57 / 457
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 46
Tillverkningsår: 1928
1928 Levererad till F2,märkning 257,2457,2-57
1928-06-15 Godkänd
1938-10-11 Kasserad pga förslitning.
Gångtid:
57 / 257 / 457,S 5A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 57 / 257 / 457,S 5A
HE 5/t
257
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 46
Godkänt 1928-06-15
Numrerat 257
1928-07-01. Typbeteckning S 5A enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
CFV. Motor typ BJ VI nr 6334.
I tjänst 1928-08-30.
Till CFV 1929-04-09.
I tjänst 1929-05-05.
Nödlandning 1929-07-15
Ur rapport:
Till Chefen för 1. marinflygdivisionen.
Härmed får jag vördsamt avlämna rapport över fpl. 257:s haveri denna dag.
Fpl. startade från Lysekil kl. 0755 för deltagande uti SpÖ5.
Såväl under lättningen som under de första 15 minuternas flygning arbetade motorn fullt normalt i alla avseenden. Varvantal under lättningen1750 samt därefter 1600.
Efter cirka 15 minuters flygning, då fpl. befann sig c:a 10’ väst Måseskär, förmärktes plötsligt regelbundet återkommande stötar i motorn. Varvantal, oljetryck och temperatur höllo sig fortfarande konstanta, de båda sistnämnda ävenledes fullt normala.
Efter c:a 25 minuters flygning började oljetrycket att variera och motorn kraftigt skaka samt omedelbart därpå förmärktes några smällar med åtföljande kraftiga stötar. Tändningen bröts och nödlandning företogs syd Gullholms fiskeläge. Försök till ankring gjordes omedelbart med misslyckades på grund av det stora vattendjupet. En motorbåt, tillhörig Göteborgs frivilliga motorbåtsflottilj och förd av ingeniör Sjönander (Göteborgs flyghamn). kom synnerligen snabbt tillstädes samt inbogserade fpl. till Gullholmen.
Vid första ytliga undersökning befanns att cylindern n:r 5 endast kvarhölls till vevhuset av två pinnbultar och att övriga pinnbultar voro utav.
Flygplanet inbogserades därefter till Lysekil.
Då ingeniör Sjönanders motorbåt kom fram till fpl. var dess läge ganska kritiskt, emedan detsamma hotades av att inom tre à fyra min. driva ned mot en hög klippstrand. Tack vare ingeniör Sjönanders snabba utryckning och ingripande samt rätt utförda manöver undveks säkerligen stora skador å fpl. För detta anhåller jag, att han genom HBK håller ett erkännande.
1. marinflygdivisionen den 15 juli 1929
N. Silfverfors (?)
Löjtnant.
(Bef. fpl. 257.)
Motor typ BJ VI nr 6334 nedmonterad 1929-07-15.
Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad 1929-07-20.
Överlämnat till F 4 1929-08-19 som lån
F 2 förråd 1929-10-08.
Till CFV 1929-10-10.
Förråd 1929-12-28.
I tjänst 1930-03-26.
Förråd 1930-05-04.
I tjänst 1930-05
Motor typ BJ VI nr 6339 nedmonterad 1930-08-03, motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad.
Förråd 1930-08-21.
Till CFV 1930-08-25. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad
Förråd 1930-11-29.
I tjänst 1931-02-26.
Motor typ BJ VI nr 6211 nedmonterad 1931-05-13 för grundöversyn.
Motor typ BJ VI nr 6212 inmonterad 1931-05-22.
Förråd 1931-08-21.
I tjänst. 1931-08-27.
Förråd 1931-09-03.
I tjänst 1931-09-24.
Till CFV 1931-10-09. Mindre översyn.
Numrerat 2457 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Förråd 1932-02-18.
I tjänst 1932-02-20.
Förråd 1932-04-01.
I tjänst 1932-04-14.
Förråd 1932-06-05.
Till CFV 1932-06-06.
I tjänst 1932-07-06.
Till CFV 1932-09. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6336 inmponterad
I tjänst 1932-09-20.
Förråd 1932-10-13.
I tjänst 1932-10-14.
I förråd. Nytt bärplan
I tjänst 1933-02-01.
Förråd 1933-05-30.
I tjänst 1933-06-17.
Förråd 1933-09-29.
Till F 5 1933-10-02 som lån.
Till CVV 1933-11-10. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad.
Förråd 1934-07-04.
I tjänst1934-07-05.
Förråd 1934-10-17.
I tjänst1934-10-23.
Motor typ BJ VI nr 6212 inmonterad 1935-01-14.
Förråd (F2K) 1935-02
I tjänst 1935-03.
Till CVV 1935-06. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6213 inmonterad.
Förråd 1935-08-29.
I tjänst 1935-08-31.
Förråd 1935-10-18.
Till CVV 1935-11-28. Liten översyn. Motor typ BJ nr 6209 inmonterad. Fpl ommärkt enligt FS bestämmelser.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-57
Registreringsnummer 457 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1936-04-29.
I tjänst 1936-05-04.
Till CVV 1936-09-30. Mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6340 inmonterad
Förråd 1937-03-16.
I tjänst. 1937-04-15.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-10.
Materialreserv den 1938-06-11.
Kasserat 1938-10-11
257
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 46
Godkänt 1928-06-15
Numrerat 257
1928-07-01. Typbeteckning S 5A enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
CFV. Motor typ BJ VI nr 6334.
I tjänst 1928-08-30.
Till CFV 1929-04-09.
I tjänst 1929-05-05.
Nödlandning 1929-07-15
Ur rapport:
Till Chefen för 1. marinflygdivisionen.
Härmed får jag vördsamt avlämna rapport över fpl. 257:s haveri denna dag.
Fpl. startade från Lysekil kl. 0755 för deltagande uti SpÖ5.
Såväl under lättningen som under de första 15 minuternas flygning arbetade motorn fullt normalt i alla avseenden. Varvantal under lättningen1750 samt därefter 1600.
Efter cirka 15 minuters flygning, då fpl. befann sig c:a 10’ väst Måseskär, förmärktes plötsligt regelbundet återkommande stötar i motorn. Varvantal, oljetryck och temperatur höllo sig fortfarande konstanta, de båda sistnämnda ävenledes fullt normala.
Efter c:a 25 minuters flygning började oljetrycket att variera och motorn kraftigt skaka samt omedelbart därpå förmärktes några smällar med åtföljande kraftiga stötar. Tändningen bröts och nödlandning företogs syd Gullholms fiskeläge. Försök till ankring gjordes omedelbart med misslyckades på grund av det stora vattendjupet. En motorbåt, tillhörig Göteborgs frivilliga motorbåtsflottilj och förd av ingeniör Sjönander (Göteborgs flyghamn). kom synnerligen snabbt tillstädes samt inbogserade fpl. till Gullholmen.
Vid första ytliga undersökning befanns att cylindern n:r 5 endast kvarhölls till vevhuset av två pinnbultar och att övriga pinnbultar voro utav.
Flygplanet inbogserades därefter till Lysekil.
Då ingeniör Sjönanders motorbåt kom fram till fpl. var dess läge ganska kritiskt, emedan detsamma hotades av att inom tre à fyra min. driva ned mot en hög klippstrand. Tack vare ingeniör Sjönanders snabba utryckning och ingripande samt rätt utförda manöver undveks säkerligen stora skador å fpl. För detta anhåller jag, att han genom HBK håller ett erkännande.
1. marinflygdivisionen den 15 juli 1929
N. Silfverfors (?)
Löjtnant.
(Bef. fpl. 257.)
Motor typ BJ VI nr 6334 nedmonterad 1929-07-15.
Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad 1929-07-20.
Överlämnat till F 4 1929-08-19 som lån
F 2 förråd 1929-10-08.
Till CFV 1929-10-10.
Förråd 1929-12-28.
I tjänst 1930-03-26.
Förråd 1930-05-04.
I tjänst 1930-05
Motor typ BJ VI nr 6339 nedmonterad 1930-08-03, motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad.
Förråd 1930-08-21.
Till CFV 1930-08-25. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad
Förråd 1930-11-29.
I tjänst 1931-02-26.
Motor typ BJ VI nr 6211 nedmonterad 1931-05-13 för grundöversyn.
Motor typ BJ VI nr 6212 inmonterad 1931-05-22.
Förråd 1931-08-21.
I tjänst. 1931-08-27.
Förråd 1931-09-03.
I tjänst 1931-09-24.
Till CFV 1931-10-09. Mindre översyn.
Numrerat 2457 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Förråd 1932-02-18.
I tjänst 1932-02-20.
Förråd 1932-04-01.
I tjänst 1932-04-14.
Förråd 1932-06-05.
Till CFV 1932-06-06.
I tjänst 1932-07-06.
Till CFV 1932-09. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6336 inmponterad
I tjänst 1932-09-20.
Förråd 1932-10-13.
I tjänst 1932-10-14.
I förråd. Nytt bärplan
I tjänst 1933-02-01.
Förråd 1933-05-30.
I tjänst 1933-06-17.
Förråd 1933-09-29.
Till F 5 1933-10-02 som lån.
Till CVV 1933-11-10. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad.
Förråd 1934-07-04.
I tjänst1934-07-05.
Förråd 1934-10-17.
I tjänst1934-10-23.
Motor typ BJ VI nr 6212 inmonterad 1935-01-14.
Förråd (F2K) 1935-02
I tjänst 1935-03.
Till CVV 1935-06. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6213 inmonterad.
Förråd 1935-08-29.
I tjänst 1935-08-31.
Förråd 1935-10-18.
Till CVV 1935-11-28. Liten översyn. Motor typ BJ nr 6209 inmonterad. Fpl ommärkt enligt FS bestämmelser.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-57
Registreringsnummer 457 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1936-04-29.
I tjänst 1936-05-04.
Till CVV 1936-09-30. Mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6340 inmonterad
Förråd 1937-03-16.
I tjänst. 1937-04-15.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-10.
Materialreserv den 1938-06-11.
Kasserat 1938-10-11