257 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

257 J 8

Inlägg av Leif Fredin »

257
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Märkning 8-27
Godkänt 1938-12-13
F 8 förråd i Karlsborg 1938-12-15 med motor typ My S2 nr 229
Överfluget till F 8 april 1939
Verkstad 1939-05-23 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-08
Formation 1939-06-16
Verkstad 1939-07-07. Tillsyn av elutrustning
Formation 1939-07-10
Verkstad 1940-01-02. Passning av skidställ
Formation 1940-01-06
Verkstad 1940-02-22. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 214 inmonterad.
Formation 1940-03-30

Haveri 1940-04-17 vid F 8
Motor: My S2 nr 214
Ff kadett Bremer oskadad
Orsak till haveri: Påkört på marken. Ouppmärksamhet.
Skador flygplan: Stjärtparti från knuttpunkt X och Y inklusive fena, sido- och höjdroder samt stabilisator skadat.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Verkstad 1940-05-14. Reparation
Formation 1940-05-23
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01

Haveri 1940-07-24

Till CVM 1940-12-21. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 205 inmonterad.
F 9 formation 1941-04-17
Överlämnat till F 10 1941-05-13
Märkning 10-20 (1941-05-21)

Haveri 1942-03-19. Fpl kapotterade under sväng på väg till startplatsen, märkning 10-38
Motor: My S2 nr 205
Ff vpl Gustafsson oskadad
Orsak till haveri: Höger skida skurit genom snöskaren, varvid fpl kapotterat.
Skador flygplan: Propeller totalhavererad. Avgassamlare deformerad. Höger och vänster övervinge skador. Vingstötta knäckt. Diverse stag sträckta. Sidorodret skador.
Skador motor: Propelleraxel deformerad.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Märkning 10-38 (1942-07-02)
Överlämnat till F 8 1942-10-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-10-12. Gångtid 820 tim. Antal flygningar 1600 st. Motor typ MyS2 nr 203, gångtid 680 tim.
Fpl och motor, utom radio och instrument, överlämnas till Norrköpings Stads Skolor för Yrkesundervisning.

Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"