Hei,
Er det noen som har kopier av artikler eller bilder av ankomsten av den norske Sikorsky S-43, LN-DAG 'Valkyrien' på Bromma den 4. og 5. juni 1937 (prøveflygning) og av selve åpningen den 21. (planlagt) og 22. juni 1937? Takk for all hjelp.
Med vennlig hilsen
Rob Mulder
Åpning av ruten Oslo-Stockholm, 1937
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Åpning av ruten Oslo-Stockholm, 1937
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Re: Åpning av ruten Oslo-Stockholm, 1937
Det enda jag kan hitta är i Michael Sanz bok Bromma flygplats 1996 där det på sidan 39 finns ett litet foto (80x50 mm) på Valkyrien när den står uppställd. Bildtexten lyder:
I Örjan Lünings Luftpostens historia i Norden 1978, kan man läsa att första postturen gick Oslo-Stockholm den 21 juni, samt vidare till Helsingfors. Där finns också ett foto på ett brev stämplat detta datum. Pilot på denna tur var Bernt Balchen.
Om LN-DAG finns mer att läsa på Robs hemsida
På sidan 42 kan man också läsa:Det Norske Luftfartselskaps Sikorsky S-43, LN-DAG Valkyrien, sommaren 1937. Det var det enda amfibieplan som flugit reguljärt på Bromma. Valkyrien flög från Oslos flyghamn Gressholmen en enda säsong. Foto i Bromma flygplats arkiv.
Den andra linjen var med ABA och Aeroflot till Riga, Velikije Luki och Moskva.I juni 1937 öppnades två nya linjer på Bromma. Det Norske Luftfartselskap började flyga med amfibieplanet Valkyrien från Oslos sjöflyghamn.
I Örjan Lünings Luftpostens historia i Norden 1978, kan man läsa att första postturen gick Oslo-Stockholm den 21 juni, samt vidare till Helsingfors. Där finns också ett foto på ett brev stämplat detta datum. Pilot på denna tur var Bernt Balchen.
Om LN-DAG finns mer att läsa på Robs hemsida
Re: Åpning av ruten Oslo-Stockholm, 1937
Hei Kenneth
Takk for ditt svar.
Dessverre har jeg ikke boken om Bromma, men siden du refererer til et arkiv kan jeg jo ta kontakt med dem for å se om jeg kan låne samme bilde til min bok. Boken om luftpost i Norden har jeg og fra Egil Thomassen har jeg fått brev som var med på den første flygningen.
Ligger avisene fra perioden før 1940 i Sverige på internett? Man har det for eksempel i Nederland, men jeg vet ikke om man har det i Sverige.
Med vennlig hilsen
Rob Mulder
Takk for ditt svar.
Dessverre har jeg ikke boken om Bromma, men siden du refererer til et arkiv kan jeg jo ta kontakt med dem for å se om jeg kan låne samme bilde til min bok. Boken om luftpost i Norden har jeg og fra Egil Thomassen har jeg fått brev som var med på den første flygningen.
Ligger avisene fra perioden før 1940 i Sverige på internett? Man har det for eksempel i Nederland, men jeg vet ikke om man har det i Sverige.
Med vennlig hilsen
Rob Mulder
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder