Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Då och då hör man påståendet att svenska flygvapnet "upptäckte" de första ryska lastfartygen på väg till Kuba med robotar sensommaren (?) 1962, detta efter att de lagt ut från hamnar i Östersjön. Det skulle vara intressant att få veta något om de närmare omständigheterna? Var, när och hur osv..?

Det första ryska fartyget som anlände Kuba med vapenlast hette Maria Ulianov. Datum: 26 juli. Detta blev upptakten till Kubakrisen hösten 1962...
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Rainer Rosvik »

Har för mig ha sett en dementi av försvaret att man sett det vid återpassage till Sovjet !

De sa ungefär : vi såg dem på hemvägen.

Man kan eventuellt undra,skall kolla lite mer

RR
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Stig Kjellman »

Danskarna hade mer info om detta, men flygvapnet låg nog en halv dag före.
Langelandsfortet, på ön Langeland vid det södra inloppet till Stora Bält, kollade all trafik in och ut genom Stora Bält.

Det finn en avdelnig om det på fortets museum. Länken är http://www.langelandsfortet.dk/. Följ "Den kolde krig" och sedan "Cubakrisen". Det rådet en del olika meningar om när och var man upptäckte de fartyg so hade robotar ombord.

Stig K, skall nog åka till fortet nästa sommar, 4 timmars bilkörning!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack för länken, Stig :-)

Den hade i sin tur länkar till höginstressanta dokument -

Følg link, som viser til tidligere klassificerede dokumenter fundet ved forskning i amerikanske militære arkiver.

Dokumenter af 2. maj 1962

Dokument af 5. juni 1962

Dokument af 31. juli 1962

Dokument af 25. september 1962

Dokument II af 11. oktober 1962

Fredric Lagerquist skrev: Det första ryska fartyget som anlände Kuba med vapenlast hette Maria Ulianov. Datum: 26 juli. Detta blev upptakten till Kubakrisen hösten 1962...


...är ett påstående som jag nog får ta tillbaka. Det hela var alltså igång tidigare än så...
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Hur danskarna kontrollerade den sovjetiska trafiken från/till Östersjön känner jag inte till, men det skulle vara intressant att besöka museet som nämnts.
Hur Flygvapnet gjorde känner jag till desto bättre. Handelsfartyg är ju inte alltför snabba, så de som försökte smita ut i skydd av mörker hade inte mycket för detta, eftersom de dels fångades upp av BOMÖ (Bevakningsområde Malmö) båtar, som låg i Drogden, d v s där fartyg passerar både till och från Bälten och Öresund, dels av våra S32C under dagtid i Kattegat och Skagerrak. Tyvärr var det svårt att från sjön se vilken däckslast de hade under presseningarna. Förmodligen hade danskarna samma problem.
S32C lodbilder klargjorde emellertid för våra fototolkar vilken däcklast fartygen hade. Man döljer inte en däcklast av medeldistansrobotar så lätt. Så vad anbelangar Östersjön, så kan man nog med fog påstå, att robotarna var rätt räknade. Den materiel, som fanns i lastrummen däremot var okänd. Och robotarna var för stora för att lastas under däck. Men där kunde man ju lasta stridsvagnar, lvrobotar, stridsspetsar, trupp o s v.
Nå, hur vet jag nu detta? Jo, jag tjänstgjorde vid denna tid vid Fst/Und och flög vid F11.
Som ett kuriosum kan jag dessutom nämna, att vid ett tillfälle kom lvinspektören Öv Sven Thofeldt in på mitt tjänsterum och frågade om jag hade lust att ingå i FN kontrollkommission på Kuba efter den sovjetiska nedrustningen där. Han hade nämligen utnämnts till chef för denna. Ja, vad svarar man? Entydigt JA, naturligtvis. Tyvärr blev det ingenting av - ryssarna i FN säkerhetsråd inlade veto (vill jag minnas).
För den, som vill veta mer om Kubakrisen kan jag rekommendera Roger Älmeberg´s bok "Då världen höll andan". Där kan man timme för timme (nästan) följa händelseutvecklingen. Vi har förmodligen aldrig varit så nära ett totalt kärnvapenkrig som då.
Man får emellertid inte glömma, att Sovjetiska fartyg till Kuba också kom från Svarta havet och Murmansk, så vad vi presterade var ju bara en del av trafiken.
Ingemar
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack, Ingemar! Jag hoppades att du skulle "hugga" på det här :D

Skulle vara intressant att få en uppgift "när och var" flygvapnet "lodbildade" det första ryska fartyget med medeldistansrobotar ombord. Sedan jämföra detta med de amerikanska dokumenten som det länkas till ett par inlägg uppåt (fartygsnamn etc).

Totalt sägs det ha rört sig om 80-talet fartyg som var involverade i skeppning av rysk materiel till Kuba och dessa utgick - som även Ingemar påpekar - inte bara ifrån östersjöhamnar...
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Det bästa underlaget för fartygstrafiken kan man möjligen få från BOMÖ efterlämnade papper från den tiden. Sök i Krigsarkivet. På F11 fördes ingen loggbok över fotograferade fartyg. De uppdragen betraktades som vanliga rutinjobb. Trafiken hade ju pågått en tid innan USA blev uppmärksam på vad som var på¨gång. Älmebergs bok innehåller en hel del fartygsnamn, men även de från det akuta skedet.
Ingemar
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"