69 / 169
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: C
Tillverkningsår: 1930
1930 Levererad till F1,märkning 169
1930-09-24 Godkänd
1931-05-16 Haveri på CFV.Felmanöver vid start.Ff fanjunkare Gunnar Svensson,fs furir Sven Wennerholm och mek furir Folke Jakobsson omkom.
1931-11-03 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid:
69 / 169, S 5A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 69 / 169, S 5A
S 5A
169
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: C
Till F 1 1930-09-24 med motor typ BJ VI nr 6816
Numrerat 169
Godkänt 1930-09-26
Förråd 1931-01-15
Till CFV 1931-02-10 för översyn
F 1 formation 1931-05-05
Totalhaveri 1931-05-16 vid CFV, Västerås.
Besättningen ff fanjunkare A Gunnar Svensson, fs furir Sven Waldemar Wennerholm, mek furir E Folke Jakobsson omkom.
Kasserat 1931-11-03 med motor typ BJ VI nr 6816
169
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: C
Till F 1 1930-09-24 med motor typ BJ VI nr 6816
Numrerat 169
Godkänt 1930-09-26
Förråd 1931-01-15
Till CFV 1931-02-10 för översyn
F 1 formation 1931-05-05
Totalhaveri 1931-05-16 vid CFV, Västerås.
Besättningen ff fanjunkare A Gunnar Svensson, fs furir Sven Waldemar Wennerholm, mek furir E Folke Jakobsson omkom.
Kasserat 1931-11-03 med motor typ BJ VI nr 6816
Re: 69 / 169, S 5A
Leif Fredin skrev::
>>Totalhaveri 1931-05-16 vid CFV, Västerås. >>
1931-05-16 -- S 5A -- 169 -- F 1
CVV område, Västerås
Haveriet har inträffat omedelbart efter start från F 1 sjöflygstation för flygning till Karlskoga och Bofors, där fpl skulle användas för vissa av AB Bofors bekostade försök.
Efter en normal start har fpl stigit på rak kurs till en höjd av 125-150 m. Därefter har ff utfört en normal vänstersväng, varpå fpl satt kurs på CVV. Över CVV område har ff dock gjort en snäv vänstersväng under kraftig bankning. Härvid har det tungt lastade fpl (3 mans besättning, full bränslelast samt viss annan utrustning) förlorat farten, vikit sig samt gått i spin.
Till följd av den låga höjden har ff icke kunnat häva spinnörelsen. Vid nedslaget har fpl totalhavererat. Besättningen - ff (Svensson), fs (Wennerholm) och mek (Jacobsson) - har omedelbant omkommit.
Orsaken till haveriet har troligtvis varit felbedömning och/eller felmanöver. Ff har på låg höjd lagt fpl i alltför kraftig vänstersväng. Härigenom har det fullt lastade fpl efter fartförlust kommit in i en spinrörelse. Till följd av för låg höjd har fpl ej kunnat tagas ur spinrörelsen.
Källa:: http://www.svfplhist.com/
>>Totalhaveri 1931-05-16 vid CFV, Västerås. >>
1931-05-16 -- S 5A -- 169 -- F 1
CVV område, Västerås
Haveriet har inträffat omedelbart efter start från F 1 sjöflygstation för flygning till Karlskoga och Bofors, där fpl skulle användas för vissa av AB Bofors bekostade försök.
Efter en normal start har fpl stigit på rak kurs till en höjd av 125-150 m. Därefter har ff utfört en normal vänstersväng, varpå fpl satt kurs på CVV. Över CVV område har ff dock gjort en snäv vänstersväng under kraftig bankning. Härvid har det tungt lastade fpl (3 mans besättning, full bränslelast samt viss annan utrustning) förlorat farten, vikit sig samt gått i spin.
Till följd av den låga höjden har ff icke kunnat häva spinnörelsen. Vid nedslaget har fpl totalhavererat. Besättningen - ff (Svensson), fs (Wennerholm) och mek (Jacobsson) - har omedelbant omkommit.
Orsaken till haveriet har troligtvis varit felbedömning och/eller felmanöver. Ff har på låg höjd lagt fpl i alltför kraftig vänstersväng. Härigenom har det fullt lastade fpl efter fartförlust kommit in i en spinrörelse. Till följd av för låg höjd har fpl ej kunnat tagas ur spinrörelsen.
Källa:: http://www.svfplhist.com/