Arlanda 50 år
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Niclas Strandberg
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24
Arlanda 50 år
5 januari 1960 öppnades Arlanda för trafik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm- ... _flygplats
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm- ... _flygplats
Re: Arlanda 50 år
Arlanda våren 1960 .
Jag minns denna tiden mycket väl . Vi hade hösten 1959 påbörjat en kurs för utbildning till trafikledare vid Trafikskolan på Bromma .
Vid nyårsskiftet var grundkursen undanstökat och alla examensprov genomförda . Vi eleverna ble så utplacerade i praktiktjänst vid olika flygplatser . Jag hamnade i Brommatornet i huvuddelen av praktikronden som varade fyra månader . Därefter så skulle vi påbörja den såkallade fackkursen , d.v.s. en specialisering inom t.ex. torntjänst eller kontrollcentral .
Jag var utpekat till specialisering inom torntjänstgöring . Därför blev jag på våren i två veckor av praktikperioden placerad i det lilla trätornet som fanns på Arlanda . Tornet låg i skärningen mellan bana 01L/19R och 08/26 .
Den parallella östliga 01/19 banan fans ej än .Där satt jag ensam uppe i tornet och skötte det man kallar flygplatstrafiken . Det var på den tiden enbart skolverksamhet på Arlanda . På bottenvåningen i tornet satt en erfaren trafikledare som en supervicer till mig . Han hade till förfogande en PPI-radar med en stor videomap som kunne ställas in efter antingen 5 , 25 eller 50 NM range . Med denna rangerade han in- och utgående plan som pärlor på en snor . För mig var det då kun att säga QNH , QFE ,vinduppgifter, Roger , Cleared for take-off eller Cleard to land , samt hålla reda på marktrafiken .
Det var i huvudsak Transair , Airtaco och SAS som drev skolflygning där . Transair med sina DC-3'or och Curtiss C-46 . Airtaco med sina Lockheed Lodestar L-18 , och DC-3'or . SAS med sina Caraveller och den nyanskaffade första DC-8 , SE-CTA .
I allt en härlig vår och et underbart 50-år-minne .
Thor
Jag minns denna tiden mycket väl . Vi hade hösten 1959 påbörjat en kurs för utbildning till trafikledare vid Trafikskolan på Bromma .
Vid nyårsskiftet var grundkursen undanstökat och alla examensprov genomförda . Vi eleverna ble så utplacerade i praktiktjänst vid olika flygplatser . Jag hamnade i Brommatornet i huvuddelen av praktikronden som varade fyra månader . Därefter så skulle vi påbörja den såkallade fackkursen , d.v.s. en specialisering inom t.ex. torntjänst eller kontrollcentral .
Jag var utpekat till specialisering inom torntjänstgöring . Därför blev jag på våren i två veckor av praktikperioden placerad i det lilla trätornet som fanns på Arlanda . Tornet låg i skärningen mellan bana 01L/19R och 08/26 .
Den parallella östliga 01/19 banan fans ej än .Där satt jag ensam uppe i tornet och skötte det man kallar flygplatstrafiken . Det var på den tiden enbart skolverksamhet på Arlanda . På bottenvåningen i tornet satt en erfaren trafikledare som en supervicer till mig . Han hade till förfogande en PPI-radar med en stor videomap som kunne ställas in efter antingen 5 , 25 eller 50 NM range . Med denna rangerade han in- och utgående plan som pärlor på en snor . För mig var det då kun att säga QNH , QFE ,vinduppgifter, Roger , Cleared for take-off eller Cleard to land , samt hålla reda på marktrafiken .
Det var i huvudsak Transair , Airtaco och SAS som drev skolflygning där . Transair med sina DC-3'or och Curtiss C-46 . Airtaco med sina Lockheed Lodestar L-18 , och DC-3'or . SAS med sina Caraveller och den nyanskaffade första DC-8 , SE-CTA .
I allt en härlig vår och et underbart 50-år-minne .
Thor
Re: Arlanda 50 år
Arlanda 50 år .
Jag tänkte först att redigera mitt förra inlägg , men när det inte gick , så får jag lägga in bilden från gamla Arlanda med det gamla trätornet här .
Likaledes i förgrunden syns ett av SAS's nyare Convair 990 Coronado , som på den tid gick för att vara världens snabbaste
jetdrivna passagerarplan , som det hette i reklamen.
Thor
Jag tänkte först att redigera mitt förra inlägg , men när det inte gick , så får jag lägga in bilden från gamla Arlanda med det gamla trätornet här .
Likaledes i förgrunden syns ett av SAS's nyare Convair 990 Coronado , som på den tid gick för att vara världens snabbaste
jetdrivna passagerarplan , som det hette i reklamen.
Thor
Senast redigerad av thorjh den 07 jan 2010, 01:15, redigerad totalt 2 gånger.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Arlanda 50 år
Jättekul att läsa dina ihågkomster från Arlanda för 50 år sedan, Thor tänkte bara snabbt flika in ett par saker
Så, är klar för ett färdtillstånd
Airtaco antar jag borde vara Linjeflyg (bytte namn 1957). Den första SAS DC-8an var OY-KTA...och SAS DC-8an på bilden är t o m en Convair 990 Coronadothorjh skrev:
Det var i huvudsak Transair , Airtaco och SAS som drev skolflygning där . Transair med sina DC-3'or och Curtiss C-46 . Airtaco med sina Lockheed Lodestar L-18 , och DC-3'or . SAS med sina Caraveller och den nyanskaffade första DC-8 , SE-CTA .
Så, är klar för ett färdtillstånd
Re: Arlanda 50 år
Tack kära Fred !
Gammal man gör så gott han kan , men han dansar f... Det stämde iallafall med dom två sista bokstäverna ,Tango Alfa .
Jag minns den norska instruktören använde det gamla alfabetet när han ropade på mig, Tare Able , som var vanligt inom RAF och norska FV några år tidligare . Linjeflyg het det givetvis . Det tror jag faktisk fans skrivet på flygplanet redan när dom flög
hjälpsändingar til Budapest just efter Ungernkrisen i 1956 . Du vet det fins ju en bild tagen senhöstas 56 på flygfältet i Budapest , där man kan känna igen Torvald Andersson och hans färdmek Yngve nånting .
Coronadon var ju en stor miss från min sida . Den kom ju efter jag hade slutad inom SAS .
Jag buger och tackar och säger : Cleared for take-off !
Thor
Gammal man gör så gott han kan , men han dansar f... Det stämde iallafall med dom två sista bokstäverna ,Tango Alfa .
Jag minns den norska instruktören använde det gamla alfabetet när han ropade på mig, Tare Able , som var vanligt inom RAF och norska FV några år tidligare . Linjeflyg het det givetvis . Det tror jag faktisk fans skrivet på flygplanet redan när dom flög
hjälpsändingar til Budapest just efter Ungernkrisen i 1956 . Du vet det fins ju en bild tagen senhöstas 56 på flygfältet i Budapest , där man kan känna igen Torvald Andersson och hans färdmek Yngve nånting .
Coronadon var ju en stor miss från min sida . Den kom ju efter jag hade slutad inom SAS .
Jag buger och tackar och säger : Cleared for take-off !
Thor
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
- Ort: Hässelby/Stockholm
- Kontakt:
Re: Arlanda 50 år
Hej, kanske ska tillägga att Arlandas officiella invigning var 1 april 1962.
http://www.arlanda.se/sv/Information-om ... ska-fakta/
Minns att Flygrevyn hade en bilaga om Arlanda 40 årsjubileum 2002.
Trafik-Nostalgiska Förlaget säljer nu en ny bok om Arlanda "Stockholm Arlanda Airport" Finns bl a i Flygande Veteraners butik Bromma flygplats.
Mera om denna bok och andra flygböcker: http://www.trafiknostalgiska.se/
Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
http://www.arlanda.se/sv/Information-om ... ska-fakta/
Minns att Flygrevyn hade en bilaga om Arlanda 40 årsjubileum 2002.
Trafik-Nostalgiska Förlaget säljer nu en ny bok om Arlanda "Stockholm Arlanda Airport" Finns bl a i Flygande Veteraners butik Bromma flygplats.
Mera om denna bok och andra flygböcker: http://www.trafiknostalgiska.se/
Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Re: Arlanda 50 år
Ja Bernt , allt detta stämmer . På våren 1960 drevs , det jag kan minnas , enbart skolflygning där uppe .
Vi hade dessutom et prosjekt där min tidligare arbetsgivare FFA genomförde bullermätningar längs utflygningbanan mot syd .
Att jag hade torntjänst just dom dagarna var rent tillfälligt .
När den officiella invigningen kom i 1962 , jobbade jag som ingeniör hos Vattenfall inne på Drottninggatan och hade
på så sätt ingen kontakt mera med Luftfartsverket .
Thor
Vi hade dessutom et prosjekt där min tidligare arbetsgivare FFA genomförde bullermätningar längs utflygningbanan mot syd .
Att jag hade torntjänst just dom dagarna var rent tillfälligt .
När den officiella invigningen kom i 1962 , jobbade jag som ingeniör hos Vattenfall inne på Drottninggatan och hade
på så sätt ingen kontakt mera med Luftfartsverket .
Thor