65 / 265 / 465, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

65 / 265 / 465, S 5A

Inlägg av Lars Larsson »

65 / 265 / 465
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: Y
Tillverkningsår: 1930


1930 Levererad till F2,märkning 265,2465
1930-05-10 Godkänd
? Till F1,märkning 1465
? Till F2 märkning 2465
1933-06-15 Haveri i Danziger Gatt vid Lilla Klövskär.Kom in i framförvarande plans slipstream.Ff B.Sörlander och mek oskadda.
1933-06-30 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 65 / 265 / 465, S 5A

Inlägg av Leif Fredin »

S 5A
265
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: Y

Godkänt 1930-05-10
Numrerat 265
F 2 verkstad. Motor typ BJ VI nr 6443.
Förråd 1930-05-14.
I tjänst 1930-06-13
Förråd 1930-08-21.
I tjänst 1930-08-26.
Förråd 1930-11-15.
I tjänst 1931-02-26.

Nödlandning 1931-03-07 å is. Vänstra flottören svårt skadad. Framkantsfanéret å vänstra vingen skadat vid kollision med träd under startförsök å i strandkanten.

Reparation 1931-03-16.
I tjänst 1931-04-24.
Motorbyte 1931-07-02. Motor typ BJ VI nr 6811 inmonterad.
I tjänst 1931-08-21.
Förråd 1931-10-09.
Numrerat 2465 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFV 1932-02-18
Överlämnat till F 1 1932-02-22
Numrerat 1465
Förråd 1932-03-16
Överlämnat till F 2 1932-04-26 som lån
Förråd 1932-08-17.
Till CFV 1932-08-17. Grundöversyn.
Till F 2 1933-05-23 .
Numrerat 2465

Haveri 1933-06-15 vid Danziger Gatt.
Besättningen ff löjtnant B Sörlander, mek oskadad

Kasserat 1933-06-30. Total flygtid 500 tim. Motor typ BJ VI nr 6811 total gångtid 300 tim
Bengt Ekbladh

Re: 65 / 265 / 465, S 5A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif Fredin skrev::
Haveri 1933-06-15 vid Danziger Gatt.
Besättningen ff löjtnant B Sörlander, mek oskadad
Kasserat 1933-06-30.

1933-06-15 -- S 5A -- 265 -- F 2 Kfl f-avd
Danziger Gatt (10 m lä Lilla Klövskär)
Haveriet har inträffat kl 09.45 under flygning i grp med fpl ur 3. marinflygdiv vid förflyttning för ksp-skjutning mot bogserat luftmål till
Start skedde från Kfl flygstation i Mäsgarn och efter start skulle grp bestående av fpl S 5/2454 med divch som fs, S 5A/2465 och S 5A/2466 i kolonn samlas på 300 m eller 500 m höjd. Grp har därefter flugit på omkring 700 m höjd i V-formering till Danziger Gatt och därvid hållit känning med mål-fpl (S 5/2452). Ff har under flygningen legat till höger om divch i V-formeringen.
När fs i mål-fpl skulle prova utlösningsanordningen för målkorven, har utlösningslinan brustit, varför mål-fpl landat på vattnet för att rätta till felet. Divch har med grp observerat landningen på vattnet och svängt upprepade gånger under höjdminskning över det landade mål-fpl. Under den sista svängen har ff i fpl 2465 legat 80-100 m bakom divch fpl (2454) och på samma eller något högre höjd. I slutet av högersvängen han fpl 2465 fått en mindre stöt under vänster vinge. När ff försökt att skeva upp fpl, har rodren erbjudit ett segt motstånd. Ehuru fullt roderutslag erhållits har ingen roderverkan erhållits. Fpl har svängt åt höger.
Till följd av den låga höjden har ff ej kunnat trimma om och fpl har tagit vatten mot vinden, varvid flottörerna skurit ner under vattenytan. Flottörerna har brutits från bakre infästningarna och brutits uppåt i bakkanten. Fpl har omedelbart börjat sjunka och sittrummen fyllts med vatten. Besättningen - ff (B.Sörlander) och mek - har kastat sig i vattnet och simmat 10-15 m till Lilla Klövskär.
Av fpl - som totalhavererat - har endast synts övre delen av flygkroppen, vingspetsarna (som vikts uppåt) samt stjärtpartiet. Motorn har legat under vatten. Vraket bärgades senare och ilandfördes.
Orsaken till haveriet har varit att fpl kommit in i propellerluften från framförvarande fpl. De upprepade svängarna under höjdminskning och flygning i kolonn har ej varit välbetänkt. Brott mot gällande övningsbestämmelser har icke förelegat. Haveriet har icke orsakats av olämpligt planerad eller illa förberedda övningar.

Källa: http://www.svfplhist.com/
Skriv svar

Återgå till "S 5, Heinkel He 5 Hansa"