Thai AF Saab 340 AEW första flygning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Thai AF Saab 340 AEW första flygning

Inlägg av Fredric Lagerquist »

...skedde i fredags...

Bild

Kolla http://www.saabgroup.com/en/MediaRelati ... ai_aew.htm

Gissar att callsign är Saabcraft xxx - hade den varit Melody så kunde man ju kanske lagt denna som musikalisk bakgrund till videon i länken ;-)
Tommy Johansson - ToJ

Re: Thai AF Saab 340 AEW första flygning

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Inte kunde jag ana att 340 AEW kunde vara så tjusig! Tack för informationen Fredrik :D !

Tommy
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Om vi fortsätter med "musikalisk association" så passar kanske denna :lol:

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=N-FsBTS85nc
Roger Andreasson

Inlägg av Roger Andreasson »

Någon som vet vilken individ det är frågan om?. En gissning med tanke på nosställsluckans märkning är 100007 eller 100002.
Det ser onekligen ut som en 7:a på slutet men det finns nån liten detalj i typsnittet som gör mig lite tveksam.

/Roger
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Bild

Möjlighet till att jämföra, Roger :-)

Bild

Den thailändska 340n är enligt välunderrättad källa f d 100007.

Bild
Henrik Nilsson

Inlägg av Henrik Nilsson »

Ja det är korrekt att den Thailändska AEW:n är 100007, MSN 340-455
Saab 340,2000,BAe 146,RJ & ATP
Karl Persson

Inlägg av Karl Persson »

Vad?

Har man modifierat 007 och satt på en erieye... var kommer den erieye ifrån i så fall ?

Så vitt jag vet har 007 och 005 aldrig haft erieye eller flygkroppsmodifieringen.
Henrik Nilsson

100005 och 100007 har alltid varit förberedda för radarinstallation, tro mig jag har tillockmed monterat radar på båda dessa under tillverkningen. Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför.

Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems. :-)
Karl Persson

Inlägg av Karl Persson »

Henrik Nilsson skrev:100005 och 100007 har alltid varit förberedda för radarinstallation, tro mig jag har tillockmed monterat radar på båda dessa under tillverkningen. Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför.

Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems. :-)
Okej du låter ju insatt men jag greppar inte riktigt ändå.

"Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför."

Jag ser inte nånting förutom kanske en fästningspunkt på ryggen.. vad är det jag ska titta efter? Jag avsåg med min kommentar dom bakre vingarna och fästen på ryggen. Och eftersom Ericsson MW numera är Saab menade du att radarn är gammal eller från nyproduktion ?

Frågorna kommer för jag är intresserad av att veta vad som händer med FV:s 340-park... ;-)
Användarens profilbild
UrbanFredriksson

Inlägg av UrbanFredriksson »

Henrik Nilsson skrev:Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems. :-)
De heter Saab Microwave Systems sen lite drygt tre år. Pga ändrade ägandeförhållanden.
Henrik Nilsson

Karl Persson skrev:
Okej du låter ju insatt men jag greppar inte riktigt ändå.

"Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför."

Jag ser inte nånting förutom kanske en fästningspunkt på ryggen.. vad är det jag ska titta efter? Jag avsåg med min kommentar dom bakre vingarna och fästen på ryggen. Och eftersom Ericsson MW numera är Saab menade du att radarn är gammal eller från nyproduktion ?

Frågorna kommer för jag är intresserad av att veta vad som händer med FV:s 340-park... ;-)
Fästpunkterna 5 st på ryggen är det enda du kan se på en AEW som inte bär radar på taket. Benen kommer kommer med radarenheten. På fästpunkterna monteras sedan lock for att det inte ska komma in skräp och fukt.

"bakre vingarna" om du med dem menar de 2 stora fenorna på undersidan av bakkroppen så kan dessa "enkelt" monteras genom att ta bort de små fenorna som sitter i samma färpunkter då radar ej är monterad.

Radarn är enligt uppgift tillverkad för Thai, dvs ny. och är inte av samma "sort" som de 2 svenska modellerna.
Henrik Nilsson

UrbanFredriksson skrev:
Henrik Nilsson skrev:Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems. :-)
De heter Saab Microwave Systems sen lite drygt tre år. Pga ändrade ägandeförhållanden.
Jaja man kan ju inte komma ihåg allt det är ju trots allt ca 7 år sedan jag slutade på saab.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"