2117 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2117 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2117
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 182-2

Till CVM
Godkänt 1940-04-16
Till F 8 formation 1940-04-16 med motor typ TWC3 nr 3333
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25

Haveritillbud 1940-10-01. Märkning 8-27.
Motor: TWC3 nr 3333
Ff aspirant Nordquist oskadad
Orsak till haveri: Koloxid inträngt i flygkroppen.
Skador flygplan: Mindre skador å vingspetsar, luftintag för oljekylare, pitotrör samt propeller.
Beräknad reparationskostnad 2.500;- kr

Verkstad 1940-10-25. Reparation
Förråd 1940-11-21
Verkstad 1941-05-21. Införande av ändringar
Förråd 1941-05-29
Verkstad 1941-07-15. Reparation
Formation 1941-07-17
Verkstad 1942-01-12. Reparation.
Formation 1942-01-16

Haveri 1942-02-26. Märkning 8-18
Motor: TWC3 nr 3333
Ff vpl furir Bertil Sundberg oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning. Vid landning körde fpl in i en snövall och ställde sig på nosen
Skador flygplan: Vänster vinges framkant samt oljekylarkåpa deformerad.
Skador motor: Ett propellerblad deformerat.
Beräknad reparationskostnad 450:- kr

Verkstad 1942-02-27. Haverireparation

Haveri 1942-03-18 propellerskott vid skjutningar å Drevviken. Märkning 8-18
Motor: TWC3 nr 3333
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1942-05-15 vid Sövdeborg. Propellerskott. Märkning 8-18
Motor: TWC3 nr 3333
Ff furir R. Ericsson oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Två propellerblad skottskadade,
Beräknad reparationskostnad 3.600:- kr

Haveri 1943-05-03 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-18, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 260.40 tim
Motor: TWC3 nr 3333
Total gångtid: 263.40 tim
Flygförare fänrik Jan af Uhr oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Skador på höger landningsställsben, höger vingspets, höger skevnings- och höjdroder, höger stabilisatorhalva.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri efter groundloop vid landning.

Fänrik af Uhr anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad utföra flygning och landningsövningar med fpl typ J 9 nr 18,
att han landat på anbefalld startbana (nr 26),
att han gjort två landningar,
att han vid den tredje landningen fick en studs som omedelbart följdes av groundloop vilken senare han ej lyckades förhindra,
att det blåste sidvind c:a 30° på anbefalld bana.

Uppläst och vidkänt:
Jan af Uhr
Fänrik

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Fänrik af Uhrs relativa ovana vid fpltypen, af Uhr hade ej flugit J 9 sedan okt 1942.

Barkarby den 10/5 1943.
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare

Beslut:
Haveriet har orsakats av ground loop.
Föraren synes med hänsyn till sin relativa ovana vid fpltypen icke kunna anses ansvarig för inträffad olycka.
Kronan vidkännes kostnaderna för materielens iståndsättande.

Barkarby den 29/5 1943.
K. Lindahl
Tjf chef F 8 depå.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån1945-05
F 11 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-06-02, klar 1947-08-23
Kasserat 1949-11-26. Gångtid 801:35 tim.

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"