Hemlig bärgning av flygplansvrak i Lilla Värtan, 1955

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Hemlig bärgning av flygplansvrak i Lilla Värtan, 1955

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej!

Nedanstående kanske kan vara en lämplig (om än något försenad) julnöt att knäcka:

Gott Nytt år!

Jan Forsgren

Svenska Dagbladet den 28 augusti 1976, s. 1

”Nytt flygmysterium:

”Fynd av vrak hölls hemligt”

Har i all hemlighet ett utländskt krigsflygplan plockats upp ur Lilla Värtan i Stockholm?
Anders Franzén, regalskeppet Vasas upptäckare, påstår detta. Han får stöd av hamnstyrman Wilhelm Nordlöf. Båda såg med egna ögon flygplansdelarna.

Fyndet utanför Kvikkjokk av det kanadensiska bombplanet från 1942 har för dem aktualiserat flygplanet i Lilla Värtan. Vilken nationalitet hade det? Hur hade det hamnat där? Varför var det ett sådant hysch-hysch?
Anders Franzén och Wilhelm Nordlöf vill minnas att flygplansdelarna plockades upp någon gång 1954-1955.
Franzén fick höra talas om planet under sina intervjuer

Forts. sid 5 FYND…

s. 5

Sovjetiskt bombplan en teori

Fynd…

Forts. fr. s. 1

Med hamnfolk. Han höll då som bäst på med forskningarna efter Vasa.
En dag for den nyfikne Franzén till oljehamnen vid Loudden och lyfte på en presenning vid kajen.
Där låg en uppsliten vingsektion. Man såg balkar och rör. Insidan var gul av rostskyddsfärg.
Den objudne iakttagaren blev strax störd. Någon klappade honom på axeln och sade:
-Stick! Det här är inget att rota i.

Locket lades på

Wilhelm Nordlöf kommer ihåg att en norsk oljebåt törnade emot något c:a 150 m från land. Kaptenen blev arg. Där skulle vara fritt vatten för hans tanker.
Dykare sändes ner. De meddelade att där låg, på 9-10 m djup – ett flygplan.
Enligt vad Nordlöf vill minnas åtog sig dykarna att ta upp flygplanet som ett extraknäck. Förutsättningen var att de själva fick behålla och sälja aluminiumet som skrot. En pråm bogserades dit och dykarna tog upp planet i bitar.
Nordlöf: -Hamnen ville inte bli inblandad. Locket lades på hela affären. Varför vet jag inte. Men det här kunde ju tänkas vara en otrevlig historia och ute i världen pågick kalla kriget.

Okänt för militären

Inom försvarsstaben finns inte en enda notering om något plan som bärgats vid Loudden.
Både på underrättelse- och materielsidan inom försvaret förklarar man sig för SvD helt ovetande om händelsen. Omfattande efterforskningar har gjorts, bl.a. har något dussintal personer spårats som på den tiden satt i sådana positioner att de absolut borde veta något.
Det troliga är alltså att militären aldrig underrättades.
Hamnens anställda då? Franzén och Nordlöf menar att ”säkert hundra personer” i hamnen kände till flygplanet.
SvD har sökt upp något 10-tal av dem som för drygt 20 år sedan arbetade vid Loudden. Flera av dem säger att de minns att det var ”något skumt”. Men ingen av dem vill eller kan träda fram i dag och säga att de såg flygplanet eller delar av det.

”Jag såg det”

Wilhelm Nordlöf igen: -Jag skrev en rapport – men rapporterna sparas bara tio år. Att det verkligen var ett flygplan är ingenting att snacka om. Det var ett lätt bombplan. Jag såg själv både vingen, delar av flygplanskroppen, stag och andra grejer.
Hur och när planet hamnat på botten mellan Djurgården och Lidingö och vilken nationalitet det hade är lika okänt och gåtfullt som det mesta i den här historien.
Anders Franzén: -Snacket i hamnen gick att det skulle ha varit ett ryskt plan, som träffats i samband med bombningarna i Eriksdalsområdet. Fast det var nog bara spekulationer.

Fotnot: Den 22 febr. 1944 på kvällen fällde som det uppgavs ryska plan bomber över Söder i Stockholm (Eriksdalsområdet), Strängnäs, Järla och Södertälje. Tre personer skadades av splitter och tusentals fönsterrutor krossades.
Det fanns ryska bokstäver på bombskärvorna. Sovjet nekade till bombningen och sade att den gjorts i provokationssyfte av tyskt och finskt flyg. Planen gav nödsignaler när de nalkades Stockholm och besköts därför inte. I SvD:s artiklar talades det emellertid om att ett plan efter raiden beskjutits och störtat i skärgården.

Omar Magnergård

Svenska Dagbladet 29 augusti 1976, s. 17

Dykare minns den hemliga bärgningen

Dykaren Rudolf Widerström, 72, bekräftar uppgifterna i gårdagens SvD om att ett flygplan plockades upp ur Lilla Värtan i mitten av 1950-talet.
-Men jag kan tyvärr inte säga vilken nationalitet det hade eller vilken typ av plan det var.

Enligt ett annat vittne – Bertil Maurin, nu 77, då assistent till depåchefen vid oljehamnen Loudden – skedde bärgningen under stor sekretess.
-Planets delar hölls under presenning. Vrakdelarna bevakades noga. Den allmänna meningen i hamnen var att planet var en nedskjuten Eriksdals-bombare.
(1944 i februari fälldes bomber över Eriksdalsområdet på Söder och på ett par andra platser. På bombskärvorna återfanns ryska bokstäver).
Bertil Maurin fortsätter: -En morgon när jag kom till hamnen var hela högen borta. Vrakdelarna hade tydligen körts iväg under natten. Under åren har man förstås funderat över vad det var för plan och att det aldrig läckt ut några uppgifter om det. Det är bra att SvD nu tagit upp historien.

Tippmassor

I gårdagens tidning ville hamnstyrman Wilhelm Nordlöf minnas att det rörde sig om ett lätt bombplan. Rudolf Widerström kan varken bekräfta eller dementera.
-Motorn låg inte vid planet och vi brydde oss aldrig om att söka efter den. Nu tror jag de tömt tippmassor där.
Widerström var själv nere och lokaliserade flygplanet. Det var framförallt en vinge och bakkroppen som var till hinder för sjöfarten. Därför skulle de tas bort.
Enligt Widerströms minnesbild gick det till som hamnstyrman Nordlöf berättat: Dykarna tog bärgningen som extraknäck mot att de själva fick sälja planets aluminium och plåt som skrot. En ponton med spel drogs fram. Dykningarna skedde efter ordinarie arbetets slut.

Inte nyfiken

-Vi var, vill jag minnas, fyra grabbar som jobbade med flygplanet säger Rudolf Widerström. De andra tre är tyvärr döda.
-Men var ni inte själv nyfiken på planets nationalitet?
-har man som jag dykt i Stockholms hamn i 24 år är man inte så nyfiken av sig. Man har vant sig vid det mesta. Allt kan hamna på sjöbotten: bilar, cyklar, vapen, väskor med sprit och matsilver som dumpas överbord från fartygen.
-Dessutom jobbade jag nere på botten med att ta loss flygplansdelarna. Jag var aldrig med uppe på kaj. Det var andra som skötte jobbet där och såg till att skrotet kom bort.
Vem gav dykarna uppdraget att bärga planet som extraknäck säger Rudolf Widerström att han inte kommer ihåg.
Var det ett utländskt flygplan så tillhör det den främmande staten – även om bara vrakdelar återstår. Det var således tjänstefel av någon att ge dykarna uppdraget. ”Brottet” är emellertid sedan länge preskriberat.
Ett svenskt plan? Lindarängen och flygets barndom ligger ju nästgårds.
-Knappast, svarar expertis SvD talat med.
Det olyckliga i sammanhanget var att militären medvetet eller ej hölls utanför. Den skall underrättas i sådana här fall.
Frågetecknen är alltså många i den här affären, där faktum kvarstår: ett flygplan (troligen utländskt) har störtat inne i Stockholm utan att veterligt någon sett det och senare bärgats av några få invigda. I all tysthet.

Omar Magnergård

Svenska Dagbladet 2 september 1976, s. 10

Flygplansgåtan fortfarande olöst

Vad var det för ett flygplan, so i hemlighet bärgades i Lilla Värtan på sensommaren 1955? Flera läsare har hört av sig efter SvD-artiklarna och framfört en rad teorier – men gåtan är ännu olöst.

Teori 1: Det var ett tyskt plan, en Dornier 18. Hilding Lundqvist hade 1942 tjänst inom luftbevakningen och var i mars-april vaktchef vid Dalarö.
-Vi tog betäckning när tyska planet kom. Strax efter sände jag rapport om det till staben. Följande dag fick jag av min chef besked att planet skjutits ned i närheten av Lidingö. Han betonade att informationen var hemlig. Jag har också hållit på sekretessen – tills nu.
Försvarsstaben (efter undersökningar): Det finns ingen ÖB-rapport om någon dylik nedskjutning. Ingen av flygarna som var med då minns den relaterade händelsen.

Flygande fästning?

Teori 2: Det var ett sjöflygplan, som flög tidningar och post till Stockholms skärgård efter kriget.
Bengt Kellin var haveriinspektör i luftfartsverket:
-Piloten, som numera är död, berättade för mig att han bländats, kraschlandat och sjunkit när han skulle gå ner över Lilla Värtan.
Enligt Kellins noteringar bärgades planet redan 1948. I så fall rör det sig om ett annat än det som flera personer såg bli upplockat 1955.
Teori 3: Det var en amerikansk flygande fästning.
Antagandet kommer från flera militärer. De erinrar om att amerikanarna efter kriget hade ett stort antal flygande fästningar i Västerås. Många var i dåligt skick och såldes som skrot.
-Det är sannolikt att några togs på pråm till Stockholm. Man kan helt enkelt ha tappat ett plan i Lilla Värtan, menar en person.
Låter det troligt??? Vet någon av läsarna i så fall något mer?

Besköts aldrig

En teori i tidigare artiklar om att planet skulle vara en rysk Eriksdalsbombare tror inte Stig B. Hedén på. Han hade 1944 en central stabsplacering och gjorde en utredning om bombningarna på Söder och i Strängnäs.
-Det framkom aldrig att något av de två ryska planen blev kvar här. Vi sköt inte ens på dem.
En annan läsare hävdar att de ryska planen inte kom tillbaka till sin bas. Och en tredje person har – anonymt och utan kommentarer – tillställt SvD rapporten från 1944 till militärbefälhavaren om bombfällningen över Strängnäs den 22 februari.

Stort hysch-hysch

Var det då verkligen ett flygplan som bärgades utanför oljehamnen vid Loudden på sensommaren 1955?
Anders Franzén, regalskeppet Vasas upptäckare, säger att han kan gå ed på att han såg flygplansdelarna på kaj. När Franzén lyfte på presenningen för att studera dem närmare kördes han bort. Hamnstyrman Wilhelm Nordlöf såg ena vingen och delar av flygplanskroppen. Han säger att bärgningen skedde under stort hysch-hysch.
Dykaren Rudolf Wiederström bekräftar att han var med och tog upp planet som ett extraknäck. Wiederström arbetade på omkring 10 m djup och säger att han aldrig lade märke till nationaliteten. Han kan inte heller säga vad det var för typ av plan.
Mystiken är alltså fortsatt tät. Kommer den någonsin att kunna skingras?

Omar Magnergård
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Hemlig bärgning av flygplansvrak i Lilla Värtan, 1955

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Måhända rör det sig om den flygbåt Blohm & Voss 136 "Flygande Träskon", som nödlandade vid Älmhult och sedan flögs över till F2, där den låg tills den en dag 1948 var försvunnen, troligen sänkt i Värtan. Planet var då utan motorer. Inga uppgifter om försäljning till skrot har kunnat återfinnas. Eftersök har gjorts i nutid utan resultat - kanske därför att den redan bärgats.
Ingemar
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Hemlig bärgning av flygplansvrak i Lilla Värtan, 1955

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Ingemar Strandberg skrev:Måhända rör det sig om den flygbåt Blohm & Voss 136 "Flygande Träskon", som nödlandade vid Älmhult och sedan flögs över till F2, där den låg tills den en dag 1948 var försvunnen, troligen sänkt i Värtan. Planet var då utan motorer. Inga uppgifter om försäljning till skrot har kunnat återfinnas. Eftersök har gjorts i nutid utan resultat - kanske därför att den redan bärgats.
Ingemar
Det var precis min första tanke också, Ingemar

"Blommor i vassen" vid Hägernäs, innan denna BV 138 C-1 "försvann" 1948.

Bild

BD+EL landade på sjön Femlingen öster om Älmhult den 25 mars 1945 efter ha startat från Bornholm. Felnavigering angavs av besättningen som orsak. Flygplanet kom kort därefter flygas upp till Hägernäs där det alltså blev liggande i vassen...
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"