489, S 5D

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

489, S 5D

Inlägg av Lars Larsson »

489
S 5D
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: C
Tillverkningsår: 1937


1937 Levererad till F2,märkning 2-89,2-29,2-37,2-17
1937-06-22 Godkänd
1942-02-27 Haveri på Mälarens is vid CVV.Felmanöver vid start.Ff löjtnant Harry Runefels omkom.
1942-06-11 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 489, S 5D

Inlägg av Leif Fredin »

S 5D
489
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: C

Godkänt 1937-06-22
Till F 2 1937-06-29. Motor typ My VII nr 152.
Märkning 2-89

Bild

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-21
I tjänst 1937-11-09
Förråd 1938-08-17.
Till CVV 1938-09-14. Liten översyn. Motor typ My VII nr 154 inmonterad.
F 2 formation 1939-06-01.
F 2 förråd 1939-12-13. Fpl nedmonterat.
Transporterat till CVV 1939-12-20. Liten översyn. Motor typ My VII nr 153 inmonterad.
Klar 1940-05-31
F 2 förråd 1940-06-02.
Formation 1940-06-08.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-29

Haveri 1941-03-11.
Motor: My VII nr 153
Ff sergeant Stålfors oskadad
Orsak till haveri: Halka
Skador Ing. Berglund, KFF, dödad

Nödlandning 1941-03-19. Märkning 2-37
Motor: My VII nr 153
Besättningen ff furir Bjällby, fs korpral Wiklander oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslestopp.

Bild

F 2 förråd 1941-10-01.
Till CVV 1941-10-15. Stor översyn.

Totalhaveri 1942-02-27 vid CVV. Märkning 2-17
Motor: My VII nr 152
Ff löjtnant Harry S G A Runefels omkom

Bild

Totalhaveri utanför Notudden under provflygning vid CVV (varvid föraren löjtnant H. Runefels omkom) efter stor genomgång av stor översyn av fpl och motor.

Beslut
Direkta orsaken till haveriet har ej med säkerhet kunnat fastställas. Vid insvängning för landning har föraren lagt fpl i en relativt brant högersväng i glidflykt, varvid fpl nos börjat gräva ner sig, vilket i förening med felmanöver av föraren synes ha varit sannolika orsaken till haveriet.
För att förebygga ett upprepande har avancerad förbjudits med fpl av typ S 5C och D.

Kasserat 1942-06-11 med motor typ My VII nr 152
Bengt Ekbladh

Re: 489, S 5D

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif Fredin skrev ::
>>Totalhaveri 1942-02-27 vid CVV. Märkning 2-17 Motor: My VII nr 152
Ff löjtnant Harry S G A Runefels omkom Totalhaveri utanför Notudden under provflygning vid CVV (varvid föraren löjtnant H. Runefels omkom) efter stor genomgång av stor översyn av fpl och motor><.

1942-02-27 -- S 5D -- 489 -- CVV (F 2)....Mälarens is (300 m VNV CVV, Västerås)
Haveriet har inträffat under flygning avseende kontroll av fpl efter genomgången stor översyn av fpl och motor vid CVV.
Starten har förlöpt normalt och av fpl bana har inget onormalt framgått. Flygningen han utförts helt enligt instruktionen i högervarv över den inre delen av Västeåsfjärden på en högsta flyghöjd av 200-300 m. Därefter har fpl flugit in mot landningsplatsen på isen utanför CVV för att utföra en normal landning.
För att komma in i landningsriktningen har ytterligare en högersväng på omkring 45 grader erfordrats. Härvid har det förefallit som om ff har gjort planén brantare än normalt. Från en höjd av 50-75 m har fpl - troligtvis under högersväng - kommit i en brant störtning. Vid nedslaget mot isen har höger vinge först tagit mark.
Fpl har totalhavererat och ff (H.S.G.A.Runefels) har omedelbart omkommit. Hela flygningens längd har varit endast omkring 5 min och under flygningen har rått klart väder med starkt solsken.
Orsaken till haveriet har icke med säkerhet kunnat fastställas. Vid sväng in för landning har ff lagt fpl i relativt brant högersväng, varvid fpl nos han börjat gräva ned sig, vilket i förening med felmanöver av ff synes ha varit sannolika anledningar till haveriet.
- Vid framtung lastfördelning har höjdroderstyrverkan på fpl typ S 5D varit otillfredställande.
- För att förebygga ett upprepande har avancenad flygning förbjudits med fpl typ S 5C och S 5D!

Källa: http://www.svfplhist.com/
Skriv svar

Återgå till "S 5, Heinkel He 5 Hansa"