Tumelisa
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Tumelisa
I mitt forskningsarbete har jag fått uppgift om att en Tumelisa landat i Borås. Han uppger att det var två personer ombord. Pilot och mekaniker. Vad jag läst var Tumelisa ensitsig. Fanns det en version som var tvåsitsig?
Re: Tumelisa
Svaret är nej. Kan det ha varit en annan flygplanstyp?
Lennart
Lennart
- Göran Hansson
Eller så var det fasligt trångt
Mekaniker och Flygförare, låter som någon liftat
/Göran
Mekaniker och Flygförare, låter som någon liftat
/Göran
A real Engine is round
-
Det vore kanske upplysande om du sa när det inträffade?ingemar.jagesten@ebox.tni skrev:I mitt forskningsarbete har jag fått uppgift om att en Tumelisa landat i Borås. Han uppger att det var två personer ombord. Pilot och mekaniker. .........
RR
-
Flygningen skedde på pingstaftonen 1923. Alltså i maj 1923. Piloten var studentfurir Linnes vid flygskolans reservpersonal, varjämte som mekaniker medföljde stud. vpl. Bjurqvist från Borås. Man landade först på Osdalsfältet. Flygningen fortsatte sedan till I 15 kasserngård där det havererade vid landningsförsöket.
- Henrik Bergman
Hej!
Jag har kikat i Försvarsmaktens Flygsäkerhets databas, FSD.
Då sökte jag på haverier under perioden 1920-1925 med två personer ombord.
Tyvärr fanns det ingen rapport under denna period där Linnes eller Bjurqvist fanns med.
Det fanns flera haverier med Tummelisa (1 man ombord) under denna period, men inte med någon förare med efternamnet Linnes.
Det är möjligt att denna händelse inte har klassats som haveri i FSD.
Hur gick det för besättning och flygplan?
Jag kanske får "skära korven" på andra hållet.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Jag har kikat i Försvarsmaktens Flygsäkerhets databas, FSD.
Då sökte jag på haverier under perioden 1920-1925 med två personer ombord.
Tyvärr fanns det ingen rapport under denna period där Linnes eller Bjurqvist fanns med.
Det fanns flera haverier med Tummelisa (1 man ombord) under denna period, men inte med någon förare med efternamnet Linnes.
Det är möjligt att denna händelse inte har klassats som haveri i FSD.
Hur gick det för besättning och flygplan?
Jag kanske får "skära korven" på andra hållet.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
-
Hej!
Det enda haveriet i maj -23 med en tvåsitsig maskin som jag har i mina anteckningar är Dront nummer 109 som havererade 1923-05-20.
Tyvärr så har jag ingen info om orsak, plats eller hur det gick för besättningen.
Men det kanske någon annan kan ge svar på ?
/Lars Larsson
*Edit* Dront nummer 102 ska det vara, inte 109.....
/Lars L
Det enda haveriet i maj -23 med en tvåsitsig maskin som jag har i mina anteckningar är Dront nummer 109 som havererade 1923-05-20.
Tyvärr så har jag ingen info om orsak, plats eller hur det gick för besättningen.
/Lars Larsson
*Edit* Dront nummer 102 ska det vara, inte 109.....
/Lars L
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 dec 2009, 20:55, redigerad totalt 1 gång.
-
Det haveriet lär vara vid Sipparp invid Ousby, som det står.Lars Larsson skrev:Hej!
/Lars Larsson
Det var ljt. K. Lillier och ljt. Bouveng som spanare som efter motorkrångel försökte
glidflyga mot Hässleholm , men slår mot ett träd och störtar från 20 m höjd.
Flygplanet "helt" spolierat och fraktas per järnväg till Malmslätt.
"De båda flygarna blevo egendomligt nog utan skador"
Detta hände på Pingstafton......(fel se nedan)
Man var på väg från Malmö till Malmslätt
RR
OBS!
Måste rätta mig själv
Haveriet ovan inträffade på PINGSTDAGEN , alltså 1923-05-20, det står klart och tydligt
sorry
man hade kl. 2,45 på eftermiddagen startat från Malmö
RR
Senast redigerad av Rainer Rosvik den 11 dec 2009, 18:18, redigerad totalt 1 gång.
-
Tack för snabbt svar!
Alltid kul att få lite frågetecken uträtade. Och då var det alltså inte det haveriet som hörde samman med landningen i Borås, även om dagen stämde.
Mvh
/Lars LArsson
Alltid kul att få lite frågetecken uträtade. Och då var det alltså inte det haveriet som hörde samman med landningen i Borås, även om dagen stämde.
Mvh
/Lars LArsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Haveri i Borås pingstafton 1923
Hmmm, pingstafton 1923 verkar ha infallit den 19 maj och Osby/Sibbarp ligger en bra bit från Borås. Kan det vara så att vi talar om två olika haverier (?). Personnamnen stämmer ju inte heller...
Hej!
Den Dront som havererade den 20 maj 1923 var nr 9102. Hittar inget annat totalhaveri som passar in så sannolikt handlar det om ett mindre haveri.
Lennart A
Den Dront som havererade den 20 maj 1923 var nr 9102. Hittar inget annat totalhaveri som passar in så sannolikt handlar det om ett mindre haveri.
Lennart A
-
Jag tackar för alla svar och uppgifter.
I Borås Tidning tisdagen den 23 maj 1923 läser jag att föraren var tillfälligt inkallad i tjänstgöring för förberedelserna för deltagande i flygtävlingar under Göteborgsutställningen. Man hade startat från Malmslätt vid 11-tiden. Några personskador uppstod inte. Vid landningen uppstod ett tillbud till ett missöde. Svåra vindförhållanden rådde. Vid uppstoppandet rände flygplanet in i en trappbariär. Propellerna krossades, vänster undervinge repades på flera ställen. Lördagskvällen och söndag förmiddag årgick för nedmontering och lastande på en järnvägsvagn.
Ingemar
I Borås Tidning tisdagen den 23 maj 1923 läser jag att föraren var tillfälligt inkallad i tjänstgöring för förberedelserna för deltagande i flygtävlingar under Göteborgsutställningen. Man hade startat från Malmslätt vid 11-tiden. Några personskador uppstod inte. Vid landningen uppstod ett tillbud till ett missöde. Svåra vindförhållanden rådde. Vid uppstoppandet rände flygplanet in i en trappbariär. Propellerna krossades, vänster undervinge repades på flera ställen. Lördagskvällen och söndag förmiddag årgick för nedmontering och lastande på en järnvägsvagn.
Ingemar