Flygplan byggt vid Nordisk Aviatik

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Flygplan byggt vid Nordisk Aviatik

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har senaste dagarna skannat några gamla album med foton från ca 1920, de flesta tagna på Malmen. Nedanstående två foton på ett flygplan, enligt notering i albumet byggt vid Nordisk Aviatik. I fotoalbumet finns noterat följande vid fotot: Ett s.k. Monstrum!, som byggdes på Nordisk Aviatik. Jag (Gottfrid Lundberg) var erbjuden att flyga detsamma till Göteborg, men kunde på grund av sjukdom ej åtaga mig jobbet. Qvisse Ström åtog sig flygningen. När han väl kommit i luften med kärran så ångrade han bittert att han åtaget sid denna transport. Det s.k. flygplanet var livsfarligt och odugligt.
Kan någon hjälpa mig med typbeteckning, när flygplanet byggdes och andra intressanta uppgifter, t.ex om flygningen till Göteborg och vad som sedan hände med flygplanet.

Tack på förhand
Sven-Erik

Bild

Bild
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Flygplan byggt vid Nordisk Aviatik

Inlägg av Kenneth Göransson »

Enligt ett foto i Lennart Anderssons Svenska Flygplan sid 63, får jag det till att vara tillverkat av Nordiska Phoenix AB (Gösta Fraenkel). Stämmer min iakttagelse (ni som har boken)?
Se även denna sida och fpl nr 4.
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Kenneth! Efter kontroll i boken så är jag övertygad om att det är detta flygplan. I boken finns inga uppgifter om man hade gett flygplanet något namn eller typbeteckning.

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Fina bilder på ett intressant flygplan! Kraftiga "doningar" som håller ihop vingarna - tydligen ville man undvika de vajerstag som annars var vanliga. Flygplanet var utställt på ILUG i Göteborg 1923 (eller skulle ställas ut?).

Flygplanet borde ha haft ett luftvärdighetsbevis och sedan registrerats, men några sådana uppgifter har inte påträffats i arkiven. Observera att flaggan på stjärten är den civila varianten.

Lennart A
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"