Ett 55-års-minne

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Ett 55-års-minne

Inlägg av thorjh »

Jag kan inte fatta det men till sommaren fyller jag 80 år . .
Jag har kommit i det läget där man sätter sig ner och börjar minnas saker och ting .
Därför vill jag nu dela med mig ett härligt minne från 1954 :
Under mina studier i Stockholm hade jag flugit in mig på Ercoupe , som visade sig att vara ett
mycket konfortabelt reseflygplan .
Under hösten fick jag lyst att ta en tur till min födestad , Trondheim och visa upp vilka fina kärror vi hade vid flygskolan på Skå Edeby .
Jag övertalade min rumskamrat att hänga med . Han , Erik Atthem ,var jämte från Ope-trakten .
Han hade ingen flyg-erfarenhet själv , men hans bror ägde en gammal Klemm - 25 , altså föregångaren till den tidligare omtalade Klemm-35 som vi flög på Skå på den tiden . Han ställde upp ; vi lämnade skolan för en vecka och flög iväg . På vägen upp längs kusten kollade jag tiden mellan Söderhamn och Hudikksvall . Det tog åtta minuter . Vi landade och tullklarerade i Sundsvall , för därefter att flyga
över Storlien och ned till Værnes på norska sidan . Det var mycket regn och dimma på sista streckan men vi hittade ändå .
Efter tullklareringen på Værnes fortsatte vi in till staden och Lade flygfält .
Lade var byggd av tyskarna under krigsåren och var bas för deras Jagdgeschwader 5 , som var uppsatt med Bf-109 och senare FW-190 .
Den lokala flygklubben fick av norska flygvapnet disponera två av dom tyskbyggda hangarerna .
Där hade man en Piper Cub och en Auster . Vid ankomsten gjorde jag en low-pass ( i medvind) för att riktigt göra intryck på mina vänner .
Vårt besök vakte mycket uppseende och nästa dag dök pressen upp . Jag fick flyga en sväng med
journalisten som sedan skrev en fin artikel i den lokala tidningen ( se bilden) .Bild.

Återresan gick efter fyra dagar utan några problem via Fornebu , Oslo , tillbaka till Bromma och Skå Edeby .
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av Fredric Lagerquist »

"Det var en amerikansk Ercoupe, 2-seter, som en Marilyn Monroe i formene..." :D helt underbart

Nedan en annons från Flyg 1947 om det "körbara" flygplanet. Hur var det nu? I Skåne kunde man i början av 60-talet möta en Ercoupe på vägarna...

Bild
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av thorjh »

Tack för rolig kommentar om Ercoupe på vägarna .
Jag undrar om det är någon där ute som kan berätta om det fanns några Klemm-25'or
i Sverige på den tiden .Bild

Jag själv såg ju alldrig någon Klemm-25'a utan hade enbart Atthems muntliga berättelse att tillgå .
Säg till här om någon har info om Klemmen .
Thor
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av Fredric Lagerquist »

thorjh skrev:Tack för rolig kommentar om Ercoupe på vägarna .
Jag undrar om det är någon där ute som kan berätta om det fanns några Klemm-25'or
i Sverige på den tiden.

Jag själv såg ju alldrig någon Klemm-25'a utan hade enbart Atthems muntliga berättelse att tillgå .
Säg till här om någon har info om Klemmen .
Thor
Den enda flygande Klemm L25 1954 i Sverige var mig veterligt SE-ANF . Det flygplanet hade tidigare ägts av Östersunds flygklubb. Likaså SE-ANA, vars luftvärdighet hade löpt ut utan att förnyas 1951. Både SE-ANA och -ANF köptes av Kockums flygindustri (senare MFI) 1951. Den förstnämnda skrotades och SE-ANF skänktes av Sölve Skerfving till Deutsches Museum i Munchen.
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av thorjh »

Tack så hjärtligt Fredric !
Då är det mest sannolikt att det är SE-ANF som tillhörde Östersund Flygklubb där då troligen herr Atthem var nån sorts medägare .. Han bodde ju i Ope-trakten .
Thor
Gunnar Flak
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Vestfold, Norge
Kontakt:

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av Gunnar Flak »

Hei Thor.

Den avisreportasjen du viser her, er spesielt interessant for meg og min hustru (født 1952). I april 1954 flyttet hun med sine foreldre inn i en nybygget bolig på Lade. Hennes far het Henry Strand og var frilans-journalist i Arbeider-Avisa. Min hustru mener bestemt at artikkelen må være skrevet av hennes far. Stilen hans er ikke til å ta feil av!

I 1957 laget Henry Strand et lite hefte med beretningen om Trondheim Flyklubb, som fylte ti år da.

Min hustru og jeg giftet oss i Lade kirke i 1974, men jeg traff aldri min svigerfar. Han døde tidlig på 60-tallet.

Her kan du se noen andre bilder som Henry Strand tok på Lade flyplass. Den lille piken som er med på bildene, er altså født i 1952.

Bild

Bild

Bild
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av Klas Andersson »

Ercoupe på vägarna i Skåne ! ja det borde vara den här ? artikel i Teknikens Värld nr 13, 1971

Var ett repotage i tidningen NOSTALGIA nu i ....år ? om ägarna och den tvåmotoriga ,rödvita.... veterankärra som dom flyger med idag ...
totalt glömt vad den heter nu !!
men som jag fattat det så är det sönerna till den här mannen ?
och jag fick uppfattningen att planet finns kvar än idag ?

Bild[/img]Bild

Bild[/img]Bild
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Ett 55-års-minne

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Klas Andersson skrev:Ercoupe på vägarna i Skåne ! ja det borde vara den här ? artikel i Teknikens Värld nr 13, 1971

Var ett repotage i tidningen NOSTALGIA nu i ....år ? om ägarna och den tvåmotoriga ,rödvita.... veterankärra som dom flyger med idag ...
totalt glömt vad den heter nu !!
men som jag fattat det så är det sönerna till den här mannen ?
och jag fick uppfattningen att planet finns kvar än idag ?

Bild

Bild
Se där ja! Kul att du hade denna artikel på lager, Klas :D

Sist jag hörde något om Esbjörnssons Ercoupé så tror jag den fanns i Borlängetrakten. Någon som kan berätta mer?

Andra, mer flygande flygplan hos Esbjörnssons, är ju en Miles Gemini och en lillcub.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"