Trevliga flygplansregistreringar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Trevliga flygplansregistreringar

Inlägg av Robert Widmark »

Hej!
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem

Robban
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Trevliga flygplansregistreringar

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Robert Widmark skrev:Hej!
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem

Robban
Hej Robban!

TRADE är en bokstav för mycket.

G-WIND var Boeing 707-323C med c/n 18689: http://8.5.0.95/photo/Tradewinds/Boeing ... 1333928/M/
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Trevliga flygplansregistreringar

Inlägg av Rolf Larsson »

Fredric Lagerquist skrev: TRADE är en bokstav för mycket.
Men ganska nära ! Den hette G-TRAD och var en B.707-321C med c/n 18717.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Trevliga flygplanregistreringar - Sponsrad registrering?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

För ett par år sedan besökte jag flygklubben i Como, Italien. Staden Como ligger vackert vid sjön Lago di Como. Flygklubben, som enbart har sjöflygplan, finns med sin hangar invid sjön mitt i centrala delarna av staden. En Cessna 172 hade registreringen I-SAAB. Jag vet inte om någon lokal Saab-handlare sponsrade klubben för detta.

/Sven-Erik

Bild
Cessna 172N Skyhawk II, I-SAAB inne i hangaren.

Bild
En Lake LA-250 Renegade hade den passaden registreringen I-AQUA.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Trevliga flygplansregistreringar

Inlägg av Lars Sundin »

Robert Widmark skrev:Hej!
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem

Robban
Hej Robban!

Förutom G-TRAD, G-WIND så hade man G-SAIL också samt kanske ytterligare vitsiga namn. Som man såg på G-SAIL så hade föreget en väl vald logotyp (så heter visst emblem numera):

http://www.airliners.net/photo/Tradewin ... 0586142/L/

Jag läste om företaget Tradewinds att: The company grew to be the largest British pure cargo airline during the early 80's, but the Lonrho Group ran into financial trouble and was forced to sell Tradewinds to Homac Aviation. Lack of capital did not allow the 707 aircraft to be replaced when they became subject to new noise regulations and the airline ceased operations September 28, 1990.

Under sökandet efter bolaget och dess flotta fann jag följande påstående kring "Boeing 707 och dess män". Kanske en skröna, kanske inte, men jag kan inte låta bli:In his autobiography, test pilot Tex Johnston described a Dutch Roll incident he experienced as a passenger on an early commercial 707 flight. As the aircraft's movements gradually became more severe, he went to the cockpit and found the crew frantically attempting to resolve the situation. He introduced himself and relieved the ashen-faced captain who immediately left the cockpit feeling ill. Johnston quickly stabilized the plane and later, even landed it for the crew.

"Dutch roll" är en form av gir-roll-koppling som var litet ovanlig för gamla DC-6- och Constellation-piloter och som kunde ställa till det för dem när de nu skulle hantera B 707 och DC-8. Även på J 29 var det ju problem i början.

http://www.youtube.com/watch?v=vqVQ_s8XL6s kan man se hur det ser ut. Här har man modifierat planets styregenskaper så att det beter sig som ett typiskt pilvingat plan.

Lars S, som inte kan låta bli att vidga ämnet
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

G-SAIL och annat

Inlägg av Robert Widmark »

Kul att så många reagerade på Tradewinds ".birds".
Har alltid tyckt att engelsmännen har ytterligare en dimension när det gäller fantasi och spiritualitet - det heter väl så? De fick alltid sista ordet. Fast allt snack skedde ju på deras modersmål ...
Robban
a pity that Tradewind had to sail (höhö)
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: G-SAIL och annat

Inlägg av Lars Sundin »

Robert Widmark skrev: Har alltid tyckt att engelsmännen har ytterligare en dimension när det gäller fantasi och spiritualitet - det heter väl så? De fick alltid sista ordet.
Jo visst Robban! Och många fler dimensioner har de.

Men det har funnits kul svenska registreringar som SE-SAM och SE-FYR.
..
Nyss av solens värma väckt
Till en ny högtidlig yra
Eldas vid sefirens fläkt


(Sefyr och sefir är olika stavningar av västanvinden i den grekiska mytologin. Västanvinden gav energi och liv åt allt levande på marken. En bra vind alltså.)

Samt ytterligare några som väl inte alla är så spirituella utan mer kommersiella. No names.

Jag hajade till när jag läste Kaianders Semplers artikel i Ny Teknik om den bok om ASJ som Trafiknostalgiska förlaget nyligen givit ut, och fann passagen: Ett tresitsigt plan konstruerades nu av ASJ. Det fick registreringsnamnet SE-FEL och köptes omgående av Kreuger som reportageplan. Se http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kai ... e45347.ece (Skall förstås vara SE-FYR; "tyrckfel eller om Kaianders inte kunde låta bli.)

Så är det så att registreringarna SE-FEL och SE-GUD faktiskt tilldelats i Sverige. En intressant dimension hos åtminstone hos våra myndigheter må jag säga.

Lars S, som i övrigt upptäckt detta forums osäkerhet i vilken tid vi lever i. Ibland vintertid, ibland sommartid. Det verkar vara så att det beror på om jag är inloggad eller inte
Anders Nowotny
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:42

Inlägg av Anders Nowotny »

Visst kan dom vara vitziga(?) dom som delar ut registreringar, man får ju bara hoppas inte passagerarna är för närsynta ;-)

Bild

Bild
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Betr Svenska registreringar

Inlägg av Robert Widmark »

Ibland undrar jag om det inte är rena slumpen som råder. Om inte så måste jag erkänna att det även finns fyndiga svenskar. Fast i jämförelse är de få.
Här kommer nytt bildförsök Bild
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Vad då Air Force One?

Inlägg av Kenneth Göransson »

När USA:s president ska resa i Europa, tar han ett annat plan än AF1
http://www.airliners.net/photo/British- ... 1305728/L/
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Nästan Robban!

Som du skrev: Ibland undrar jag om det inte är rena slumpen som råder. Om inte så måste jag erkänna att det även finns fyndiga svenskar. Fast i jämförelse är de få. Här kommer nytt bildförsök Bild

Här är den http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg

Bilden vill inte visa upp sig direkt, utan jag får göra den klickbar. Detta tillhör IT-världens alla besynnerligheter, som oftast har en trivial förklaring. Money.

Min äldste son är min datakonsult och han står ännu lyckligtvis ut med mina sarkasmer och gliringar. Min yngste heter Robert, jag får varje gång jag mailar honom se upp så att mailet inte går till Robert W i stället.

IT-folket är nog duktiga men att sprida kunskaper, det är svårt det.

(Jag såg bolagsförkortningen "OAC" i ditt tidigare försök och misstänkte vad du ville visa.)

Och betänk så många historier det finns om allmogens problem med att hantera telefonen en gång i tiden. Och om nu internet är större än telefonen, så får man väl acceptera en del svårigheter?

Hur som haver, historien upprepar sig

Lars S
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Lättare att vitsa till det i England?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lättare att vitsa till det i England?

Inlägg av Lars Sundin »

Kenneth Göransson skrev:Ytterligare:
G-RIDE http://www.abpic.co.uk/images/images/1001391F.j

...
http://www.abpic.co.uk/images/images/1001391F.jpg skall det förstås vara. Men det förstår nog alla nu.

Lasse S, lätt beskäftig eller hjälpsam, välj själv
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inlägg av Erik »

Aerovarvet på Liseberg hade "registreringen" SE-UPP.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Air Ålands (eller om det är Avion Express?) senaste två Saabar har lite fyndiga reggor

LY-RIK:
http://www.jetphotos.net/news/media/use ... 821715.jpg

...den andra jag tänker på är LY-DIG.
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inlägg av Robert Widmark »

Bild
jaha, nu har jag klistrat in Lasses formel med tillsatserna IMG framför och bakom. Simsalabim...
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Stig Kjellman »

Robert Widmark skrev:Bild
jaha, nu har jag klistrat in Lasses formel med tillsatserna IMG framför och bakom. Simsalabim...
Nog en för lång länk eller annat skumt. Lånade bilden och lade den på min egen site, fungerar urmärkt. Med namnet osterman.jpg

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Tyvärr Robert, verkligheten är inte så där enkel och rak. Det du skrivit ser helt korrekt ut för mig. Men den firma du anlitat har kanske sina idéer eller betraktas med misstänksamhet.

Och skriver jag http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg utan några mystiska tecken framför och bakom så går det helt galant om man klickar på det understrukna. Även om jag skriver framför och efter: http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg så verkar det gå bra, sett så här från min PC åtminstone. (Jag vet att det finns en del lömskheter).

Säkert kan någon IT-kunnig förklarar bättre varför det inte fungerar som man tycker det borde.

Jag antar att din Internet-leverantör Comhem erbjuder dig plats för en egen webbpats där du kan lägga upp bilder som jag tror lätt kan nås.


Lars S
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Och apropå registreringar så kan det också bli fel ibland: SAS DC-9-82 c/n 49728 var från början avsedd att heta SE-DIE men som av förståliga anledningar, av SAS, ansågs olämpligt då den ganska frekvent skulle komma att trafikera bl.a. Heathrow och många, exempelvis flygrädda, skulle reagera på ordet DIE. Ändring beviljades och maskinen blev istället SE-DIK som ju av engelskspråkiga med snuskig fantasi kan utläsas som något helt annat än en vanlig registrering ....
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Skojiga registreringar - SE-APG

Inlägg av Lars Sundin »

En gång fanns en DC-3 SE-APG, som användes för att återuppta kontakterna med de svenska och nordiska missionärer på främmande kontinenter, som varit litet isolerade under världskriget.

Planet döptes till Ansgar, "Nordens apostel" men hade tidigare hetat "Haystack Annie". Registreringen SE-APG kunde tolkas som "se Apostlagärningarna", en bok i Nya Testamentet.

Om en resa med Ansgar då det begav sig kan läsas på http://infoworx.se/torget%5Crfk%5Cfiler ... 006_02.pdf (se sid 8ff)

Lars S
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Fler fyndiga registreringar.

Inlägg av Martin Hellberg »

En engelsk Cessna Citation som hette G-UESS hade fått en extra text skriven med mindre bokstäver efter: WHO. Alltså G-UESS (WHO), gissa vem.

Det fanns en Falcon 10 som hette SE-DEL och ägdes av SAAB, ett företag som handskas med en del pengar och stora affärer.

Kungsair i Göteborg AB hade en Piper Navajo som hette SE-GBG.

Sedan var det ju SE-AGF, SE-AUR och SE-EUR som hade ägarnas initialer i registreringarna.

Så nog har det väl funnits en del fyndiga registreringar även i Sverige.

Martin Hellberg, Backamo
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Erik skrev:Aerovarvet på Liseberg hade "registreringen" SE-UPP.
Den riktiga SE-UPP hade anknytning till Göteborg. Det var ett segelflygplan, Rolladen-Schneider LS 7, byggt 1990 och som tillhörde Göteborgs Sfk fr o m juni 1992. Fpl totalhavererade vid utelandning i skog i juni året efter. Resterna såldes till Finland och återuppbyggdes som OH-878 och var registrerad som detta i juni 2007

http://www.vaasanlentokerho.fi/.compone ... fix=.cache
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Andreas Kahr
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

Inlägg av Andreas Kahr »

British Airways hade väl en Concorde med reg: G-BOAC

Sedan har det väl hunnits en Bell 204(HUEY) i Storbritannien med lämpliga reggen: G-HUEY
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

SE-HIT

Inlägg av Lars Sundin »

Jag antar att otaliga små modeller med rörliga roder använts i den mer skolbänksbaserade flygundervisningen, med påmålad registrering SE-HIT.

Så hade vi också en helikopter med denna registrering förstås.

http://www.nordicrotors.com/insant/hit.html

Lars S
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

SE-DEL flög för Wallenberg och SEB

Inlägg av Arne M »

Efter att snabbt ha läst genom alla inläggen om diverse finurliga och roliga registreringar så vill jag bara påminna om det mindre privatjetplan som flög åt SEB och hade den mycket lämpliga registreringen SE-DEL. Det måste väl ha varit ett ytterst bra "namn" på ett plan som ofta användes av Marcus Wallenberg på dennes resor världen runt. ;-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"