257 J 8
Postat: 24 feb 2014, 16:09
257
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Till CVM
Märkning 8-27
Godkänt 1938-12-13
F 8 förråd i Karlsborg 1938-12-15 med motor typ My S2 nr 229
Överfluget till F 8 april 1939
Verkstad 1939-05-23 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-08
Formation 1939-06-16
Verkstad 1939-07-07. Tillsyn av elutrustning
Formation 1939-07-10
Verkstad 1940-01-02. Passning av skidställ
Formation 1940-01-06
Verkstad 1940-02-22. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 214 inmonterad.
Formation 1940-03-30
Haveri 1940-04-17 vid F 8
Motor: My S2 nr 214
Ff kadett Bremer oskadad
Orsak till haveri: Påkört på marken. Ouppmärksamhet.
Skador flygplan: Stjärtparti från knuttpunkt X och Y inklusive fena, sido- och höjdroder samt stabilisator skadat.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Verkstad 1940-05-14. Reparation
Formation 1940-05-23
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Haveri 1940-07-24
Till CVM 1940-12-21. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 205 inmonterad.
F 9 formation 1941-04-17
Överlämnat till F 10 1941-05-13
Märkning 10-20 (1941-05-21)
Haveri 1942-03-19. Fpl kapotterade under sväng på väg till startplatsen, märkning 10-38
Motor: My S2 nr 205
Ff vpl Gustafsson oskadad
Orsak till haveri: Höger skida skurit genom snöskaren, varvid fpl kapotterat.
Skador flygplan: Propeller totalhavererad. Avgassamlare deformerad. Höger och vänster övervinge skador. Vingstötta knäckt. Diverse stag sträckta. Sidorodret skador.
Skador motor: Propelleraxel deformerad.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Märkning 10-38 (1942-07-02)
Överlämnat till F 8 1942-10-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-10-12. Gångtid 820 tim. Antal flygningar 1600 st. Motor typ MyS2 nr 203, gångtid 680 tim.
Fpl och motor, utom radio och instrument, överlämnas till Norrköpings Stads Skolor för Yrkesundervisning.
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Till CVM
Märkning 8-27
Godkänt 1938-12-13
F 8 förråd i Karlsborg 1938-12-15 med motor typ My S2 nr 229
Överfluget till F 8 april 1939
Verkstad 1939-05-23 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-08
Formation 1939-06-16
Verkstad 1939-07-07. Tillsyn av elutrustning
Formation 1939-07-10
Verkstad 1940-01-02. Passning av skidställ
Formation 1940-01-06
Verkstad 1940-02-22. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 214 inmonterad.
Formation 1940-03-30
Haveri 1940-04-17 vid F 8
Motor: My S2 nr 214
Ff kadett Bremer oskadad
Orsak till haveri: Påkört på marken. Ouppmärksamhet.
Skador flygplan: Stjärtparti från knuttpunkt X och Y inklusive fena, sido- och höjdroder samt stabilisator skadat.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Verkstad 1940-05-14. Reparation
Formation 1940-05-23
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Haveri 1940-07-24
Till CVM 1940-12-21. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 205 inmonterad.
F 9 formation 1941-04-17
Överlämnat till F 10 1941-05-13
Märkning 10-20 (1941-05-21)
Haveri 1942-03-19. Fpl kapotterade under sväng på väg till startplatsen, märkning 10-38
Motor: My S2 nr 205
Ff vpl Gustafsson oskadad
Orsak till haveri: Höger skida skurit genom snöskaren, varvid fpl kapotterat.
Skador flygplan: Propeller totalhavererad. Avgassamlare deformerad. Höger och vänster övervinge skador. Vingstötta knäckt. Diverse stag sträckta. Sidorodret skador.
Skador motor: Propelleraxel deformerad.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Märkning 10-38 (1942-07-02)
Överlämnat till F 8 1942-10-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-10-12. Gångtid 820 tim. Antal flygningar 1600 st. Motor typ MyS2 nr 203, gångtid 680 tim.
Fpl och motor, utom radio och instrument, överlämnas till Norrköpings Stads Skolor för Yrkesundervisning.