Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Strigel »

Hej!

Undrar om det i dagsläget finns något flygvärdigt Viggen? Har hört ryktas att det skulle finnas ett SK 37 som fortfarande är flygvärdigt, men det är som sagt ryktesvägen. Någon som vet?

Frågar med anledning av Göteborg Aero Show 2010 som jag tänkte bevista och det vore verkligen kul att återigen få se Viggen i luften. Förmodar och hoppas att Tunnan, Lansen och Draken kommer att vara där?

Tack på förhand!

Mvh

/ Fredrik Olsson
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

För närvarande finns det ingen Viggen luftvärdig, men vi jobbar med att få en SK37 i luften.
J29 Tunnan och J32 Lansen kommer till Säve. Vår förhoppning är att J35 Draken också kommer dit.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Senast redigerad av Henrik Bergman den 18 jan 2010, 10:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Hellenius »

Henrik Bergman skrev:Hej!

För närvarande finns det ingen Viggen luftvärdig, men vi jobbar med att få en SK37 i luften.
J29 Tunnan och J32 Lansen kommer till Säve. Vår förhoppning är att J35 Draken också kommer dit.

Mvh
Henrik Bergman, SwAFHF
Jag pratade med ett gäng killar från SwAFHF på Säve i augusti, och fick då för mig att det var en Sk35 i startgroparna(?).
Mvh
/Björn Hellenius
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej Igen!
Jag pratade med ett gäng killar från SwAFHF på Säve i augusti, och fick då för mig att det var en Sk35 i startgroparna(?)
Vi har en SK35 Draken också, men den ligger efter SK37 Viggen i våran planering.
Målet är att få upp Viggen i luften först.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Senast redigerad av Henrik Bergman den 18 jan 2010, 10:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Emil Lindberg »

Ni gör ett sjuh-vetes bra jobb! Det uppskattas nåt oerhört! Ni, om några, borde få Söderbergsplaketten eller någon annan utmärkelse som tack för ert arbete.
Daniel Karlsson
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Daniel Karlsson »

Kan bara instämma med Emil!

Allt som SwAFHF & FM veteranflyg har i luften kommer att medverka på Göteborg Aero Show. Vet att de gör allt för att Draken och Viggen ska flyga i år!

Hälsningar Daniel K
Senast redigerad av Daniel Karlsson den 17 jan 2010, 18:58, redigerad totalt 1 gång.
Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Strigel »

Henrik Bergman skrev:Hej!

För närvarande finns det ingen Viggen luftvärdig, men vi jobbar med att få en SK37 i luften.
J29 Tunnan och J32 Lansen kommer till Säve. Vår förhoppning är att J35 Draken också kommer dit.

Mvh
Henrik Bergman, SwAFHF
Hej igen!

Härliga nyheter! Hur ser prognosen ut för att er SK 37 kommer til Säve i augusti? Vilken skulle vara anledningen till att Draken inte kommer dit? "Johan 56" flyger väl i dagsläget?

En fråga av ren nyfikenhet: hur kommer det sig att ni satsar på skolversioner av Draken och Viggen?

Tack för svar och ett fantastiskt jobb som ni utför!

Mvh

/ Fredrik Olsson
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Hellenius »

Henrik Bergman skrev:Hej Igen!
Jag pratade med ett gäng killar från SwAFHF på Säve i augusti, och fick då för mig att det var en Sk35 i startgroparna(?)
Vi har en SK35 Draken också, men den ligger efter SK37 Viggen i våran planering.
Målet är att få upp Viggen i luften först.

Mvh
Henrik Bergman, SwAFHF
Det låter ju helt underbart, två Drakar och en Vigg!
Jag instämmer med övriga och tackar för ert fantastiska arbete. Härligt att ni behåller flyghistorien i luften, det uppskattas av många, både i Sverige och utomlands :-)
Mvh
/Björn Hellenius
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Åke Karlsson »

Får en novis fråga hur myckat det krävs och av vem för att få upp Viggen i luften. Är väl knappast nånting man står och pysslar med i garaget.
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

För att vi i framtiden skall kunna se en Viggen i luften, så krävs det att den flyger under militärt register.
All underhållsutrustning (nästan?) som fanns i Försvarsmakten, finns idag samlad på F7 (FM veteranflygverksamhet).
Detsamma gäller reservdelar (AJS/SK 37 Viggen)

När det gäller den civila utrustningen (SAAB, Volvo Aero, mm) så är den i stort sett avvecklad och skrotad.
Kompetensen hos personalen finns kvar, tills man tappar behörighet eller pensionsavgångar gör sitt.

En renovering (tillsyn och luftvärdighetsgodkännande) måste således ske i Försvarsmaktes regi.
Intresserad personal finns, som har/haft behörighet på Viggen.
Det kan bli möjligt att "väcka liv" i en del kompetens i någon form av utbildningsprogram. Hur det skulle se ut, vet inte jag idag.

Vi skall dock komma ihåg, att de tidigare civila underhållsinstanserna hjälper oss så mycket de kan.
Allt arbete i Försvarsmaktens veteranflygverksamhet sker ideellt, och när tjänsten medger.
Målet är att vi skall kunna visa en så komplett samlig jetflygplan som möjligt (som flugit i Flygvapnet), till Flygvapnets 100 års jubileun 2026.

Jag hoppas att jag kunnat ge dig ett bra svar på din fråga.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Senast redigerad av Henrik Bergman den 18 jan 2010, 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Åke Karlsson »

Jodå, jag är nöjd med svaret. Tack.
Peter Sandh
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 sep 2008, 22:04
Ort: Göteborg

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Peter Sandh »

Tips för alla som vill se SwAFHF:s flygplan i luften, bli stödmedlem. Många bäckar små......

http://www.swafhf.se/Stödmedlem.htm
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av D.Lardek »

Låter hur bra som helst om ni skulle kunna visa upp Viggen & Draken på flygdagar framöver! En Sk37 skulle jag inte tacka nej att åka med i baksits på =)
Christoffer Ström
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Christoffer Ström »

D.Lardek skrev:Låter hur bra som helst om ni skulle kunna visa upp Viggen & Draken på flygdagar framöver! En Sk37 skulle jag inte tacka nej att åka med i baksits på =)
Vem skulle tacka nej till det?? :-) Kanske något för SwAFHF att börja med? Sälja pass i baksits som jag vet sker på olika platser i världen, skulle detta vara möjligt i Svedala?
Ha'T/C
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Troligen inte... Känns bättre om de som sliter o kämpar med dessa klenoder får den tiden i luften...

Hoppas ändå detta är plåster på såren ;)

http://www.youtube.com/watch?v=3gatb5UnZWE
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Bengt Bergholm »

Synd att han sumpade de mest intressanta bitarna i den videon :( Hade velat se taxning, start, landning och hela överflygningarna över Saab och Bromma. Buzz the tower! :D
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Fpl 37 i flygvärdigt skick?

Inlägg av Christian S »

Jag blev lite förvånad över den höga ljudnivån. Jag trodde det skulle vara tystare eller förstärker mikrofonen upp en massa biljud?
/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"