Thai AF Saab 340 AEW första flygning
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Thai AF Saab 340 AEW första flygning
...skedde i fredags...
Kolla http://www.saabgroup.com/en/MediaRelati ... ai_aew.htm
Gissar att callsign är Saabcraft xxx - hade den varit Melody så kunde man ju kanske lagt denna som musikalisk bakgrund till videon i länken
Kolla http://www.saabgroup.com/en/MediaRelati ... ai_aew.htm
Gissar att callsign är Saabcraft xxx - hade den varit Melody så kunde man ju kanske lagt denna som musikalisk bakgrund till videon i länken
-
Re: Thai AF Saab 340 AEW första flygning
Inte kunde jag ana att 340 AEW kunde vara så tjusig! Tack för informationen Fredrik !
Tommy
Tommy
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Om vi fortsätter med "musikalisk association" så passar kanske denna
http://www.youtube.com/watch?v=N-FsBTS85nc
http://www.youtube.com/watch?v=N-FsBTS85nc
-
Någon som vet vilken individ det är frågan om?. En gissning med tanke på nosställsluckans märkning är 100007 eller 100002.
Det ser onekligen ut som en 7:a på slutet men det finns nån liten detalj i typsnittet som gör mig lite tveksam.
/Roger
Det ser onekligen ut som en 7:a på slutet men det finns nån liten detalj i typsnittet som gör mig lite tveksam.
/Roger
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Möjlighet till att jämföra, Roger
Den thailändska 340n är enligt välunderrättad källa f d 100007.
-
Ja det är korrekt att den Thailändska AEW:n är 100007, MSN 340-455
Saab 340,2000,BAe 146,RJ & ATP
-
Vad?
Har man modifierat 007 och satt på en erieye... var kommer den erieye ifrån i så fall ?
Så vitt jag vet har 007 och 005 aldrig haft erieye eller flygkroppsmodifieringen.
Har man modifierat 007 och satt på en erieye... var kommer den erieye ifrån i så fall ?
Så vitt jag vet har 007 och 005 aldrig haft erieye eller flygkroppsmodifieringen.
-
100005 och 100007 har alltid varit förberedda för radarinstallation, tro mig jag har tillockmed monterat radar på båda dessa under tillverkningen. Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför.
Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems.
-
Okej du låter ju insatt men jag greppar inte riktigt ändå.Henrik Nilsson skrev:100005 och 100007 har alltid varit förberedda för radarinstallation, tro mig jag har tillockmed monterat radar på båda dessa under tillverkningen. Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför.
"Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför."
Jag ser inte nånting förutom kanske en fästningspunkt på ryggen.. vad är det jag ska titta efter? Jag avsåg med min kommentar dom bakre vingarna och fästen på ryggen. Och eftersom Ericsson MW numera är Saab menade du att radarn är gammal eller från nyproduktion ?
Frågorna kommer för jag är intresserad av att veta vad som händer med FV:s 340-park...
- UrbanFredriksson
De heter Saab Microwave Systems sen lite drygt tre år. Pga ändrade ägandeförhållanden.Henrik Nilsson skrev:Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems. :-)
-
Fästpunkterna 5 st på ryggen är det enda du kan se på en AEW som inte bär radar på taket. Benen kommer kommer med radarenheten. På fästpunkterna monteras sedan lock for att det inte ska komma in skräp och fukt.Karl Persson skrev:
Okej du låter ju insatt men jag greppar inte riktigt ändå.
"Kroppsmodden syns tydligt på en av bilderna här ovanför."
Jag ser inte nånting förutom kanske en fästningspunkt på ryggen.. vad är det jag ska titta efter? Jag avsåg med min kommentar dom bakre vingarna och fästen på ryggen. Och eftersom Ericsson MW numera är Saab menade du att radarn är gammal eller från nyproduktion ?
Frågorna kommer för jag är intresserad av att veta vad som händer med FV:s 340-park...
"bakre vingarna" om du med dem menar de 2 stora fenorna på undersidan av bakkroppen så kan dessa "enkelt" monteras genom att ta bort de små fenorna som sitter i samma färpunkter då radar ej är monterad.
Radarn är enligt uppgift tillverkad för Thai, dvs ny. och är inte av samma "sort" som de 2 svenska modellerna.
-
Jaja man kan ju inte komma ihåg allt det är ju trots allt ca 7 år sedan jag slutade på saab.UrbanFredriksson skrev:De heter Saab Microwave Systems sen lite drygt tre år. Pga ändrade ägandeförhållanden.Henrik Nilsson skrev:Radarn kommer nog som alla andra, från vännerna på Ericsson Microwave systems.