Spyker

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Spyker

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Det har idag i nyheterna dykt upp ytterligare ett företag som är intresserat att köpa Saab Automobile AB, nämligen holländska Spyker som bygger extrema sport- och tävlingsbilar. Spykers emblem eller logga är ett hjul med en propeller. Jag har också kommit fram till att Spyker som startades 1898, tillverkade ca 100 flygplan och 200 flygplanmotorer under första världskriget. Företaget gick ihop med Dutch Aircraft Factory N.V. år 1914.
I loggan står på latin: NULLA TENACI INVIA EST VIA vilket fritt översatt kan bli "För den som framhärdar, så är inget omöjligt". Förmodligen gäller det även deras tankar om Saab Automobile AB.

Fann också något om flygplanen som benämndes Spyker V1, Spyker V2 och Spyker V3, men inga bra bilder.

Finns det något Spyker flygplan bevarat och i så fall var? Tillverkades fler flygplantyper av Spyker?

Denna bild på loggan har jag funnit på ett annat forum på nätet.
Bild

Här är Spykers officiella website

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Re: Spyker

Inlägg av Stig Kjellman »

Lika loggor
Bild Bild

Det går åt h-e när man byter tillverkning!

Stig K
Rob
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:55
Kontakt:

Re: Spyker

Inlägg av Rob »

Hi

Den nåværende Spyker har ingenting med den gamle å gjøre. Spijker bygde fram til 1925 bilder og gikk da i oppløsning/konkurs. Den gamle Spijker var et handelsmerke. Fabrikken het: "Industriële Maatschappij Trompenburg"
Her finner du en link: http://www.hugovandermolen.nl/scripophily/Spyker.php
Spijker V.2 var en trainer og V.3 var et jagdplan. Begge ble brukt under den store flyutstillingen i Amsterdam: ELTA - The First Aviation Exhibition Amsterdam, 1919 (se www.elta1919.nl) og finnes beskrevet i boken om utstillingen som jeg har skrevet.

Jeg har en del bilder av Spijker V.2 og V.3 men her finnes litt: dhas.henrikaper.nl/spijker/ Jeg er på jobben nå, så har ikke adgang til bildene mine. Men på websiden http://www.elta1919.nl/ ser du på hovedsiden et bilde av Spijker V.3. Den var malt lyseblå og hadde en strippe over flykroppen i de nederlandske fargene.

Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"