Vad finns det för vindtunnlar i Sverige?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jakob L
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 mar 2008, 20:46
Ort: Stockholm

Vad finns det för vindtunnlar i Sverige?

Inlägg av Jakob L »

Hej!

Jag går 2:a året på gymnasiet Södra Latin i Sthlm på Naturvetenskapsprogrammet, och trean är det tänkt att vi får göra ett s.k. projektarbete på 100p om valfritt vetenskapsrelaterat ämne. Nu får jag äntligen min chans att göra något flygrelaterat alltså! Min plan är att bygga en vindtunnel som jag har hittat ritningar på på internet: http://www.fi.edu/flights/first/makebigger/index.html
När den är klar kan man genomföra olika enklare experiment och ha någon föreläsning o.s.v.
Nu funderar jag på om det skulle gå att fixa ett studiebesök på något ställe där det finns en riktig vindtunnel. Man kanske inte får prova Gripen Demo i Saabs vindtunnel :D men det finns väl fler alternativ hoppas jag. Är det någon som har ett tips på någon plats dit jag skulle kunna vända mig? Vilka vindtunnlar finns det egentligen i Sverige?

/Jakob Lif
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag kan rekommendera dig att ta en tur ut till Arlanda-muséet och ta kontakt med Bengt Thelander. De har en utställd vindtunnel som kan köras bl a.

http://arlandaflygsamlingar.se/
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Jakob!

Jo, Saab och Bofors har förstås vindtunnlar. På KTH finns åtminstone en, medan jag inte tror FOI har något kvar.

Finns många behov av mätningar på annat än flyg.

Bengt Thelander som Mats Averkvist nämnt kan berätta, en annan person är Tomas Leijon som är åtminstone f d vindtunnelchef (men nu konsult vad jag förstått). Jag har ingen adress men du kan nog hitta något via modellflygarna, t ex forumet på http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162000

Jag tittade även in på en annan del av modellflygarnas forum och där finns en bild där en tunnel, säkert hos FOI (f d FFA), ser ganska aktiv ut. Bilden kan dock vara gammal. Se http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162250 (I övrigt lär man sig i dessa inlägg en del om varför man inte skall ha skjutande propeller om man kan undvika det.)

Bilderna från FOI/FFA i Ulvsunda på http://www.kompositmekanik.se/portfolio/foi/foi.html skall ses som historiska.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 06 apr 2008, 22:49, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1747
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Intressanta bilder från FFA, bland annat vindtunneln, på Jan Jörnmarks site:

http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =116&lang=
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Inlägg av Fredrik Svärd »

Lars Sundin skrev:
Jo, Saab och Bofors har förstås vindtunnlar. På KTH finns åtminstone en, medan jag inte tror FOI har något kvar.

Finns många behov av mätningar på annat än flyg.

Bengt Thelander som Mats Averkvist nämnt kan berätta, en annan person är Tomas Leijon som är åtminstone f d vindtunnelchef (men nu konsult vad jag förstått). Jag har ingen adress men du kan nog hitta något via modellflygarna, t ex forumet på http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162000

Jag tittade även in på en annan del av modellflygarnas forum och där finns en bild där en tunnel, säkert hos FOI (f d FFA), ser ganska aktiv ut. Bilden kan dock vara gammal. Se http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=162250
På FOI finns åtmindstone en tunnel kvar T1500.

På KTH finns vad jag vet minst tre tunnlar. Flygteknik har minst en (LT2000) och strömmningsmekanik har minst två.

Toman Leijon vet mer om vindtunnlar än de flesta jag känner. Tomas kan bland annat berätta hur man på bästa sätt torkar ett par jeans med hjälp av en fläkt på 1000hk.....

Lilla vindtunneln på bilden från FFA är jag osäker på om den finns kvar. Den användes framförallt för vindkraftsforskningen vid FFA om inte jag minns fel.

Mvh
Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"