Pojke fast i ballong .

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kent Schram

Pojke fast i ballong .

Inlägg av Kent Schram »

Såg just detta .
Måtte allt gå väl.

The Denver channel

KS HAD
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pojke fast i ballong .

Inlägg av farsta »

Verkade tyvärr inte så- Den har nu landat. Tom
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pojke fast i ballong .

Inlägg av Lars Sundin »

Jo, det gick väl. Pojken var aldrig med i ballongen. Han hade gömt sig på vinden läste jag på text-TV eller om det var i morgontidningen.

Lars S
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pojke fast i ballong .

Inlägg av farsta »

Puh! Vilken mardröm för föräldrarna
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pojke fast i ballong

Inlägg av Seve Ungermark »

Lars Sundin skrev:- - - det gick väl. Pojken var aldrig med i ballongen - - -
Med risk för otillåten thread drift men med min stora tillit till att du fixar ett svar, Lars:

Vad ligger bakom Denver News-meningen "The father explained that he barked at the boy to not climb in the lighter-than-air balloon because its outer skin is charged with a million volts of electricity to help steer it." Redan i går kväll - innan pojken hittats - undrade jag vad alla batterier som sades vara lasten i heliumballongen hade för funktion. Nu är alltså förklaringen att strömmen behövdes för styrningen. Visserligen såg jag att pojkens pappa är nån sorts "garage-Einstein" men vad för slags hårresande fly-by-wire ger då dessa Miljoner Volt? Och om man kan besegra ballonger måste det väl vara något också för flygplan? Har detta kanske något med Saabs nymornade intresse för el-flygplan att göra? Frågorna som man säger hopar sig!

Seve U
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pojke fast i ballong .

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Seve! Jag tror nog att det hela har mer med barnuppfostran (dålig sådan) än med elektricitetslära eller framdrivning att göra.

En annan sak är att luftfarkoster uppe i luften kan bli laddade och detta kan/kunde vara ett problem vid användning av räddningshelikoptrar då ytbärgaren (motsv) kan få en stöt eller den person på marken/vattnet han tar tag i.

Sedan vet jag att man kan få mycket lätta föremål att sväva om de är laddade men då har nog tråden driftat iväg.

Ytterligare drift blir det om jag erinrar mig en KTH-professor Erik G. Hallén, ett namn som satte skräck i alla E-teknologer:

O, min älskade Hallén
när jag såg dig i entrén
första gången föll mitt hjärta ut i sken.
Ingen kan som du förklara hysteresisfenomen.
O, min sköne min älskade Hallén.


Lars S ;-)
Khensu
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 aug 2009, 10:45

Re: Pojke fast i ballong .

Inlägg av Khensu »

Finns numera många artiklar som pekar på att pojken har gömts på vinden på huset för att "skapa" denna världsnyhet.
Låter rätt så troligt när man tänker efter, fadern är ju känd för att vara mycket i media. Samt att grabben svarar följande på frågan om varför han gömde sig på vinden:
"You Guys Said We Did it for the Show"
Samtidigt som han tittar på fadern frågande...

http://www.associatedcontent.com/articl ... html?cat=9
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Pojke fast i ballong .

Inlägg av Erik Johansson »

All is well that ends well. At least for the boy.

Monitoring the CNN I picked up this article.

http://edition.cnn.com/2009/US/10/18/co ... index.html

It is very easy to be clever after the event but I had that small inquiring all the time…..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"