Trist med SE-FFG

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gunnar Flak
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Vestfold, Norge
Kontakt:

Trist med SE-FFG

Inlägg av Gunnar Flak »

Den norske havarikommisjonen har nå endelig avgitt rapport om den aller siste landingen som ble gjort med SE-FFG, i Fyresdal i 2005:

http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2009-26

Flyet ble kondemnert.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1776
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Trist med SE-FFG

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Från happier tajms :-)

Bild

Numera lär denna Piper PA-24-250 Comanche, tillverkad 1961, finnas på Aeroseum.
Hans Spritt
Inlägg: 1450
Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38

Re: Trist med SE-FFG

Inlägg av Hans Spritt »

Ägdes av Torsby Flygklubb en gång i tiden.

Här en bild från Örebro Gustavsvik.

http://www.airliners.net/photo/Torsby-F ... 0336782/L/

/HANS/
Daniel Karlsson
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trist med SE-FFG

Inlägg av Daniel Karlsson »

Fredric Lagerquist skrev:Från happier tajms :-)
Numera lär denna Piper PA-24-250 Comanche, tillverkad 1961, finnas på Aeroseum.
Det stämmer att kroppen (med fejkade vingstumpar) idag är på Aeroseum. Maskinen har fått ett "andra liv" som simulator - en riktig favorit inte minst hos barnen! :D
Senast redigerad av Daniel Karlsson den 28 nov 2009, 10:53, redigerad totalt 2 gånger.
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Trist med SE-FFG

Inlägg av thorjh »

Det vore interessant att få veta vad sorts modifikation som var utförd på planet
som gjorde att understället vek sig .
Någon som vet ?
Thor
Gunnar Flak
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Vestfold, Norge
Kontakt:

Re: Trist med SE-FFG

Inlägg av Gunnar Flak »

Den uheldige modifikasjonen var vel en uhensiktsmessig plassering av tilleggsutstyr (autopilot):

"SHT har ikke gått tilbake i tid for å klarlegge omstendighetene omkring installeringen av autopiloten. Det er imidlertid grunn til å mene at en tilsvarende uhensiktsmessig installering vanskelig kan gjennomføres på et luftfartøy i dag, med dagens krav til godkjenning og dokumentasjon. En installasjon av utstyr som kommer i konflikt med utførelse av nødprosedyrer kan ikke aksepteres. SHT er kritisk til at et fly over en periode på flere år fløy med en latent feil ved nødutfellingsmekanismen for understellet uten at dette ble rettet, eller i det minste behørig varslet til alle som ble gitt anledning til å fly med flyet."
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"