Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 199
Levererat till F 3 1932-11-18. Motor typ BJ VI nr 6929
Numrerat 3379
Förråd 1932-11-18
Godkänt 1932-12-02
Formation 1933-01-17
Förråd 1933-02-01
Formation 1933-03-09
Till CVM 1933-05-12. Radiomontage m/27/32 monterat. Diverse smärre justeringar.
F 3 formation 1933-05-24
Haveri 1933-06-13. Fpl påkört å flygfältet av fpl nr 3335 vid det senares start. Övervingen avbruten i ytterändan vid stöttfästena höger sida. Skevningsrodret söndrat, högra.
Till CVM 1933-06-14. Ny övervinge monterad.
F 3 formation 1933-06-22
Till CVM 1933-09-25. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6926 inmonterad
F 3 förråd 1933-10-17
Formation 1933-11-07
Haveri 1934-08-14 vid Ripa. Vid landning kolliderade fpl med en stenmur och gick på nosen.
Total flygtid: 312.30 tim
Motor: BJ VI nr 6926
Total gångtid: 133.20 tim
Ff fänrik O Ture Wage oskadad
Orsak till haveri: Hastigheten vid landningen felbedömd.
Skador flygplan: Landningsstället, undervingen, motorfundamentet och propellern söndrade.
Skador motor: Mycket skadad.
Beräknad reparationskostnad 7.000:-
Ur protokoll:
Fänrik Wage anförde i huvudsak följande:
att flygningen utförts för bogsering av målkorv,
att när landning skulle ske, vindstilla rådde,
att landningsmärke var utlagt,
att detta låg i den riktning där fältet var som kortast,
att landningsförsök gjordes efter märket tre gånger,
att detta misslyckades varför motorn åter måste pådragas,
att vid fjärde försöket sättningen verkställdes omkring 25 meter framför märket,
att han ansåg att planet skulle stanna före den omkring 250 meter framför belägna stengärdesgården,
att när kollisionen ansågs oundviklig försök till sväng gjordes, vilket dock misslyckades,
att hastigheten under planén för landning ej hölls så låg som möjligt enär luften var gropig på grund av åskväder.
Uppläst och vidkänt:
Ture Wage
Fänrik.
Löjtnant Jacobsson anförde i huvudsak följande:
att svag vind rådde vid tillfället,
att landningen verkställts med för hög fart, varför planet ej stannade före stengärdesgården.
Uppläst och vidkänt:
B. Jacobsson.
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
felbedömning av hastigheten vid landningen.
Svag vind rådde vid tillfället, landningsmärke var utlagt i vindriktningen. Sättningen verkställdes med för stor hastighet omkring 50 . 100 m framför landningsmärket.
Då fänrik Wage under sin tjänstgöring detta år endast gjort ett fåtal flygningar anse vi att han ej bör göras ansvarig för haveriet, trots att det riktiga varit att göra ett nytt landningsförsök.
Undersökning vid krigsrätt anse vi ej erforderlig. Krona bör vidkännas kostnaderna.
Ripa den 15/8 1934
K. Lindahl
Nils Adlercreutz
Till CVM 1934-08-20. Reparation efter haveri. Motor typ BJ VIF nr 6930 inmonterad.
F 3 formation 1934-11-22
Till CVM 1935-10-10. Yttre översyn å motorn.
F 3 förråd 1935-10-17
Till CVM 1935-11-05. Montering av sufflett för förare och blindflygningsinstrument för spanare.
F 3 formation 1935-11-07
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-17
Registreringsnummer 379 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Till CVM 1936-03-26. Motorbyte. Motor typ BJ VIF nr 6870 inmonterad. Avdriftsmärken enl Flyg nr 31.
F 3 formation 1936-04-28
Till CVM 1936-09-07. Motorbyte och reparation. Motor typ BJ VIF nr 6930 inmonterad
F 3 formation 1936-09-19
Förråd 1936-10-15.
Formation 1936-10-29. Inmontering av blindflyginstrument i baksits.
Nödlandning 1937-02-27 på Hjälmaren
Total flygtid: 697.15 tim.
Motor: BJ VIF nr 6930
Total gångtid: 565.20 tim
Besättningen ff löjtnant Nils G Lindström, mekaniker korpral Sven Mårtensson oskadad
Orsak till nödlandning: Snötjocka.
Orsak till haveri: Vindriktningen felbedömd. Landning i sida medvind.
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt, fena och sidoroder deformerade. Övervingen skadad; motorfundament något stukat, avgassamlaren deformerad. Propellern söndrad.
Skador motor: 3 vippbryggor skadade. Vevaxeln sannolikt deformerad..
Beräknad reparationskostnad fpl 4.000:- kr, motor 4.000:- kr. Summa 8.000:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 17 den 27/2 1937.
Löjtnant N.G. Lindström med anmälan om haveri.
Till Chefen för Östgöta Flygflottilj.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag vid nödlandning å Hjälmarens is lördagen den 27 februari 1937 havererat med fpl nr 17.
Malmen den 4 mars 1937.
Nils Lindström.
Löjtnant.
Löjtnant Lindström anförde i huvudsak följande:
att fpl 17 ingick som nr 7 i divförband
att div på grund av snötjocka tvingades nödlanda å sjön Hjälmaren
att han vid omformeringen för landning på grund av kollisionsrisk tvingades ur formeringen och tappade kontakten med divisionen
att han därvid beslöt att omedelbart landa för att ej riskera möta återstående delen av div
att han utvalde en ö för landkänning vid landning
att han ej kunde avgöra vindriktningen utan landningen kom att ske i sida medvind
att han ej märkte att landningen skedde i medvind på grund av att han helt måste koncentrera sig på bedömningen mot snötäcket
att fpl efter sättningen gled omkring 100 m., varefter detsamma över vänster vinge gick runt.
Uppläst och vidkänt:
Nils Lindström
Löjtnant.
Korpral 22/F 5 Mårtensson anförde i huvudsak följande:
att han som mekaniker medföljde fpl 17 den 27/2 1937
att han vitsordade Löjtnant Lindströms redogörelse
Uppläst och vidkänt:
Sven Mårtensson
Korpral.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kapottering på grund av landning i sida medvind (vindstyrkan 12 m/sek.). På grund av att haveriet skett under synnerligen svåra väderleksförhållanden får jag vördsamt föreslå att krona vidkännes kostnaderna.
Malmen den 5/3 1937
E. Kjellgren
Förhörsledare
Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet beror på svåra väderleksförhållanden. Vare sig föraren eller annan personal kan anses hav brustit i aktsamhet eller vårdslöshet hava varit vållande till skadad.
Krona vidkännes reparationskostnaderna.
Malmen den 17/3 1937
G. von Porat
Chef
/J.L.W. Aschan
Transport med järnväg till Malmen
F 3 förråd 1937-03-04
Till CVM 1937-05-06; haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1938-01-02
Formation 1938-01-11
Till CVM 1938-05-05. Diverse justeringar
F 3 formation 1938-05-06
Förråd 1939-03-09
Till CVM 1939-04; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIF nr 6843 inmonterad
F 3 förråd 1939-05-12
Formation 1939-06-07
Förråd 1939-06-08
Formation 1939-07-01
Förråd 1939-07-12
Formation 1939-07-28
Haveri 1939-09-13
Motor: BJ VIF nr 6843
Ff fänrik Jacobsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad, likaså motorfundamentet. Undervinen svårt och övervingen lätt skadade.
Skador motor: Propellern kass. Smärre skador på motorn.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Förråd 1939-09-14
Till CVM 1939-11-07; haverireparation
Märkning 3-79 (1939-12)
F 3 förråd 1940-03-01
Formation 1940-03-18
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Motor nr 6822 urmonterad 1940-10-21, nr 6870 inmonterad 1940-10-22
Verkstad 1941-11-01; liten översyn. Omändrat från sjö- till landfpl 1940-11-14
Förråd 1941-11-24
Formation 1940-11-28
Överlämnat till F 6 1943-12-07 med motor typ BJ VIF nr 6843
Överlämnat till F 10 1944-03-17
Haveri 1944-12-15. Märkning 10-93
Motor: BJ VIF nr 6843
Skador motor: Spricka i främre vevhuset
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Kasserat 1945-02-24 med motor typ BJ VIF nr 6843. Typen underhålles ej.
Senast redigerad 2014-12-04
S 6 nr 3379, 379
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ Saab 340; SE-B00--B99
- ↳ Saab 340; SE-C00--C99
- ↳ Saab 340; SE-D00--D99
- ↳ Saab 340; SE-E00--E99
- ↳ Saab 340; SE-F00--F99
- ↳ Saab 340; SE-G00--G99
- ↳ Saab 2000; SE-001--999
- ↳ SE-V01--V99
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier