Den norske havarikommisjonen har nå endelig avgitt rapport om den aller siste landingen som ble gjort med SE-FFG, i Fyresdal i 2005:
http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2009-26
Flyet ble kondemnert.
Trist med SE-FFG
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Vestfold, Norge
- Kontakt:
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: Trist med SE-FFG
Ägdes av Torsby Flygklubb en gång i tiden.
Här en bild från Örebro Gustavsvik.
http://www.airliners.net/photo/Torsby-F ... 0336782/L/
/HANS/
Här en bild från Örebro Gustavsvik.
http://www.airliners.net/photo/Torsby-F ... 0336782/L/
/HANS/
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Trist med SE-FFG
Det stämmer att kroppen (med fejkade vingstumpar) idag är på Aeroseum. Maskinen har fått ett "andra liv" som simulator - en riktig favorit inte minst hos barnen!Fredric Lagerquist skrev:Från happier tajms
Numera lär denna Piper PA-24-250 Comanche, tillverkad 1961, finnas på Aeroseum.
Senast redigerad av Daniel Karlsson den 28 nov 2009, 10:53, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Trist med SE-FFG
Det vore interessant att få veta vad sorts modifikation som var utförd på planet
som gjorde att understället vek sig .
Någon som vet ?
Thor
som gjorde att understället vek sig .
Någon som vet ?
Thor
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Vestfold, Norge
- Kontakt:
Re: Trist med SE-FFG
Den uheldige modifikasjonen var vel en uhensiktsmessig plassering av tilleggsutstyr (autopilot):
"SHT har ikke gått tilbake i tid for å klarlegge omstendighetene omkring installeringen av autopiloten. Det er imidlertid grunn til å mene at en tilsvarende uhensiktsmessig installering vanskelig kan gjennomføres på et luftfartøy i dag, med dagens krav til godkjenning og dokumentasjon. En installasjon av utstyr som kommer i konflikt med utførelse av nødprosedyrer kan ikke aksepteres. SHT er kritisk til at et fly over en periode på flere år fløy med en latent feil ved nødutfellingsmekanismen for understellet uten at dette ble rettet, eller i det minste behørig varslet til alle som ble gitt anledning til å fly med flyet."
"SHT har ikke gått tilbake i tid for å klarlegge omstendighetene omkring installeringen av autopiloten. Det er imidlertid grunn til å mene at en tilsvarende uhensiktsmessig installering vanskelig kan gjennomføres på et luftfartøy i dag, med dagens krav til godkjenning og dokumentasjon. En installasjon av utstyr som kommer i konflikt med utførelse av nødprosedyrer kan ikke aksepteres. SHT er kritisk til at et fly over en periode på flere år fløy med en latent feil ved nødutfellingsmekanismen for understellet uten at dette ble rettet, eller i det minste behørig varslet til alle som ble gitt anledning til å fly med flyet."