Junkers Ju52 SE-ADR
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Junkers Ju52 SE-ADR
I februari 1954 pågick VM i skidor i Falun. Under några dagar flög en Junkers Ju52 från Stockholm till Falun
och landade gissningsvis på den istäckta sjön Runn. Den enda flygande Junkers Ju52vid den tiden borde ha varit SE-ADR.
Ahrenberg avslutade ju sitt flygande 1954 och SE-ADR verkar ha ställts av (skrotats) den 24 augusti 1955. Hittade följande på sidan om Arlandasamlingarna: "1947 köpte den kände trafikflygaren Albin Ahrenberg planet, Det användes uteslutande för rund- och taxiflygningar till och med 1953. Planet blev sedan brandövningsobjekt på Bromma, varför endast cockpit blev bevarad och restaurerad på museet". Jag har sett olika datumuppgifter på SE-ADR när den flög sista gången.
Är det någon som sitter inne med mer information? Jag skulle gärna vilja veta vika dagar och tider planet flög och vilken typ av transport det var? Och om det var SE-ADR på någon av sina sista flygningar.
/Erling
och landade gissningsvis på den istäckta sjön Runn. Den enda flygande Junkers Ju52vid den tiden borde ha varit SE-ADR.
Ahrenberg avslutade ju sitt flygande 1954 och SE-ADR verkar ha ställts av (skrotats) den 24 augusti 1955. Hittade följande på sidan om Arlandasamlingarna: "1947 köpte den kände trafikflygaren Albin Ahrenberg planet, Det användes uteslutande för rund- och taxiflygningar till och med 1953. Planet blev sedan brandövningsobjekt på Bromma, varför endast cockpit blev bevarad och restaurerad på museet". Jag har sett olika datumuppgifter på SE-ADR när den flög sista gången.
Är det någon som sitter inne med mer information? Jag skulle gärna vilja veta vika dagar och tider planet flög och vilken typ av transport det var? Och om det var SE-ADR på någon av sina sista flygningar.
/Erling
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Ahrenberg hade fler Ju 52/3m än SE-ADR. Under 1955 såldes SE-AYB, SE-BUD och SE-BUE till Nya Guinea där de kom att flyga några år till.
Så jag skulle inte vara 100 procent säker på att det rörde sig om SE-ADR i Falun i februari 1954...även om möjligheten självklart finns
Så jag skulle inte vara 100 procent säker på att det rörde sig om SE-ADR i Falun i februari 1954...även om möjligheten självklart finns
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
I vårt SE-Axx-register finns följande uppgifter:
- SE-ADR Junkers Ju52/3m ce, tillv.nr 4017, tillverkad 1932
Fd SE-ADK (påmålat men ej ändrat efter haveri)
Reg 32-07-15 AB Flygmateriel, Stockholm (ffg 32-08-26 ff Zimmerman)
Ih 32-07-15 AB Aerotransport, Stockholm (eo) "Södermanland" (anv. som sjöfpl Stockholm-Helsingfors, Stockholm-Reval på sommaren, landfpl Malmö-Amsterdam på vintern) SFT 2/04 s 50-51
36-12-31 AB Aerotransport, Stockholm "Södermanland" (anv. som sjöfpl Stockholm-Mariehamn-Åbo och Stockholm-Visby)
Eo 39-09-04 Uthyrt till FV (F1), åter kronmärkt 39-09-15
Eo 40-04-12 Uthyrt till FV (F1 kod Tp2), åter grå/kronm. 40-06-21
Eo 40-08-24 Uthyrt till FV Tp5 (F1/F6), åter 40-09-21
Eo 41-06-03 Uthyrt till FV (orangemålad), åter 41-08-20
Eo 42-10-20 Uthyrt till FV (F11/F6/F2/F12/F7) åter 44-06-28
H 43-02-28 F7 Såtenäs, landning i storm, v. vinge ock kropp rep.
Eo 44-06-28 Uthyrt till FV (F7/F11/F16/F12) åter 45-03-29
H 45-02-28 F1 Västerås, kollision med bil, rep. (FV-flygt. 1310)
Reg 47-05-09 AB Industridiesel, Stockholm
Reg 48-05-12 F:a M Ahrenberg, Danderyd SFT 2/03 s11 (Hällevik), 2/03 s33-35, 3/03 s40-41 (1926,1949-1950)
H 48-09-26 Munksjön, Jönköping SFT 6/03 s 7
Reg 52-11-08 KB M Ahrenberg (konkursbo), Stockholm
Reg 55-01-19 Å Liljeqvist, Dals-Långed (sista flygning 54-01-21)
Ar 55-08-24 Anv. för brandövningar Bromma, förarkabin till LFV-muséum, Arlanda
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Snabbt jobbat, Kenneth. Jag förhastade mig rörande SE-ADR
Så m a o, det rör sig just om antingen SE-AYB, SE-BUD eller SE-BUE...
Så m a o, det rör sig just om antingen SE-AYB, SE-BUD eller SE-BUE...
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Tack för snabba svar! Ja, då kan vi räkna bort SE-ADR. Kanske finns det någon som vet vilken maskin som användes till Falun. Om det nu inte var så att flera olika JU52 flög till Falun vecka 8 1954.
/Erling
/Erling
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Jag har med interesse läst vad ni skrivit om Junkeren .
Själv hade jag bott i Stockholm drygt ett och ett halvt år när VM i Falun hölls .
Jag var personligen ute på Bromma en dag under detta VM .
På väg upp från K-grinden till Stockholms Flygklubbs lokaler som låg i norra ändan av fältet , bredvid Transairs lokaler , passerade jag två eller tre Ju-52'or som stod parkerade till höger där jag gick .
Den ena Junkeren stod och varmkördes . Utanför stod Norvaeger och rökte på en fimp och tydligen väntade på att kärran blev
klargjord . Junkeren hade hjulunderställ . Jag pratade med Norvaeger en kvart eller kanske en halvtimmes tid . Det var alltid interessant att prata med veteranerna som lyckligtvis fortfarande fanns kvar på den tiden . Jag minns att alla Junkrarna tillhörde Ahrenberg ;
därom råder ingen tvivel .
Norvaeger berättade att han skulle flyga upp till Siljan ( kunde ha varit den andra sjön) men skidor hade planet icke . Han nämnde dessutom att Ju-52'ans hjul var så stora att det gav en fördel när det gällde landning i snö av okänd djupn/tjocklek .
Ej hellre hade dom två andra kärrorna skidor .
Det kan ju hända att man någon dag senare bytte till skidor . Själv har jag flugit hundratals timmar på snö med skidor på planen , så jag tog nog icke fel .
Jag tror i övrigt att Ahrenbergs plan stod kvar där uppe på plattan tills utpå sommaren samma år .
Thor (fyller 80 bass till sommaren )
Själv hade jag bott i Stockholm drygt ett och ett halvt år när VM i Falun hölls .
Jag var personligen ute på Bromma en dag under detta VM .
På väg upp från K-grinden till Stockholms Flygklubbs lokaler som låg i norra ändan av fältet , bredvid Transairs lokaler , passerade jag två eller tre Ju-52'or som stod parkerade till höger där jag gick .
Den ena Junkeren stod och varmkördes . Utanför stod Norvaeger och rökte på en fimp och tydligen väntade på att kärran blev
klargjord . Junkeren hade hjulunderställ . Jag pratade med Norvaeger en kvart eller kanske en halvtimmes tid . Det var alltid interessant att prata med veteranerna som lyckligtvis fortfarande fanns kvar på den tiden . Jag minns att alla Junkrarna tillhörde Ahrenberg ;
därom råder ingen tvivel .
Norvaeger berättade att han skulle flyga upp till Siljan ( kunde ha varit den andra sjön) men skidor hade planet icke . Han nämnde dessutom att Ju-52'ans hjul var så stora att det gav en fördel när det gällde landning i snö av okänd djupn/tjocklek .
Ej hellre hade dom två andra kärrorna skidor .
Det kan ju hända att man någon dag senare bytte till skidor . Själv har jag flugit hundratals timmar på snö med skidor på planen , så jag tog nog icke fel .
Jag tror i övrigt att Ahrenbergs plan stod kvar där uppe på plattan tills utpå sommaren samma år .
Thor (fyller 80 bass till sommaren )
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Roligt att få läsa ditt inlägg thorjh! Jag hittade en bild med nr 002-1042786 som visar tre Ju52 på Bromma. Den första är SE-BUE. Man kan väl anta att de två andra är SE-AYB och SE-BUD. Alla tre maskinerna såldes ju och fick reg. VH-BUW, VH-BUV och VH-BUU såg jag på www.pacificwrecks.com. Uppgiften att Norvaeger skulle till Siljan stämmer säkert. Jag antog att planet skulle till Falun och sjön Runn men efter att ha lagt ut kursen från Bromma via Heby så ser jag att med den bäring Ju52:an passerade Dala-Husby kyrka (min observationsplats) så hamnar vi något väster om Falun och att Rättvik ligger på kurslinjen som bör ha varit ca 315 grader. Tvärr har jag kastat mina slitna flygkartor som täcker kurslinjen så gradantalet får tas med en nypa salt. Däremot minns jag tydligt kursvinkeln på Ju52:an när den på mycket låg höjd passerade Dala-Husby kyrka. Norvaeger flög väl som den tidens veteraner lågt och sakta och använde kyrkor som navigationshjälpmedel.
Möjligen skulle han bedriva rundflyg från Rättvik alt. Mora för att man från ovan skulle kunna bese Falu VM. Eftersom jag tänkte rita och måla en bild av JU52:an när den passerar över Smedby, Dala-Husby så skulle jag gärna vilja veta registreringen. Var det AYB,BUD eller BUE?
/Erling
Möjligen skulle han bedriva rundflyg från Rättvik alt. Mora för att man från ovan skulle kunna bese Falu VM. Eftersom jag tänkte rita och måla en bild av JU52:an när den passerar över Smedby, Dala-Husby så skulle jag gärna vilja veta registreringen. Var det AYB,BUD eller BUE?
/Erling
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Hej Erling !
Interessanta uppgifter du kommer med . När du säger det , så var det nog Siljan och rundflyg det handlade om . Jag vet han
nämnde det för mig .Lågt och sakta kan nog också stämma bra .
Det var tidligt i VM-veckan och det var helmulet med molntäcke på 1500 till 2000 fot . Syd- och MidtSverige är ju också lättnavigerat med alla vägar , byar ,sjöar och räls .
Du nämde en bild med nummer 002-1042786 ...
Vart kan jag hitta den bilden ? Det vore nyttigt för min egen del att återse plattan med Junkrarna .
Om du har en kopia så skicka iväg den nu , please !
Thor
Interessanta uppgifter du kommer med . När du säger det , så var det nog Siljan och rundflyg det handlade om . Jag vet han
nämnde det för mig .Lågt och sakta kan nog också stämma bra .
Det var tidligt i VM-veckan och det var helmulet med molntäcke på 1500 till 2000 fot . Syd- och MidtSverige är ju också lättnavigerat med alla vägar , byar ,sjöar och räls .
Du nämde en bild med nummer 002-1042786 ...
Vart kan jag hitta den bilden ? Det vore nyttigt för min egen del att återse plattan med Junkrarna .
Om du har en kopia så skicka iväg den nu , please !
Thor
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Tyvärr kan jag inte kopiera bilden, men den finns på SFF Fotoarkiv. Länk finns till höger på SFF hemsida. Det går snabbt att få lösenord via email. Jag gjorde en sökning på JU52 och Bromma. Bild nr 002-1042786 visar tre Junkers Ju52 på Bromma, (närmast SE-BUE). Bilden troligen från 1954-55 innan Bobby Gibbes flög iväg med SE-BUE (VH-BUU) till Nya Guinea i oktober 1955. Det finns en berättelse om hur Sten-Erik Molker var med och levererade SE-BUD (VH-BUV) och SE-AYB (VH-BUW) jan-mars 1957 på http://hem.bredband.net/b120539/Molker.htm I SFF Fotoarkiv finns även en bild nr 002-1015323 på SE-BUD på Bromma.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Junkers Ju52 SE-ADR - bilden
Här är bilden från vårt arkiv.
Behörighet till SFF bildarkiv ges endast till de som är medlemmar i SFF.
Förhoppningsvis blir bildarkivet inom närmaste tiden uppdaterat med foton som tillkommit senaste året, vi är nu uppe i ca 82000 högupplöst inskannade bilder som donerats till föreningen.
/Sven-Erik
Behörighet till SFF bildarkiv ges endast till de som är medlemmar i SFF.
Förhoppningsvis blir bildarkivet inom närmaste tiden uppdaterat med foton som tillkommit senaste året, vi är nu uppe i ca 82000 högupplöst inskannade bilder som donerats till föreningen.
/Sven-Erik
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Hej grabbar !
Hjärtligt tack till Er båda för adress och snabb direkt leverans !
Precis så där såg det ut , fast lite mer snöigt och helmulet . Det var den närmaste kärran som varmkördes . Framför denna ser jag en Fairchild Forwarder som ca. 1955-56 ägdes av två ingeniörer på Antviks kontor på SAS . Bortom JU'an står en de Havilland Hornet Moth som jag själv flugit . Precis framför nosen på Junkern lite närmare babords motor på lagomt avstånd (varmkörning) stod vi å pratade gubben och jag .
Det är fantastiskt vad man med fotos kan åstadkomma . Här sitter jag och minns , och så plötsligt dyker bilden upp !
Åter en gång hjärtligt tack Sven-Erik !!
Thor
Hjärtligt tack till Er båda för adress och snabb direkt leverans !
Precis så där såg det ut , fast lite mer snöigt och helmulet . Det var den närmaste kärran som varmkördes . Framför denna ser jag en Fairchild Forwarder som ca. 1955-56 ägdes av två ingeniörer på Antviks kontor på SAS . Bortom JU'an står en de Havilland Hornet Moth som jag själv flugit . Precis framför nosen på Junkern lite närmare babords motor på lagomt avstånd (varmkörning) stod vi å pratade gubben och jag .
Det är fantastiskt vad man med fotos kan åstadkomma . Här sitter jag och minns , och så plötsligt dyker bilden upp !
Åter en gång hjärtligt tack Sven-Erik !!
Thor
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Junkers Ju52 SE-ADR - Bilder
Hej Alla!
I sammanhanget vill jag gärna passa på att göra lite reklam för SFF Fotoarkiv. SFF är mycket tacksamma för de bidrag i form av foton, negativ och diabilder vi får till SFF arkiv, eller samlingar som vi får låna för inskanning. Vi är också tacksamma för foton som vi erhåller digitalt, både nytagna och gamla inskannade bilder. Avsikten med arkivet är att bilderna skall få användas i SFF publikationer och för framtida forskning. När en bild ur arkivet används i vår tidskrift eller publikationer, anges alltid att bilden kommer från SFF arkiv och när Du läser SFT, så finner Du att det i tidskriften är många bilder som hämtas från vårt digitala arkiv.
Vid publicering inom eller utanför SFF skall dock alltid upphovmannen först tillfrågas. De foton som sänds digitalt till SFF, som mail eller på CD / DVD önskar vi därför högupplösta, minst ca 2000 bildpunkter på bredsidan, gärna 4-6000 bildpunkter, detta för att bilderna skall kunna tryckas med hög bildkvalitet. En lågupplöst bild kan se bra ut på dataskärmen, men vid tryckning blir det väldigt dåligt. Tyvärr får vi också en del lågupplösta bilder, som vi därför inte kan lägga in i bildarkivet.
Vi är också tacksamma för feedback om uppgifter som inte är korrekta i bildregistret.
/Sven-Erik
I sammanhanget vill jag gärna passa på att göra lite reklam för SFF Fotoarkiv. SFF är mycket tacksamma för de bidrag i form av foton, negativ och diabilder vi får till SFF arkiv, eller samlingar som vi får låna för inskanning. Vi är också tacksamma för foton som vi erhåller digitalt, både nytagna och gamla inskannade bilder. Avsikten med arkivet är att bilderna skall få användas i SFF publikationer och för framtida forskning. När en bild ur arkivet används i vår tidskrift eller publikationer, anges alltid att bilden kommer från SFF arkiv och när Du läser SFT, så finner Du att det i tidskriften är många bilder som hämtas från vårt digitala arkiv.
Vid publicering inom eller utanför SFF skall dock alltid upphovmannen först tillfrågas. De foton som sänds digitalt till SFF, som mail eller på CD / DVD önskar vi därför högupplösta, minst ca 2000 bildpunkter på bredsidan, gärna 4-6000 bildpunkter, detta för att bilderna skall kunna tryckas med hög bildkvalitet. En lågupplöst bild kan se bra ut på dataskärmen, men vid tryckning blir det väldigt dåligt. Tyvärr får vi också en del lågupplösta bilder, som vi därför inte kan lägga in i bildarkivet.
Vi är också tacksamma för feedback om uppgifter som inte är korrekta i bildregistret.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Ja, då kan vi avsluta denna tråd som började med frågan om det var SE-ADR som flög Dala-Husby kyrka i februari 1954. Tack alla bidragslämnare! Jag har lärt mig mycket om Ju52 under de här dagarna. Internet är en fantastisk uppfinning. Jag har fått svaret på min fråga: Maskinen jag såg var SE-BUE förd av Norvaeger.
Du som läser detta och har foton på SE-BUE, lämna gärna dem till SFF Fotoarkiv. Jag tänker söka fler foton på SE-BUE. Nu övergår jag till den konstnärliga sidan och försöker återskapa en bild av Ju52 över ett gråkallt och snötäckt Dala-Husby. En liten rolig slutkläm: Jag har spelat tradjazz och trombon i 50 år. En av idolerna på 60-talet var just "Papa Bue" /Mvh Erling
Du som läser detta och har foton på SE-BUE, lämna gärna dem till SFF Fotoarkiv. Jag tänker söka fler foton på SE-BUE. Nu övergår jag till den konstnärliga sidan och försöker återskapa en bild av Ju52 över ett gråkallt och snötäckt Dala-Husby. En liten rolig slutkläm: Jag har spelat tradjazz och trombon i 50 år. En av idolerna på 60-talet var just "Papa Bue" /Mvh Erling
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Junkers Ju52 SE-BUE
En bild från andra hållet av SE-BUE
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Hej Erling !
Tack för initiativet . Även jag har lärt en hel massa om Ju-52'an under denna session .
Som en apropos kan nämnas att jag 12.juni 2005 , med D-AQUI över Oslo fick hålla spaken i ca. tre-fyra minuter !
Det är nog det största jag fått vara med om .
Jag har också spelat jazz och swing sedan 1946 tills 1964 . Men det får vi ta i ett annat Forum .
Hej
Thor
Tack för initiativet . Även jag har lärt en hel massa om Ju-52'an under denna session .
Som en apropos kan nämnas att jag 12.juni 2005 , med D-AQUI över Oslo fick hålla spaken i ca. tre-fyra minuter !
Det är nog det största jag fått vara med om .
Jag har också spelat jazz och swing sedan 1946 tills 1964 . Men det får vi ta i ett annat Forum .
Hej
Thor
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Intressant att responsen för SE-ADR var så stort. Jag har efter forskning på Riksarkivet en del intressant i ämnet. Den 8 feb 1954 skickar Albin Ahrenberg in
en ansökan om efterbesiktning till Luftfartsverket. Flygplanet hade då 13604
gångtimmar. Även motorernas gångtid anges till 2157, 5302,resp 6450 timmar.Sedan närmast föregående besiktning (sker halvårsvis) har den
gått endast 39 timmar. Avgift på 680 kr bifogas. Den 11 feb 1954 besiktigas SE-ADR varvid luftvärdighetsbeviset förlängs ett halvår. Den SISTA Flygningen görs 21 feb 1954. Om det nu är till Skidspelen eller annat framgår inte, enligt inlägget var det SE-BUE som flögs till Falun. Den 8 dec 1954 upprättas ett köpekontrakt där SE-ADR tillhörig konkursboet för Kommanditbolaget M Ahrenberg föräljes till Åke Liljekvist i Dals Långed. Försäljningspriset 5500:- (!!) i befintligt skick inkluderar reservmotor, propeller, div delar samt potonerna, vilka finns i Göteborg. Vid försäljningsdatumet, den 10 dec 1954 övertar Liljevist betalningsansvaret för upplupna parkeringsavgifter. Som bekant blir SE-ADR kvar på Bromma. Förmodligen har Liljekvist planer på att flyga planet till annan plats för att iordningställa det. Den 26 maj 1955 skriver Luftfartsverkets besiktningsingenjör, R. Lamberth en rapport, vari anges vad som MÅSTE ÅTGÄRDAS innan det blir aktuellt med en överföringsflygning till verkstad:
Motorerna provkördes senast den 26 mars 1954 och har inte konserverats. Gångtid sedan senaste besiktning ca 10 timmar. Flygplanet har stått utomhus utan någon egentlig tillsyn. Bränslesystem spolas och täthetsprövas. Grundöversyn eller utbyte av motorer. Rodrens infästningar och lagringar överses. Kontroll av korrosion på hela flygplanet. Höjd och fartmätare överses eller utbytes. Elektriska system ses över av specialist. På grund av arbetets omfattning måste det utföras av mekaniker med för typen giltigt certifikat. Arbetet bör övervakas av kontrollant.
Med tanke på att flygplanets slitna skick och det stora arbete som krävdes
förstår man att det aldrig blev aktuellt med ett iordningställande. Den 24 aug 1955 avförs SE-ADR från Luftfartsregistret.
Flygplanets sorgliga öde känner vi väl alla till. En skamfläck är det att planet skrotades. (En klen tröst är att cockpit finns bevarad på Arlandasamlingarna.)
PS År 1951 flög min mamma och jag från Munksjön i Jönköping till Lindarängen.
Det var mycket spännande att äntra den branta stegen. Före start bjöd meken
på honungskarameller ur en stor glasburk. Kaptenen hette Jansson, vill jag minnas.
Jag har för mig att Liljekvist var bilhandlare och svåger till Albin Ahrenberg.
Någon som vet mer?
en ansökan om efterbesiktning till Luftfartsverket. Flygplanet hade då 13604
gångtimmar. Även motorernas gångtid anges till 2157, 5302,resp 6450 timmar.Sedan närmast föregående besiktning (sker halvårsvis) har den
gått endast 39 timmar. Avgift på 680 kr bifogas. Den 11 feb 1954 besiktigas SE-ADR varvid luftvärdighetsbeviset förlängs ett halvår. Den SISTA Flygningen görs 21 feb 1954. Om det nu är till Skidspelen eller annat framgår inte, enligt inlägget var det SE-BUE som flögs till Falun. Den 8 dec 1954 upprättas ett köpekontrakt där SE-ADR tillhörig konkursboet för Kommanditbolaget M Ahrenberg föräljes till Åke Liljekvist i Dals Långed. Försäljningspriset 5500:- (!!) i befintligt skick inkluderar reservmotor, propeller, div delar samt potonerna, vilka finns i Göteborg. Vid försäljningsdatumet, den 10 dec 1954 övertar Liljevist betalningsansvaret för upplupna parkeringsavgifter. Som bekant blir SE-ADR kvar på Bromma. Förmodligen har Liljekvist planer på att flyga planet till annan plats för att iordningställa det. Den 26 maj 1955 skriver Luftfartsverkets besiktningsingenjör, R. Lamberth en rapport, vari anges vad som MÅSTE ÅTGÄRDAS innan det blir aktuellt med en överföringsflygning till verkstad:
Motorerna provkördes senast den 26 mars 1954 och har inte konserverats. Gångtid sedan senaste besiktning ca 10 timmar. Flygplanet har stått utomhus utan någon egentlig tillsyn. Bränslesystem spolas och täthetsprövas. Grundöversyn eller utbyte av motorer. Rodrens infästningar och lagringar överses. Kontroll av korrosion på hela flygplanet. Höjd och fartmätare överses eller utbytes. Elektriska system ses över av specialist. På grund av arbetets omfattning måste det utföras av mekaniker med för typen giltigt certifikat. Arbetet bör övervakas av kontrollant.
Med tanke på att flygplanets slitna skick och det stora arbete som krävdes
förstår man att det aldrig blev aktuellt med ett iordningställande. Den 24 aug 1955 avförs SE-ADR från Luftfartsregistret.
Flygplanets sorgliga öde känner vi väl alla till. En skamfläck är det att planet skrotades. (En klen tröst är att cockpit finns bevarad på Arlandasamlingarna.)
PS År 1951 flög min mamma och jag från Munksjön i Jönköping till Lindarängen.
Det var mycket spännande att äntra den branta stegen. Före start bjöd meken
på honungskarameller ur en stor glasburk. Kaptenen hette Jansson, vill jag minnas.
Jag har för mig att Liljekvist var bilhandlare och svåger till Albin Ahrenberg.
Någon som vet mer?
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Jag visar till mitt fôrra inlâgg dâr jag berâttade om min flygning med Lufthansas Junker D AQUI sommaren 2005 på Gardermoen .
På gallerian har jag lagt in några bilder därifrån .
Thor
På gallerian har jag lagt in några bilder därifrån .
Thor
Re: Junkers Ju52 SE-ADR
Roligt att läsa om SE-ADR speciellt eftersom det var det flygplan som jag fick göra mitt luftdop i. Fick som 8 åring flyga i cockpit med SE-ADR från Lindarängen med tidningar till Fårösund, därifrån med permttenter från KA-3 till Norrköping och därifrån tomt till Lindarängen. Det var ett stort äventyr för än liten skolgrabb, tror det var sommaren -51. Anledning att jag fick följa med som passagerare var att kapten var Royn Valter Janzon ( sedermera tillhörande skaran Jemenflygare) var att han var min mammas kusin. Minns att när vi landade så hördes och kändes det som att landa i ett stenbrott.
Minns också hur mamma på den tiden gick ut på balkongen med en handuk i handen och vinkade åt "farbro Valter" när han kom över vårt hus söder om Stockholm på några hundra meters höjd med SE-ADR och tillbaks fick hon ett vingtippande och en arm som stacks ut från cockpits sidoruta. Man kunde ju höra "tante JU" på långt håll när den kom.
Kul att minnas men tråkigt att bara cockpiten finns kvar.
Minns också hur mamma på den tiden gick ut på balkongen med en handuk i handen och vinkade åt "farbro Valter" när han kom över vårt hus söder om Stockholm på några hundra meters höjd med SE-ADR och tillbaks fick hon ett vingtippande och en arm som stacks ut från cockpits sidoruta. Man kunde ju höra "tante JU" på långt håll när den kom.
Kul att minnas men tråkigt att bara cockpiten finns kvar.