S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9949
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har fått några frågor från en medlem i SFF.

S14B Fieseler “Storch” nr 3823 tillhörde F 3 Malmen. Den såldes till Ostermans Aero AB 1961. Sedan såldes den ganska snart därefter till Aero-Contact i Österrike där den fick registreringen OE-ADU. Därefter försvinner spåren. Vad hände med planet?
En annan fråga avser Argusmotorn motorn i Storchen. Enligt Svenska vingar ska det vara 270 hk och enligt en annan uppgift är den på 240 hk. Det är kanske så enkelt som det är baserat på olika varvtal. Tacksam för klarläggande.
Om det satt olika versioner av motorer i olika fpl, i så fall vilken motorstyrka gäller för 3823?

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Jan Holmqvist »

Enl. Bedienungsanleitung Argus As 10C.

Startleistung 240 PS @ 2000 U/min
Notleistung 220 PS @ 1940 U/min
Reiseleistung 200 PS @ 1880 U/min

mvh, Janne
Quintus 72 - SFF Blekinge
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9949
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Janne för svar om motorstyrka.
En följdfråga: Hur startade man denna motor, var det med svänghjul, vev, eller elstart?

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Sven-Erik Jönsson skrev:En följdfråga: Hur startade man denna motor, var det med svänghjul, vev, eller elstart?
Gissar på det senare: http://www.youtube.com/watch?v=VDcB0pSUYOI
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Jan Holmqvist »

"Der Motor wird durch Handandrehvorrichtung angelassen; außerdem ist eine Druckluftanlage eingebaut"

Låter som handjagat med vev, men kan tryckluften användas till start också?

mvh, Janne
Quintus 72 - SFF Blekinge
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Erik Johansson »

I do not want to dispute the various ways the engine of the Fieseler Storch could be started. Compressed air sounds a bit advanced to me and unpractical considering the type of operation the Storch was designed for. I will go along with the old hand crank but listen to this start sequence. Don’t you think there is a battery somewhere giving the power to the starter motor?

http://www.youtube.com/watch?v=LBdzHOeei8o

Says Erik who has cranked up a large number of cranky engines.
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Jan Holmqvist »

Här hittade jag en checklista för Fieseler Storch.

"Anlasser, max 20 sek", elektrisk startmotor alltså.

Kan ju vara så att startförfarandet skiljer sig mellan olika flygplantyper med samma motor.
Den jag länkade till var en Arado 76.

mvh, Janne
Quintus 72 - SFF Blekinge
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Ingemar Strandberg »

I flygvapnets beskrivning av S 14 står: "Motorn startas antingen med handdriven startapparat eller med startapparat typ Mall. Anslutning för startvev respektive startapparat typ Mall befinner sig på motorkåpans vänstra sida"
SIC
Ingemar
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: S 14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Fredric Lagerquist »

I ÖFH Nachrichten 2/1984 står det

Die Flugzeuge mit der Serienummer 3812, 3819 und 3823 wurden im Jahre 1960 von der Firma Biaflug-Agrarflugdienst, Wien, angekauft.

Vidare rörande 3823/OE-ADU är följande uppspaltat ett par sidor senare

1960 Kontakt-Handels- u. Finanzierungsges.
1962 AERO-Contakt
1962 BIA-Flug
1963 gelöscht


Hur var det nu? Den S 14 som står på FVM är uppbyggd av ett par-tre stycken Storkar från Österrike....
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9949
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Jan, Ingemar och Fredric för svar.
Kan det vara så att man under åren har modifierat från startvev till elstart?

Mvh
Sven-Erik
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av Hellenius »

Ni är säkert bekanta med denna film, men jag lägger ändå in den. Filmen visar första flygningen med en nyrenoverad Stork i england, där även starten av motorn är filmad. Fantastiskt renoveringsarbete f.ö.
http://www.flyingmachinestv.co.uk/storchfirstflight.wmv
Mvh
/Björn Hellenius
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823

Inlägg av thorjh »

Senaste nytt om Fiesler Storch .
Jag gjorde min värnplikt inom norska flygvapnet. Året 1953 var jag inne på repövning på Værnes .
Där träffade jag min vän Gjermund Opsal som flög Vampire vid 337-skvadronen .
Samtidigt flög han för staben med olika mindre plan bl.a. Storch . Jag fick hänga med på olika turer .
Jag talade med honom idag och han kan försäkra om att Fiesler Storch hade startmotor . Startknappen satt uppe till vänster på instrumentbrädan . Våran Storch var i ursprungligt skick d.v.s. inga modifikationer .
Opsal flög senare inom SAS som kapten i alla år intill pensionen för tjugoett år sedan .
Han hade loggat sextitvå timmar på Fiesler Storch , kunde han berätta .
Bifogar . http://no.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156
mvh
Thor
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Helt OT

Inlägg av Jan H Vold »

Thor.

Du vet vel at Olav Bergersen har laget nye sider om Trondheim Flyklubb.
Med bl.a et fint galleri av gamle foto fra Lade mm.
Håper du har mere å bidra med.

(Barnesykdommer på siden ser nå ut til å ha blitt fixet)

http://www.trondheimflyklubb.no/

Jan
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"