Arlanda 50 år

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Niclas Strandberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24

Arlanda 50 år

Inlägg av Niclas Strandberg »

5 januari 1960 öppnades Arlanda för trafik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm- ... _flygplats
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Arlanda 50 år

Inlägg av thorjh »

Arlanda våren 1960 .
Jag minns denna tiden mycket väl . Vi hade hösten 1959 påbörjat en kurs för utbildning till trafikledare vid Trafikskolan på Bromma .
Vid nyårsskiftet var grundkursen undanstökat och alla examensprov genomförda . Vi eleverna ble så utplacerade i praktiktjänst vid olika flygplatser . Jag hamnade i Brommatornet i huvuddelen av praktikronden som varade fyra månader . Därefter så skulle vi påbörja den såkallade fackkursen , d.v.s. en specialisering inom t.ex. torntjänst eller kontrollcentral .
Jag var utpekat till specialisering inom torntjänstgöring . Därför blev jag på våren i två veckor av praktikperioden placerad i det lilla trätornet som fanns på Arlanda . Tornet låg i skärningen mellan bana 01L/19R och 08/26 .
Den parallella östliga 01/19 banan fans ej än .Där satt jag ensam uppe i tornet och skötte det man kallar flygplatstrafiken . Det var på den tiden enbart skolverksamhet på Arlanda . På bottenvåningen i tornet satt en erfaren trafikledare som en supervicer till mig . Han hade till förfogande en PPI-radar med en stor videomap som kunne ställas in efter antingen 5 , 25 eller 50 NM range . Med denna rangerade han in- och utgående plan som pärlor på en snor . För mig var det då kun att säga QNH , QFE ,vinduppgifter, Roger , Cleared for take-off eller Cleard to land , samt hålla reda på marktrafiken .
Det var i huvudsak Transair , Airtaco och SAS som drev skolflygning där . Transair med sina DC-3'or och Curtiss C-46 . Airtaco med sina Lockheed Lodestar L-18 , och DC-3'or . SAS med sina Caraveller och den nyanskaffade första DC-8 , SE-CTA .
I allt en härlig vår och et underbart 50-år-minne .
Thor
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Arlanda 50 år

Inlägg av thorjh »

Arlanda 50 år .
Jag tänkte först att redigera mitt förra inlägg , men när det inte gick , så får jag lägga in bilden från gamla Arlanda med det gamla trätornet här .
Bild
Likaledes i förgrunden syns ett av SAS's nyare Convair 990 Coronado , som på den tid gick för att vara världens snabbaste
jetdrivna passagerarplan , som det hette i reklamen.
Thor
Senast redigerad av thorjh den 07 jan 2010, 01:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arlanda 50 år

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Jättekul att läsa dina ihågkomster från Arlanda för 50 år sedan, Thor :-) tänkte bara snabbt flika in ett par saker
thorjh skrev:
Det var i huvudsak Transair , Airtaco och SAS som drev skolflygning där . Transair med sina DC-3'or och Curtiss C-46 . Airtaco med sina Lockheed Lodestar L-18 , och DC-3'or . SAS med sina Caraveller och den nyanskaffade första DC-8 , SE-CTA .
Airtaco antar jag borde vara Linjeflyg (bytte namn 1957). Den första SAS DC-8an var OY-KTA...och SAS DC-8an på bilden är t o m en Convair 990 Coronado :-)

Så, är klar för ett färdtillstånd ;-)
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Arlanda 50 år

Inlägg av thorjh »

Tack kära Fred !
Gammal man gör så gott han kan , men han dansar f... Det stämde iallafall med dom två sista bokstäverna ,Tango Alfa .
Jag minns den norska instruktören använde det gamla alfabetet när han ropade på mig, Tare Able , som var vanligt inom RAF och norska FV några år tidligare . Linjeflyg het det givetvis . Det tror jag faktisk fans skrivet på flygplanet redan när dom flög
hjälpsändingar til Budapest just efter Ungernkrisen i 1956 . Du vet det fins ju en bild tagen senhöstas 56 på flygfältet i Budapest , där man kan känna igen Torvald Andersson och hans färdmek Yngve nånting .
Coronadon var ju en stor miss från min sida . Den kom ju efter jag hade slutad inom SAS .
Jag buger och tackar och säger : Cleared for take-off !
Thor
Bernt Olsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm
Kontakt:

Re: Arlanda 50 år

Inlägg av Bernt Olsson »

Hej, kanske ska tillägga att Arlandas officiella invigning var 1 april 1962.
http://www.arlanda.se/sv/Information-om ... ska-fakta/
Minns att Flygrevyn hade en bilaga om Arlanda 40 årsjubileum 2002.
Trafik-Nostalgiska Förlaget säljer nu en ny bok om Arlanda "Stockholm Arlanda Airport" Finns bl a i Flygande Veteraners butik Bromma flygplats.
Mera om denna bok och andra flygböcker: http://www.trafiknostalgiska.se/

Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Arlanda 50 år

Inlägg av thorjh »

Ja Bernt , allt detta stämmer . På våren 1960 drevs , det jag kan minnas , enbart skolflygning där uppe .
Vi hade dessutom et prosjekt där min tidligare arbetsgivare FFA genomförde bullermätningar längs utflygningbanan mot syd .
Att jag hade torntjänst just dom dagarna var rent tillfälligt .
När den officiella invigningen kom i 1962 , jobbade jag som ingeniör hos Vattenfall inne på Drottninggatan och hade
på så sätt ingen kontakt mera med Luftfartsverket .
Thor
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"