2147
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-32
Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 9 1940-09-13 med motor typ TWC3 nr 3892
Överlämnat till F 8 1940-10-25
Förråd 1940-10-26
Verkstad 1941-02-05. Införande av ändringar
Förråd 1941-02-18
Verkstad 1941-06-09. Reparation. Införande av. av ändringar
Formation 1941-06-13
Verkstad 1941-09-12. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-28
Haveri 1942-03-05 vid landning å Drevviken. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3892
Ff resoffasp Rune Bäckström oskadad
Orsak till haveri: På grund av att vänster broms ej fungerat tillfredsställande ställde sig fpl på vänster vinge och motorn. Förmodligen materialfel.
Skador flygplan: Större skador å vänster vinge, högre bakre luftsläpp.
Skador motor: Ett propellerblad bockat. Oljekylarkåpa deformerad.
Beräknad reparationskostnad 5.100:- kr
Haveri 1942-07-15. Fpl ställde sig på nosen på grund av för häftig bromsning. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3892
Ff resoffasp Esbjörn Norén oskadad
Orsak till haveri: Felaktigt handhavande av hjulbromsar.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 1.200:- kr
Haveri 1942-07-29 vid Sövdeborg. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3892
Ff resoffasp Bengt Wetterholm oskadad
Orsak till haveri: Rundslagning vid landning efter genomsjunkning från c:a 3 m höjd. Felbedömning.
Skador flygplan: Flygkropp veckad, större skador på vänster vinge. höjd och sidoroder, vänster stabililisatorhalva, höger landställsben och kroppsöverbyggnad.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr
Haveri 1943-08-05 vid F 8. Märkning 8-15.
Motor: TWC 3 nr 3896
Ff generallöjtnant Nordenskiöld oskadad
Orsak till haveri: Propellerskott vid provskjutning med stridsammunition. Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800;- kr
Nödlandning 1945-04-09, märkning 8-15
Motor: TWC 3 nr 3896
ff vpl ff S. Grankvist oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Mindre skada på vänster vinge.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-04
F 11 flottiljverkstad. Liten översyn. Påbörjad 1945-04-09, klar 1945-09-17
Haveri 1946-07-03 vid F 11
Motor: TWC3 nr 3728
Ff furir Aulin (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop. Under utrullning vid passage av korsande landningsbana kom sporrhjulet i ”jazzning” och åstadkom svängtendens.
Skadornas omfattning: Höger landställ bockat inåt. Höger vingspets skadad. Höjdrodret skadat.
Beräknad kostnad 4.200:- kr
Överlämnat till F 16 1946-10-02
Haveri 1946-11-20, märkning 20-96
Motor: TWC3 nr 3728
Ff Axelsson oskadad
Orsak till haveri: Dålig sporrstyrning.
Skadornas omfattning: Vänster vingspets skadad.
Beräknad kostnad 250:- kr
F 11 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1946-11-20, klar 1946-12-19
Överlämnat till F 11 1947-09-17
Vid F 11 flottiljverkstad för mottagningsbesikting och allmän tillsyn 1947-10-17 till 1947-11-03
Haveri 1947-11-04 vid F 11 flygfält. Märkning 11-gul P
Motor: TWC3 nr 3728
Ff fänrik T L Tuvesson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vid utrullning under landning erhölls en kraftig högergir, som ff ej lyckades häva. Giren resulterade snabbt i ground loop, varvid landstället knäcktes. Landningen skedde vid sidan av den permanentade banan.
Haveriet förorsakat av en vid J 9 vanlig ”ground loop”.
Skador flygplan: Vänster hjulställ: stötdämparcylindern knäckt. Hjulet skadat (stället kass)
Höger hjulställ: gaffeln knäckt. Hjulet skadat.
Vänster yttervinge: vingen bucklad längs bakkanten vid skevroderinfästningen. Vingspetsen deformerad.
Vänster skevroder: knäckt.
Vänster vingklaff: deformerad.
Beräknad kostnad 4.000:- kr
Haveri 1948-07-27 vid Bunge
Motor: TWC3 nr 3728
Ff furir G. Bertil Brodin (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop i samband inflygning på fpltypen å Bunge flygfält.
Första landning med fpl J9.
Haveriet har berott på att ff ”satt” fpl för långt in på fältet och ej kunnat bromsa upp på den del som återstod till fältgränsen.
En bidragande orsak till felbedömningen har varit svårigheten att ställa om strömbrytaren vid elutfällningen av vingklaffarna. Något fel på strömbrytaren har ej konstaterats, varför troligt är att ff vid omställningen ej genast fått strömbrytaren i rätt läge. Detta ligger nära till hands då brådskande omställning är nödvändig.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande:
Under utrullning efter landning kom fpl med vänster hjul in på permamentad bana och erhöll i samband därmed gir åt höger. Först sedan vänster vinge varit i marken lyckades ff häva högergiren genom kraftig bromsning, dock med påföljd att fpl svängde över åt vänster och gjorde ground-loop.
Haveriorsaken torde vara för fpl J 9 vanlig ground looptendens i samverkan med ff ringa erfarenhet av fpltypen
Skadornas omfattning: Vänster och höger vinge: Vingspetsen deformerad. Vingens bakkant bucklad från vingspetsinfästningen 1 m inåt. Yttre skevroderfästet deformerat. Vingklaffen deformerad.
Vänster skevroder: Knäckt.
Vänster landställ: Cyl. något krökt.
Stabilisator: Båda halvorna skadade i spetsn.
Höjdroder: Båda halvorna skadade i spetsen.
Beräknade kostnader 5.500:- kr
Verklig kostnad 5.892:75
F 11 flottiljverkstad för haverireparation. Påbörjad 1948-08-27, klar 1948-10-27
Kasserat 1949-11-26. Gångtid 574.40 tim.
2147 J 9
I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st
Antal i Flygvapnet: 60 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 2147 J 9
Inlägg av Lars Sundin »
Bungehaveriet 1948-07-27: http://www.tjelvar.se/fv/fv1948-2.htm
Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ Saab 340; SE-B00--B99
- ↳ Saab 340; SE-C00--C99
- ↳ Saab 340; SE-D00--D99
- ↳ Saab 340; SE-E00--E99
- ↳ Saab 340; SE-F00--F99
- ↳ Saab 340; SE-G00--G99
- ↳ Saab 2000; SE-001--999
- ↳ SE-V01--V99
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier