2331, J 20

I tjänst 1941-1945
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

2331, J 20

Inlägg av Lars Larsson »

2331
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 396
Tillverkningsår: 1942


1942-08-27 Till F10 Kod F10-31, F10-gul E
1942-09-04 Godkänd
1945-04-03 Haveri vid Sölvesborg.Nedskjuten av tysk Dornier Do24.Ff furir Erik Harry Nordlund omkom.
1945-04-19 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Bengt Ekbladh

Re: 2331, J 20

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 20 2331

1944-03-10 , kolliderar med J 20 2338 vid Luleå.="större skador". motor var nr. 5501, kostnad ?..rep.
Bengt Ekbladh

Re: 2331, J 20

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lars Larsson skrev:2331
J 20 2331
....
1945-04-03 Haveri vid Sölvesborg.Nedskjuten av tysk Dornier Do24.Ff furir Erik Harry Nordlund omkom.
1945-04-19 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid:
Vid nedskjuten 1945-04-03 var planet utrustad med PP XI nr. 6450
Bengt Ekbladh

Re: 2331, J 20

Inlägg av Bengt Ekbladh »

2331, J 20
….
Nedskjuten av tysk Dornier Do24

Den 3 april 1945 kom ett larm att ett främmande flygplan kommit in på svenskt luftrum i trakten av Simrishamn. Flygflottiljen F 10 på Bulltofta utanför Malmö hade vid tillfället jaktplan stationerade på krigsflygfältet vid Rinkaby utanför Kristianstad och beslöt sända upp två plan för att identifiera och avvisa inkräktaren.
Från Rinkeby skulle således två italienskbyggda jaktplan av typen Reggiane Re 2000 Falco, som i flygvapnet hade beteckningen J20, starta. Det ena planets förare var den 22-årige värnpliktige furiren Harry Nordlund från Ullånger.
Vid starten från Rinkaby blev det något trassel med det ena planet och starten försenades med några minuter. Harry Nordlund beslöt sig dock för att ensam ta sig an uppgiften att avisa det tyska flygplanet som var en Dornier Do 24, ett tremotorigt sjöflygplan bestyckat med tre kulsprutor.
Markstationen på Rinkaby fick vid 12-tiden ett meddelande från piloten att han hade träffats och kort där efter så störtade planet och Nordlund förolyckades vid kraschen.
Det rådde mycket fint väder olycksdagen och sikten var utmärkt och man kan undra varför det tyska planet öppnade eld. En möjlighet kan vara att de tog det svenska planet för ett fientligt plan, då han kom som ensamt jaktplan istället för att skulle ha varit två plan.
Rutinen vid avvisning av främmande plan var att två jaktplan skulle starta samtidigt och följas åt som en enhet. Avvisningen av utländska plan som kommit in på svenskt luftrum var ganska vanligt och i regel odramatiska. Flygplanen bar dessutom den svenska nationalitetsbeteckningen på flygkroppens sidor och vingar.
Bilder..finns på
http://www.tornsvala.se/tag/flygolycka- ... pril-1945/

enl. Fb.
""TT (Tidningarnas Telegrambyrå) 3 april 1945.
Svenskt jaktplan neskjutet av tyskt hydroplan
Föraren störtade med maskinen brinnande
"Har blivit beskjuten - ämnar hoppa!" - Hänsynslöst övergrepp utanför Sölvesborg.
STOCKHOLM den 3. (TT)
Ett svenskt jaktplan besköts på tisdagsförmiddagen av ett tyskt sjöflygplan och störtade kl. 12,30 utanför Sölvesborg, meddelar försvarsstaben. Jaktplanets förare, värnpliktige flygföraren korpral 1859-21-42 Erik Harry Nordlund, omkom.
Det tyska planet, ett tremotorigt av märket DO 24, beväpnat med bl.a. tre kulsprutor, flög in över svenskt område i trakten av Simrishamn och beskjöts där av luftvärn. Planet fortsatte på nordlig kurs. Två svenska jaktplan från ett förband i östra Skåne sändes upp för att avvisa det tyska planet.
Då Nordlunds plan närmade sig det tyska planet öppnade detta eld. Det svenska jaktplanet träffades och föraren meddelade per radio kl 12.24 att han blivit beskjuten och ämnade hoppa. Nordlund kunde av okänd anledning ej utföra fallskärmshoppet, utan medföljde sitt störtande plan. Han ljöt en ögonblicklig död vid nedslaget som skedde två km nordväst Sölvesborg.
Det tyska planet avlägsnade sig med sydlig kurs och blev i trakten av Simrishamn ånyo beskjutet. Det andra svenska jaktplanet, som hade blivit försenat vid starten och icke hade kännedom om nedskjutningen, iakttog det tyska planet, när det lämnade svenskt territorium. Jaktplanen startade med två minuters mellanrum, och korpral Nordlund som först hann fram, gick upp vid sidan av det tyska planet för att göra dess besättning uppmärksam på att planet var över svenskt område.
Kl. 12.24 uppfattade markstationen Nordlunds meddelande att han träffats. Kl. 12.27 meddelade han: "Jag är träffad av eld från DO:n. Jag går mot Rinkaby." På markstationens förfrågan, huruvida han kunde landa, meddelade han kl. 12.28: "Jag kan ej landa. Jag hoppar." Han repeterade detta meddelande, varefter ingen ytterligare förbindelse förekom.
En luftbevakningsstation i närheten hade någon minut före beskjutningen iakttagit det tyska planet ensamt och på högst 500 meters höjd. När man från denna station någon minut senare hörde motor- och kulspruteeld, kunde man på grund av dimma dock inte iaktta själva störtningen. Det svenska jaktplanet kom på ungefär 500 meters höjd, när plötsligt svarta rökmoln och en eldkvast slog ut från maskinen, som omedelbart störtade och tog mark öster om Valje hållplats. Planet blev så gott som fullständigt sönderslaget och brann.
Det andra jaktplanet nådde fram till närheten av det tyska planet i samband med beskjutningen. Det kunde ej iaktta själva skottlossningen och uppfattade ej heller korpral Nordlunds radiomeddelanden om att han blivit beskjuten. Föraren såg emellertid det första jaktplanet vika bort från den tyska maskinen och gick då upp vid sidan om denna och övertog kontrollen av att det tyska planet lämnade svenskt område.
Ehuru något definitivt icke kan sägas beträffande orsaken till störtningen, synes det sannolikt att projektiler träffat en bensintank, från vilken bensin läckt ut som antänts med påföljd att brand och explosion inträffat. Flygförarna synas till alla delar ha följt de bestämmelser som gälla vid neutralitetskränkningar.""


Bild på vraket efter Gul 31 strax efter nedskjutningen.
Ur boken om J20, utgiven av John S Dahlin
https://www.facebook.com/71449632867036 ... tn__=EHH-R
Bengt Ekbladh

Re: 2331, J 20

Inlägg av Bengt Ekbladh »

2331, J 20

Nedskjuten...
Bild av vraket
http://www.tornsvala.se/2015/11/09/flyg ... /vrak-2-2/
då ex..J 20 2331 Gul 31
Skriv svar

Återgå till "J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1"