Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jim
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 jul 2009, 14:53

Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Jim »

Hej!

Har läst mycket om den här olyckan.Men finns det tidningsurklipp och bilder utöver dom som finns i M.Sanz's utmärkta bok ''Linjeflyg''?
Har sökt på internet utan resultat.Borde finnas någonstans kan man tycka.
Var olycksplatsen exakt där minnesstenen är belägen....?

Tacksam för svar,

Jim.
Kent Schram

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Kent Schram »

Jag har ett ex av DN av den 22 November 1964 funnen på ett antikvariat av en slump
där man på första sidan ser förutom vraket en stuga som borde gå att identifiera på
tex Hitta.se. Minnesstenen ligger förmodligen inte exakt på haveriplatsen då flygplanet
fick med sig luftledningarna till Järnvägen som ligger ett stycke bort.
Var för ett par år sedan på en större industri i Halmstad och träffade en man som såg
delar av förloppet när maskinen drog av luftledningarna till Järnvägen.

Kent.S
Lars Olefeldt
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:48

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Lars Olefeldt »

Om du kommer från Vejbystrandshållet (mot Barkåkra) så finns minnesstenen ca 200 m före järnvägsundergången, på höger sida. Där finns en liten väg in till stenen.
Henric
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 okt 2009, 19:20
Ort: Röstånga

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Henric »

På Google Earth finns ett foto av stenen på den plats där stenen står. Men jag misstänker att stenen inte står på haveriplatsen. Den platsen borde ligga lite längre åt norr, i linje med landningsbanan.
Senast redigerad av Henric den 09 dec 2009, 16:53, redigerad totalt 1 gång.
fiskarlennart
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:25
Ort: Sävedalen

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av fiskarlennart »

Någonstans i gömmorna har jag ett ex av tidningen SE som innehåller ett ganska stort reportage om Ängelholmsolyckan, samt ett nummer som handlar om Brommaolyckan där bl.a bordtennisspelaren Hasse Ahlser omkom. Dock var det många år sedan jag hade framme dessa
Kent Schram

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Kent Schram »

Lars Olefeldt skrev:Se här
http://www.panoramio.com/photo/12499228
Tusan jag har ju varit och tagit en geocache som minner om denna olycka, jag hade nästan glömt
bort det, det var då jag tog bilden. :D Länkt till minnessten
Länk till inscannad tidningssida.

Kent.S
Henric
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 okt 2009, 19:20
Ort: Röstånga

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Henric »

Enligt tidningsbilden Kent visar, så tycks minnesstenen stå på rätt ställe. Min misstanke att haveriplatsen skulle ligga i linje med landningsbanan är då fel.
Jim
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 jul 2009, 14:53

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Jim »

Hej igen,
Jag är nybörjare på det här forumet.Det var en fantastisk respons jag fick på den här intressanta frågan!Tack alla och då särskilt till Kent S.som scanna DN från -64.Med hjälp av teckningen gick jag in på Hitta.se och vred kartan som på teckningen.Efter noggrant studerande kommer jag fram till att minnesstenen faktiskt finns på den plats där vraket slutligen hamnade.
Det är en märklig känsla som infinner sej när man befinner sej på en olycksplats som denna.Det är många fantasibilder som målas upp och frågorna blir många.

Frid över de omkomnas minne.


Jim
Lars Olefeldt
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:48

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Lars Olefeldt »

I Ängelholms hembygdsförenings årstidskrift, som utkom i december finns en del material om olyckan.
Kent Schram

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Kent Schram »

Lars Olefeldt skrev:I Ängelholms hembygdsförenings årstidskrift, som utkom i december finns en del material om olyckan.
Jag har hört att det på Ängelholms brandstations skall finnas en fotosamling med
bilder tagna på olycksplatsen 1964.

Kent.S
Jim
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 jul 2009, 14:53

Re: Ängelholmsolyckan 20nov. 1964

Inlägg av Jim »

Tackar för tipsen.
I Michael Sanzs bok framgår det att bilderna är hämtade från Luftfartsinspektionens arkiv/Riksarkivet.
Är detta arkiv s.k. offentliga handlingar eller måste man ha särskilt tillstånd för att komma åt dessa?
Borde finnas flera ''översiktsbilder'' från olycksplatsen här.


Jim
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"