S 6 nr 3379, 379

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

S 6 nr 3379, 379

Inlägg av Leif Fredin »

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 199

Levererat till F 3 1932-11-18. Motor typ BJ VI nr 6929
Numrerat 3379
Förråd 1932-11-18
Godkänt 1932-12-02
Formation 1933-01-17
Förråd 1933-02-01
Formation 1933-03-09
Till CVM 1933-05-12. Radiomontage m/27/32 monterat. Diverse smärre justeringar.
F 3 formation 1933-05-24

Haveri 1933-06-13. Fpl påkört å flygfältet av fpl nr 3335 vid det senares start. Övervingen avbruten i ytterändan vid stöttfästena höger sida. Skevningsrodret söndrat, högra.

Till CVM 1933-06-14. Ny övervinge monterad.
F 3 formation 1933-06-22
Till CVM 1933-09-25. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6926 inmonterad
F 3 förråd 1933-10-17
Formation 1933-11-07

Haveri 1934-08-14 vid Ripa. Vid landning kolliderade fpl med en stenmur och gick på nosen.
Total flygtid: 312.30 tim
Motor: BJ VI nr 6926
Total gångtid: 133.20 tim
Ff fänrik O Ture Wage oskadad
Orsak till haveri: Hastigheten vid landningen felbedömd.
Skador flygplan: Landningsstället, undervingen, motorfundamentet och propellern söndrade.
Skador motor: Mycket skadad.
Beräknad reparationskostnad 7.000:-

Ur protokoll:

Fänrik Wage anförde i huvudsak följande:
att flygningen utförts för bogsering av målkorv,
att när landning skulle ske, vindstilla rådde,
att landningsmärke var utlagt,
att detta låg i den riktning där fältet var som kortast,
att landningsförsök gjordes efter märket tre gånger,
att detta misslyckades varför motorn åter måste pådragas,
att vid fjärde försöket sättningen verkställdes omkring 25 meter framför märket,
att han ansåg att planet skulle stanna före den omkring 250 meter framför belägna stengärdesgården,
att när kollisionen ansågs oundviklig försök till sväng gjordes, vilket dock misslyckades,
att hastigheten under planén för landning ej hölls så låg som möjligt enär luften var gropig på grund av åskväder.

Uppläst och vidkänt:
Ture Wage
Fänrik.

Löjtnant Jacobsson anförde i huvudsak följande:
att svag vind rådde vid tillfället,
att landningen verkställts med för hög fart, varför planet ej stannade före stengärdesgården.

Uppläst och vidkänt:
B. Jacobsson.
Löjtnant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
felbedömning av hastigheten vid landningen.
Svag vind rådde vid tillfället, landningsmärke var utlagt i vindriktningen. Sättningen verkställdes med för stor hastighet omkring 50 . 100 m framför landningsmärket.
Då fänrik Wage under sin tjänstgöring detta år endast gjort ett fåtal flygningar anse vi att han ej bör göras ansvarig för haveriet, trots att det riktiga varit att göra ett nytt landningsförsök.
Undersökning vid krigsrätt anse vi ej erforderlig. Krona bör vidkännas kostnaderna.

Ripa den 15/8 1934
K. Lindahl
Nils Adlercreutz

Till CVM 1934-08-20. Reparation efter haveri. Motor typ BJ VIF nr 6930 inmonterad.
F 3 formation 1934-11-22
Till CVM 1935-10-10. Yttre översyn å motorn.
F 3 förråd 1935-10-17
Till CVM 1935-11-05. Montering av sufflett för förare och blindflygningsinstrument för spanare.
F 3 formation 1935-11-07
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-17
Registreringsnummer 379 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Till CVM 1936-03-26. Motorbyte. Motor typ BJ VIF nr 6870 inmonterad. Avdriftsmärken enl Flyg nr 31.
F 3 formation 1936-04-28
Till CVM 1936-09-07. Motorbyte och reparation. Motor typ BJ VIF nr 6930 inmonterad
F 3 formation 1936-09-19
Förråd 1936-10-15.
Formation 1936-10-29. Inmontering av blindflyginstrument i baksits.

Nödlandning 1937-02-27 på Hjälmaren
Total flygtid: 697.15 tim.
Motor: BJ VIF nr 6930
Total gångtid: 565.20 tim
Besättningen ff löjtnant Nils G Lindström, mekaniker korpral Sven Mårtensson oskadad
Orsak till nödlandning: Snötjocka.
Orsak till haveri: Vindriktningen felbedömd. Landning i sida medvind.
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt, fena och sidoroder deformerade. Övervingen skadad; motorfundament något stukat, avgassamlaren deformerad. Propellern söndrad.
Skador motor: 3 vippbryggor skadade. Vevaxeln sannolikt deformerad..
Beräknad reparationskostnad fpl 4.000:- kr, motor 4.000:- kr. Summa 8.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 17 den 27/2 1937.

Löjtnant N.G. Lindström med anmälan om haveri.

Till Chefen för Östgöta Flygflottilj.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag vid nödlandning å Hjälmarens is lördagen den 27 februari 1937 havererat med fpl nr 17.

Malmen den 4 mars 1937.
Nils Lindström.
Löjtnant.

Löjtnant Lindström anförde i huvudsak följande:
att fpl 17 ingick som nr 7 i divförband
att div på grund av snötjocka tvingades nödlanda å sjön Hjälmaren
att han vid omformeringen för landning på grund av kollisionsrisk tvingades ur formeringen och tappade kontakten med divisionen
att han därvid beslöt att omedelbart landa för att ej riskera möta återstående delen av div
att han utvalde en ö för landkänning vid landning
att han ej kunde avgöra vindriktningen utan landningen kom att ske i sida medvind
att han ej märkte att landningen skedde i medvind på grund av att han helt måste koncentrera sig på bedömningen mot snötäcket
att fpl efter sättningen gled omkring 100 m., varefter detsamma över vänster vinge gick runt.

Uppläst och vidkänt:
Nils Lindström
Löjtnant.

Korpral 22/F 5 Mårtensson anförde i huvudsak följande:
att han som mekaniker medföljde fpl 17 den 27/2 1937
att han vitsordade Löjtnant Lindströms redogörelse

Uppläst och vidkänt:
Sven Mårtensson
Korpral.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kapottering på grund av landning i sida medvind (vindstyrkan 12 m/sek.). På grund av att haveriet skett under synnerligen svåra väderleksförhållanden får jag vördsamt föreslå att krona vidkännes kostnaderna.

Malmen den 5/3 1937
E. Kjellgren
Förhörsledare

Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet beror på svåra väderleksförhållanden. Vare sig föraren eller annan personal kan anses hav brustit i aktsamhet eller vårdslöshet hava varit vållande till skadad.
Krona vidkännes reparationskostnaderna.

Malmen den 17/3 1937
G. von Porat
Chef
/J.L.W. Aschan

Transport med järnväg till Malmen
F 3 förråd 1937-03-04
Till CVM 1937-05-06; haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1938-01-02
Formation 1938-01-11
Till CVM 1938-05-05. Diverse justeringar
F 3 formation 1938-05-06
Förråd 1939-03-09
Till CVM 1939-04; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIF nr 6843 inmonterad
F 3 förråd 1939-05-12
Formation 1939-06-07
Förråd 1939-06-08
Formation 1939-07-01
Förråd 1939-07-12
Formation 1939-07-28

Haveri 1939-09-13
Motor: BJ VIF nr 6843
Ff fänrik Jacobsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad, likaså motorfundamentet. Undervinen svårt och övervingen lätt skadade.
Skador motor: Propellern kass. Smärre skador på motorn.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Förråd 1939-09-14
Till CVM 1939-11-07; haverireparation
Märkning 3-79 (1939-12)
F 3 förråd 1940-03-01
Formation 1940-03-18
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Motor nr 6822 urmonterad 1940-10-21, nr 6870 inmonterad 1940-10-22
Verkstad 1941-11-01; liten översyn. Omändrat från sjö- till landfpl 1940-11-14
Förråd 1941-11-24
Formation 1940-11-28
Överlämnat till F 6 1943-12-07 med motor typ BJ VIF nr 6843
Överlämnat till F 10 1944-03-17

Haveri 1944-12-15. Märkning 10-93
Motor: BJ VIF nr 6843
Skador motor: Spricka i främre vevhuset
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Kasserat 1945-02-24 med motor typ BJ VIF nr 6843. Typen underhålles ej.

Senast redigerad 2014-12-04
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9939
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: S 6 nr 3379, 379

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Foto efter haveri 1934-08-14 vid Ripa.
Foto ur Ture Wages album
Foto ur Ture Wages album
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"