S 6 B 387

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mickael Lundgren
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2014, 15:45

S 6 B 387

Inlägg av Mickael Lundgren »

S 6 B Reg.-nr. 387. F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj.
Furir, flygförare, 72 Thure Persson f. 1916.
Korpral, mek./spanare, 71 Elis Berglund.

Under utkörning till start med fpl (flygplan) 33 den 3/7 omkr. kl. 1000 körde fpl 33 med höger hjul ned i ett 2-3 dm brett och 4-5 dm djupt dike, som i och för täckdikning hade grävts i sydvästra delen av Fårösunds flygfält. Flygföraren såg inte den pinne som utmärkte innerändan av diket varför högra hjulet gick ned i detsamma. Gräset var dessutom så högt att det dolde diket. Han hade den 30/6 under omkring en timme varit beordrad orientera sig på flygfältet men hade därunder icke observerat diket. Hastigheten var vid haveritillfället c:a 10-15 km/tim. Då fpl med ena hjulet körde ned i diket kuperades motorn och stängdes bägge bensinkranarna. Ej heller upptäckte korpral Berglund hindermarkeringen.
Propellern skadad totalt. 500:-
Bengt Ekbladh

Re: S 6 B 387

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Mickael.
Ofta är Årtalet rätt väsentligt då man refererar till ett tillbud/haveri.
Du skrev:
>>S 6 B Reg.-nr. 387. F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj.
Furir, flygförare, 72 Thure Persson f. 1916.
Korpral, mek./spanare, 71 Elis Berglund.
Under utkörning till start med fpl (flygplan) 33 den 3/7 omkr. kl. 1000 körde fpl 33 med höger hjul ned i ett 2-3 dm brett och 4-5 dm djupt dike, som i och för täckdikning hade grävts i sydvästra delen av Fårösunds flygfält. Flygföraren såg inte den pinne som utmärkte innerändan av diket varför högra hjulet gick ned i detsamma. Gräset var dessutom så högt att det dolde diket. Han hade den 30/6 under omkring en timme varit beordrad orientera sig på flygfältet men hade därunder icke observerat diket. Hastigheten var vid haveritillfället c:a 10-15 km/tim. Då fpl med ena hjulet körde ned i diket kuperades motorn och stängdes bägge bensinkranarna. Ej heller upptäckte korpral Berglund hindermarkeringen. Propellern skadad totalt. 500:- >>

Antar du menar tillbudet :S 6B ..387 är 1942-07-03 märkt F3-33 vid tillfället

387:an hade några andra tillbud:
1939-10-04
S 6B ..387 med motor nr.My IV 3, Landar i medvind, fältet räcker ej till !
Skador:Stjärten defekt,övervingens framkant svårt skadat, en vingspets av::kostnad 2000:-
(furir Ådhammar)

S 6B ..387 har ett tillbud 1941-07-31

mvh Bengt
Mickael Lundgren
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2014, 15:45

Re: S 6 B 387

Inlägg av Mickael Lundgren »

Hej, det stämmer, anledningen till att årtalet saknades var att jag ursprungligen skrev in det på http://www.tjelvar.se/fv/fv15-1942.htm, där finns årtalet med i ingressen. Mitt misstag.
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: S 6B 3387, 387

Inlägg av Leif Fredin »

S 6B nr 3387, 387
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 208

Godkänt 1934-06-12
Levererat till F 3 1934-06-14 med motor typ My VI nr 16.
Numrerat 3387
Förråd 1934-10-01
Till CVM 1935-01-19. Diverse arbeten.
F 3 förråd 1935-01-26
Formation 1935-02-01

Haveri 1935-03-01 vid F 4. Vid skjutning mot markmål tog landningsstället mot marken, varvid detsamma deformerades, varefter fpl vid landning havererade.
Motor: My VI nr 16
Ff sergeant Olsson oskadad
Orsak till haveri: Ikörning i marken vid skjutning.
Skador flygplan: Landningsställ, propeller och motorfundament sönderslagna. Kropp och undervinge skadade.
Skador motor: Två cylindrar och propellerväxeln skadade.
Beräknad reparationskostnad: 8.000:-

Till CVM 1935-03-19 för haverireparation. Motor typ My VI nr 31 inmonterad.
F 3 förråd 1935-08-15
Formation 1935-09-01
Förråd 1935-10-10.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-25
Registreringsnummer 387 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till CVM 1936-01-21 som lån jämlikt fo 2/1936
F 3 förråd 1936-02-01
Formation 1936-02-20
Förråd 1936-03-05
Formation 1936-04-21
Till CVM 1936-08-11 för motorbyte samt reparation. Motor typ My VI nr 6 inmonterad.
F 3 formation 1936-08-28
Förråd 1937-07-09
Till CVM 1937-07-20 för liten översyn, motorbyte .Motor typ My VI nr 5 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1937-09-07
Formation 1937-09-09

Bild

Överlämnat till F 5 1937-11-29

Haveri 1938-02-18
Motor: My VI nr 5
Ff löjtnant Bjuggren oskadad
Orsak till haveri: Felaktigt utförd landning.
Skador flygplan: Undervingen något skadad. Landningsstället kassabelt. Propellern kassabel.
Skador motor: Propelleraxeln krökt. Två cylindrar skadade.
Beräknad reparationskostnad: 4.400:- kr

F 5 verkstad 1938-02-18 för liten översyn och motorbyte. Reparation efter haveri. Motor typ My nr 2 inmonte-rad
F 5 formation 1938-03-16
Återlämnat till F 3 1938-04-19
Förråd 1938-04-18
Formation 1938-06-12
Förråd 1938-11-12
Till CVM 1938-12-23 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 3 inmonterad. Målning utförd enligt ZD-4070
F 3 förråd 1939-01-30
Till F 5 formation 1939-02-02
Återlämnat till F 3 1939-04-27.
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-03

Haveri 1939-10-04 vid Köpingebro. Märkning 3-25
Motor: My VI nr 3
Besättningen ff furir A. Ådhammar. Mek vicekorpral R. Ahlberg oskadad
Orsak till haveri: Landning har skett i svag medvind, varför flygfältet ej räckt till.
Skador flygplan: Flygkroppens stjärtparti deformerat, 1 st. baldakinstötta stukad. Övervingens fram-kant svårt skadad. Undervingens ena vingspets avbruten.
Beräknad reparationskostnad: 2.000:- kr

Haveri efter landning i medvind vid Köpingebro, varvid fpl med en av ff bedömd hastighet av 35 km/h med högra vingpartiet körde in i en träddunge. Uppdrag: Målbogsering åt I 7 över havet.

Beslut 14/2-40: Haveriet har orsakats av en felbedömning av föraren.

F 3 förråd 1939-10-05
Till CVM 1939-11-03 för haverireparation. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
Mörkning 3-87 (1939-12)
F 3 förråd 1940-03-16
Formation 1940-03-31
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-87
Förråd 1940-12-15
F 3 verkstad 1941-05-05 för liten översyn, motorbyte
Förråd 1941-06-05
Formation 1941-06-09

Haveri 1941-07-31 Märkning 3-87
Motor: My VI nr 15
Ff aspirant Odevall oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken med S 6 nr 374 under nattflygning.
Skador flygplan: Övervingens vänstra sida skadad. Vänster vingstötta kass.
Beräknad reparationskostnad: 3.700:- kr (tillsammans med 374)

Förråd 1941-10-24
Formation 1941-11-18

Haveri 1942-07-03 vid Fårösund under utkörning till start. Märkning 3-33.
Motor: My VI nr 10
Besättningen ff Thure O. Y. Persson, mek korpral Elis Berglund oskadad
Orsak till haveri: Fpl körde med höger hjul ned i ett dike vid flygfältsgränsen vid utkörning till start.
Skador motor: Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr

Kasserat 1944-10-21. Gångtid total 1644 tim, efter SF 637 tim, efter LF 400 tim. Antal flygningar 3389 st. Fpl har uppnått full tid för SF.
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"