Emil Lindberg skrev tor 29 jan 2009, 20:08:
”Snokade runt” och fann detta
UOM Fält 87 Kosta
Ungefär åtta stycken flygplanplatser på vägens östra sida och två på västra sidan (exklusive platserna med fälthangarer).
Fälthangarerna ser ut att vara av Töreboda-typ (välvt tak), till skillnad från en del andra UOM där fälthangarerna har taknock/takås.
Men kan detta vara BAKOM? Det ser lite ”dimmigt” ut på vissa ställen, som om retuscherarna har varit i farten.
BAKOM(?) Fält 87 Kosta
Flygplanslingan syns mycket bättre på Eniro.se
BAKOM(?) på Eniro
Själv har jag inte sett flygplanslingan i verkligheten. Men enligt en kollega som tidigare arbetade vid 2:a stationskompaniet vid F 10 ska följande ha utspelat sig i samband med en övning med J 35F på Kosta-basen: I övningens slutfas ombaserade man flygplanen till hemmabasen F 10 och därefter packade markpersonalen ihop sina grejor och satte även de kurs mot Ängelholm. På måndagen efter övningen saknade man ett flygplan i hangaren, flygplanet Johan 09. Då man inte hade hört talas om något haveri började man att leta, men på F 10 fanns det ej att finna! Då lyfte man luren och ringde till bastroppen på Kosta och undrade om de hade sett till flygplanet, vilket de inte hade. Men lite senare ringde bastroppen tillbaka och lät meddela att man hade hittat flygplanet stående på flygplanslingan i BAKOM! Man hade under övningen haft lite dålig koll på flygplanen och ”slarvat bort” 09:an, som hade parkerats längst söderut på flygplanslingan. P.g.a flygplanets undanskymda uppställning upptäcktes inte misstaget, och där hade flygplanet stått helt obevakat hela helgen!
De som kan bekräfta flygplanslingans existens är hjärtligt välkomna att höra av sig!
Kosta-basen var den enda bas som hade Törebodabågar (två stycken) i den södra/sydligaste banänden. Normalt sett byggdes Törebodabågarna uteslutande i den norra/nordligaste banänden. Totalt sett hade Kosta-basen alltså sex Törebodabågar, om man inte räknar med de två i UOM.
Översikt Fält 87 Kosta
Nu tänkte jag göra en ”favorit i repris”. På SFF gamla hederliga forum skapade jag ett inlägg som jag döpte till ”Med Jaktviggen i skogen”. Inlägget innehöll en del bilder från Kosta-basen och blev rätt uppskattat. Men detta gamla forum finns tyvärr ej längre på nätet. Så därför infogar jag nu samma inlägg ”rakt upp och ner”.
Med Jaktviggen i skogen
Skrivet av / Written by Emil Lindberg at 21. Jan 2007 09:23:36:
Lite då och då ägnar jag mig åt det tidskrävande arbetet att scanna mina tusentals negativ med flygmotiv. Med jämna mellanrum ”snubblar jag över” bilder som känns lite mer speciella än andra.
Här visar jag lite bilder från den sista flygövningen som genomfördes på Kosta flygbas, i maj 2000, innan den lades i malpåse. Numera tjänar basen som timmerupplag efter stormen Gudruns framfart över södra Sverige.
Övningen var slutövning för värnpliktsomgång 99/00 samt officerskurs 98/00, i vilken jag ingick i.
Denna övning utfördes i, det då nya, Bas-04-konceptet vilket innebar mer fredsmässig klargöring och därför bestod varje klargöringstropp av en flygtekniker och fem flygmekaniker. Men vi var även utbildade och övade på det mer personalkrävande men vassare Bas-90-konceptet ifall läget skulle trappas upp. Då bestod varje klargöringstropp av cirka 12-15 personer.
Under övningen förekom tyvärr väldigt lite yttre last och beväpning. Som ni ser bär de flesta flygplanen bara blinda robot 74 eller enbart lavetter till dessa.
De flygplan som var utgångsbaserade på basen tillhörde 2:a kompaniet F17, men p.g.a av de många omflyttningar som gjordes under tiden för D-modifiering av JA 37 var en del av dem fortfarande märkta med andra flottiljsiffror än 17.
Jag har valt att visa bilderna i svart-vit för att symbolisera en svunnen epok – både JA 37 och Kosta-basen är tagna ur tjänst. Originalbilderna är i färg.
Bilderna är säkerhetsgranskade och godkända för publicering.
BILDERNA SKYDDAS AV SVENSK UPPHOVSRÄTTSLAG! Vänligen respektera detta genom att inte kopiera bilderna!
37446 F17-06 landar på Kosta-basen.
Mottagning av 37442 F17-52 på flygplanplats Helge 3.
Värnpliktige Andersson lämnar av flygplanet till flygföraren.
Flygförare inväntar startorder.
Kadett Segerstedt sitter redo att övervaka startförloppet av motorn.
37436 F21-32 ”sätter tofflorna i backen”.
Kadett Nilsson samtalar med flygförare i 37443 F17-43.
37443 F17-43 står beredd i ”högsta” på Helge 4. Fänrik Olofsson har passning på ”slingan” vid vänster vingspets.
Batteristart (utan beredskapsaggregat, BRAGG) av 37446 F17-06 på s.k överbeläggningsplats.
Flygtekniker övervakar startförloppet med avseende på eventuell brand i startmotorn och att ventilationsluckan till automatkanonen stänger, vilket indikerar att startförloppet är klart.
37446 F17-06 efter start.
Två flygmekaniker passar på att vila under tiden som flygplanet är i luften
37389 F4-59 inväntar startorder.
Flygföraren har begärt ”kontakt” men väntar med att starta motorn. Detta för att direkt då startorder kommer kunna trycka på startknappen. Därför står flygmekanikern beredd vid BRAGG-anslutningen för att kunna övervaka varningslampan för brand i startmotorn och kunna fånga BRAGG-slangen då denna lossnar automatiskt efter att startförloppet är klart.
KF (Kontroll Första) av 37304 F21-01. Kadett Nilsson kontrollerar bromsarnas förslitning på vänster huvudställ.
Visst var det något med visst med Viggen?
Personligen kände och såg jag vissa likheter med en noshörning.
/Emil – numera flygtekniker på JAS 39 Gripen