Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Rainer Rosvik »

Blev Fb 42 (S3:a) nedskjuten vid skjutningar från Oskar II:s fort?

28/7 1926 havererar Fb 42 i Göteborgs skärgård.
Korpral Andersson och ljt von Kock återfinns inte (hade flytvästar) . Sjögudstjänst sker 11/8 med blommor sänkta i havet.

Delar av planet återfinns "just den del av en maskin som plägar återstå efter en störtning".

Senare (i sept) hittas ena vingen med " säkra spår efter skott"
Från början framkastas teorin att det var planets egen ksp. som åstadkommit detta, men visar sig knappast troligt.

Nu framkommer ett åsyna vittne , som säger sig från Torslanda hållet sett nedskjutningen.

Skjutning från Älvsborg förekom samma dag mellan 10,00--13,00
Planet startade 11,35 för övningsskjutning mot ballong.
Exakt när haveriet inträffade sägs ej, men paus i skjutningarna var före kl. 12 och då var planet över fortet.

Vidare förhör hålls med skjutansvariga och vittnet F Broberg.
Han verkar ändra sin version till " en tanke och ingalunda en övertygelse"

Fb 42 hade alltså ballongskjutnings övning och då sägs att "planet går ned till vattenytan för att fylla ballongen
och stiger därefter upp i spiral.
Var ballongen alltså flytande på vattnet eller?

Om planet sägs att det var av Svenska Aero typ med en 360hk RR motor
En S3:a alltså.

Detta är utdrag ur tidningsartiklar.

Vad jag ser sägs inget vidare om skotthålen i vingen

Nertystad påskjutning eller ett "vanligt" haveri?

RR
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Leif Fredin »

Rapport över haveriet med Fb 42 (i närheten av Tistlarna) anger som sannolik orsak till haveriet vara att föraren under kulspruteskjutning på låg höjd förlorat kontrollen över flygbåten.
Vidare sägs att de hål som fanns på den del av högervingen som upphittats inte kunde ha uppstått genom beskjutning från egna kulsprutan, utan uppkommit genom åverkan inifrån av något spetsigt föremål när vingen drivit i vattnet eller när den uppkastats på stranden.

Vid Krigsarkivet i Stockholm finns rapporter över haveriet, bl a:
Flygstyrelsen, Tekniska byrån, Serie EII, 1926 volym nr 1, skrivelse nr T.24a och T.33a
Flygstyrelsen, fd hemliga arkivet, Militärbyrån, Serie E, 1926 volym nr 2, skrivelse nr H.207

Angående skjutning mot ballong, ett citat ur haverirapporten:
”Denna övning tillgår så, att en mindre ballong, fylld med vanlig luft, utsläppes från flygbåten på viss höjd. Under det att ballongen sjunker ned, kretsar flygbåten runt densamma. Spanaren bedriver härvid skjutövningar mor ballongen. För att hålla målballongen inom verksamt skotthåll erfordras ofta jämförelsevis skarpa kurvor, varjämte givetvis förarens uppmärksamhet koncentreras på iakttagandet av målballongen. Ballongens fallhastighet kan vara ganska stor. Vid Göteborgs flygstation brukade enligt löjtnant Ramströms uppgift ballongen utsläppas på minst 500 meters höjd. Någon order att på viss höjd avbryta skjutövningen fanns icke, men brukade denna icke fortsättas under 100 meter.”

Vill man leka Spitfire så var egentligen Fb 42 av typ Hansa-Brandenburg typ 42 (Heinkel S.II), hann aldrig bli någon S 3.
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Rainer Rosvik »

Tack Leif för uttömmande svar.
RR
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Rainer Rosvik »

En notering ur samtida tidnigar 19260730.....

Den (alltså Fb 42) var
"stationerad i Göteborg sedan sommarens början .
Den var den enda maskinen för närvarande , som var i funktion

Lite kort om plan alltså.

Någon som har info om vad som hänt med de andra ?

Hur såg Sveriges västkustförsvar ut vid denna tid ur flygvapen synpunkt ?

RR
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Leif Fredin »

Under våren/sommaren 1926 var följande flygbåtar vid flygstationen i Göteborg.

Fb 34 av typ Hansa Brandenburg typ 32 (Heinkel S.I) från 1926-04-13. Haveri 1926-05-28 vid Fladens fyrskepp

Fb 40 typ Hansa Brandenburg typ 32 (Heinkel S.I) från 1926-06-05.
Till Norrbotten för filmseriekartläggningen av svensk-finska gränsen från Treriksröset till Svansten
Anlände till Luleå 1926-07-06

Fb nr 42 typ Hansa Brandenburg typ 42 (Heinkel S.II) från 1926-04-10. Totalhaveri 1926-07-28 vid Tistlarna.

Fb 43 typ Hansa Brandenburg typ 42 (Heinkel S.II) från 1926-04-26. Haveri 1926-07-23 vid Vikbådan. Till F 2 depå 1926-07-24.

Fb 44 typ Hansa Brandenburg typ 42 (Heinkel S.II) tillhörande 1:mfd var vid Göteborgs flygstation från 1926-05-04. Till Karlskrona flygstation 1926-06-17

Leif Fredin
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Rainer Rosvik »

Verkligen toppen Leif
Tack igen
RR
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Fb 42 nedskjuten 1926 ?

Inlägg av Rainer Rosvik »

Marinens / FV: ets. flygnärvaro på västkusten 20 o 30 talet?

Hur var det?
Fanns flygplan och förband förlaggda årsvis på västkusten eller varierade det per årstid ?

RR
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"