Jag har just läst Ingemar Nilssons mycket positiva recension av Michael Tamelanders bok "Dambusters" i SFT 5/09, så den tänker jag köpa. Där berättar Ingemar också, att han simulerat raiden på sin PC. Han använde FS 2004 och flög en DC-3:a.
Nu finns det ju ett tillägg till Microsofts gamla Combat Fligth Simulator 2, där man flyger en Lancaster på uppdraget och ska träffa dammen. Tillägget är gjort av "Just Flight", och jag kollade nyss att man kan köpa bäde CFS2 och Dambusters i ett paket för cirka 200 kr.
Jag ägnade många timmar till detta en vinter för en del år sedan, och det var bland det roligaste jag haft med en flygsimulator. Bara att stå i skymningen på startplatsen före flygning och starta en Merlin-motor i taget och lyssna till det ljudet var en njutning. Jag använde hörlurar för min hustru protesterade mot flygplanbuller på kvällarna.
Det ingår ett antal testflygingar och uppdragen till både Möhn- och Sorpe-dammarna, samt en del senare uppdrag för divisionen, men de är inte så intressanta. Jag flög träningsflygningarna till den engelska Derwent-dammen ett antal gånger, för det var inte lätt att komma på dammen med rätt höjd och hastighet. Ännu svårare var det att bomba de tyska dammarna. Vid Möhn-dammen var luftvärnet aktivt, och vid Sorpe var det mycket dimbankar som gjorde det svårt att hitta dammen.
Jag hade som sagt mycket roligt och kan rekommendera detta till andra simulator-piloter.
Simulering av Dambuster-raiden
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Simulering av Dambuster-raiden
Jag vill bara inflika lite med anknytning till raiden, eftersom du även nämnde Tamelanders bok...
Film nämligen! För ingen har väl missat att Peter Jackson är i tagen att göra en filmatisering av Dambuster-raiden? Tio kopior av Lancaster har producerats i Kina för att användas i filmen. Mycket krut (och pengar, £30milj) läggs alltså på att få det hela så autentiskt som möjligt. Se bl.a. denna länk:
http://www.express.co.uk/posts/view/134 ... -take-off-
Film nämligen! För ingen har väl missat att Peter Jackson är i tagen att göra en filmatisering av Dambuster-raiden? Tio kopior av Lancaster har producerats i Kina för att användas i filmen. Mycket krut (och pengar, £30milj) läggs alltså på att få det hela så autentiskt som möjligt. Se bl.a. denna länk:
http://www.express.co.uk/posts/view/134 ... -take-off-
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
Re: Simulering av Dambuster-raiden
Nu har jag både köpt och läst Tamelanders bok "Dambusters". Den var mycket bra och man fick en mera levande bild av förloppet tack vare författarens teknik ("Tamelander-dramatik") att dramatisera vissa förlopp genom att skriva dem som diskussioner mellan personer och inte bara torra faktaredogörelser. Det gör boken mera dramatisk än den gamla klassikern av Paul Brickhill. Vidare gav den en bild av Guy Gibsons komplicerade personlighet, som inte kom fram i Brickhills bok.
Nu har jag ytterligare en flygbok-höjdpunkt att se fram mot. Roy Fröjd har just kommit ut med sin "Arbetsplats cockpit del 2", som jag genast ska köpa och avnjuta.
Nu har jag ytterligare en flygbok-höjdpunkt att se fram mot. Roy Fröjd har just kommit ut med sin "Arbetsplats cockpit del 2", som jag genast ska köpa och avnjuta.