F5:s vinterövningar i Rättvik
Moderator: Sven-Erik Jönsson
F5:s vinterövningar i Rättvik
Hej
Jag har i två böcker läst och sett gamla bilder från Rättvik där F5 hade vinterövningar på Siljans is. Är det någon som vet mer om detta än det som går att läsa i exempelvis boken om SK16? Mellan vilka år pågick detta? Hur många veckor var dom där? Finns det flera bilder? All information uppskattas. Tack på förhand.
Mvh
Pontus
Jag har i två böcker läst och sett gamla bilder från Rättvik där F5 hade vinterövningar på Siljans is. Är det någon som vet mer om detta än det som går att läsa i exempelvis boken om SK16? Mellan vilka år pågick detta? Hur många veckor var dom där? Finns det flera bilder? All information uppskattas. Tack på förhand.
Mvh
Pontus
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Har en notis från tidning 1936-02-11
""under flygskolans (F5) förflyttning till vinterövningar i Grangärde , inträffade vid mellanlandning i Skillingaryd
ett Totalhaveri""
Besättningen klarade sig ganska väl.
Kan detta vara 5528 F5-34 eller också var det inget totalhaveri ?
Har även noterat att F5 ett år fick byta sjö pga dåliga isförhållanden (varmt)
återkommer
RR
""under flygskolans (F5) förflyttning till vinterövningar i Grangärde , inträffade vid mellanlandning i Skillingaryd
ett Totalhaveri""
Besättningen klarade sig ganska väl.
Kan detta vara 5528 F5-34 eller också var det inget totalhaveri ?
Har även noterat att F5 ett år fick byta sjö pga dåliga isförhållanden (varmt)
återkommer
RR
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
F5 bytte sjö
ur tidning 1935-01-24 (torsdag)
17 man och 9 plan ur F5 kommer i slutet av denna vecka att förläggas till
Rämshyttan
för övningar cirka en vecka.
Isens tjocklek är 17 cm.
"" De övningar det här är fråga om ha förr om åren brukat hållas på Siljan intill Rättvik , men som Siljan ännu icke isbelagts har man tvingats
söka annan plats
Särna var påtänkt men där hade snön fallit innan kylan kom på allvar"
Nu är detta vad en del kallar ickesvar, men det ger ju ändå viss vägledning
Jag har ev. fler data, men nu kan väl någon annan svara.
RR
ur tidning 1935-01-24 (torsdag)
17 man och 9 plan ur F5 kommer i slutet av denna vecka att förläggas till
Rämshyttan
för övningar cirka en vecka.
Isens tjocklek är 17 cm.
"" De övningar det här är fråga om ha förr om åren brukat hållas på Siljan intill Rättvik , men som Siljan ännu icke isbelagts har man tvingats
söka annan plats
Särna var påtänkt men där hade snön fallit innan kylan kom på allvar"
Nu är detta vad en del kallar ickesvar, men det ger ju ändå viss vägledning
Jag har ev. fler data, men nu kan väl någon annan svara.
RR
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Jag är nästan säker på att den sista gången man övade med flygplan i Dalarna var 1948. Vi fick inte med oss några flygplan vid vinterövningarna 1949, som då genomfördes i Sälen.
Ingemar
Ingemar
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Stämmer nog. Inte heller 1950 fanns några flygplan med.
I boken Flyget i Ljungbyhed 1926-1996, författad av Sven Stridsberg, finns på sidorna 71-73 en artikel av Ulf Björkman om "Vinterövningar i Rättvik 1948". Fotografierna där är tagna 23 februari 1948.
Bam
I boken Flyget i Ljungbyhed 1926-1996, författad av Sven Stridsberg, finns på sidorna 71-73 en artikel av Ulf Björkman om "Vinterövningar i Rättvik 1948". Fotografierna där är tagna 23 februari 1948.
Bam
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Från cirka 1938-02-18? finns notis att F5 nu är på vinterövning vid Bysjön i Grangärde.
man har 15 st. Sk10 och Sk11.
Man skall vara kvar till 7-8/3 1938
samt
1948-03-03: 2 Sk16 ur F5 är borta med 4 ombord
(någon hittas inte före juni.)
" F5 på rättvik nu för övningar"
RR
man har 15 st. Sk10 och Sk11.
Man skall vara kvar till 7-8/3 1938
samt
1948-03-03: 2 Sk16 ur F5 är borta med 4 ombord
(någon hittas inte före juni.)
" F5 på rättvik nu för övningar"
RR
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Tack alla för era svar.
Mvh
Pontus
Mvh
Pontus
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Antar att 1948 alltså var enda året som F 5 hade Sk 16 med sig upp till Dalarna. Kikade i Anders Rogbergs böcker och han var i Rättvik i början av 1947, då flög man Sk 14...
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
I Sk16 //P Liander sid 27Fredric Lagerquist skrev:Antar att 1948 alltså var enda året som F 5 hade Sk 16 med sig upp till Dalarna. Kikade i Anders Rogbergs böcker och han var i Rättvik i början av 1947, då flög man Sk 14...
säger bildtexten
16002 fotad i Rättvik vintern 1947 UR F20,men enligtfpl listan
var den på F5 ?
på sid 45 finns en Rättviks bild med Sk16 dock inget datum
RR
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: F5:s vinterövningar i Rättvik
Ett inlägg som kanske inte har med tråden att göra utan mer hör hemma i kuriosaavdelningen.
Citat ur skrivelse från F 5 till Flygförvaltningen, daterad 1947-03-15:
”Vid F 5 har fpl typ Sk 25 och Sk 14A tilldelats fljnr som korrespondera med regnr. Så har t ex ett fpl Sk 14A med regnr 14008 fått fljnr 108 och ett fpl Sk 25 med regnr 25042 fått fljnr 242. Detta system har möjliggjort att man med kännedom om det ena numret direkt kan fastställa det andra utan att behöva slå i journaler och liggare. Sk 14 A upptager härigenom fljnr 101-190 och Sk 25 fljnr 232-320.
De båda Sk 16 som anlänt till F 5 från CVA ha regnr 16001 och 16004. Jag förmodar att mellanliggande nr ha tilldelats F 20.
Vid den dagliga programskrivningen vid aspirantskolan och ur stations- och verkstadssynpunkt är det önskvärt att fljnr komma i löpande följd.
Jag får därför vördsamt anhålla att, därest detta kan ske utan större olägenhet för CVA, F 5 tilldelas Sk 16 med regnr i löpande följd fr o m 16001.”
I en skrivelse från Flygförvaltningen daterad 1947-03-24 bestämdes att fpl tilldelade F 5 skulle ha nummer från 16001 och fpl till F 20 skulle ha registreringsnummer från 16076.
Numret 16002 ändrades alltså till 16076. Numret 16002 blev ledigt och användes till en Sk 16 som levererades till F 5 1947-05-17.
Leif Fredin
Bilden föreställer faktiskt 16002. Detta fpl levererades enligt tillgängliga uppgifter till F 16 (F 20) 1947-01-15.I Sk16 //P Liander sid 27
säger bildtexten
16002 fotad i Rättvik vintern 1947 UR F20,men enligtfpl listan
var den på F5 ?
Citat ur skrivelse från F 5 till Flygförvaltningen, daterad 1947-03-15:
”Vid F 5 har fpl typ Sk 25 och Sk 14A tilldelats fljnr som korrespondera med regnr. Så har t ex ett fpl Sk 14A med regnr 14008 fått fljnr 108 och ett fpl Sk 25 med regnr 25042 fått fljnr 242. Detta system har möjliggjort att man med kännedom om det ena numret direkt kan fastställa det andra utan att behöva slå i journaler och liggare. Sk 14 A upptager härigenom fljnr 101-190 och Sk 25 fljnr 232-320.
De båda Sk 16 som anlänt till F 5 från CVA ha regnr 16001 och 16004. Jag förmodar att mellanliggande nr ha tilldelats F 20.
Vid den dagliga programskrivningen vid aspirantskolan och ur stations- och verkstadssynpunkt är det önskvärt att fljnr komma i löpande följd.
Jag får därför vördsamt anhålla att, därest detta kan ske utan större olägenhet för CVA, F 5 tilldelas Sk 16 med regnr i löpande följd fr o m 16001.”
I en skrivelse från Flygförvaltningen daterad 1947-03-24 bestämdes att fpl tilldelade F 5 skulle ha nummer från 16001 och fpl till F 20 skulle ha registreringsnummer från 16076.
Numret 16002 ändrades alltså till 16076. Numret 16002 blev ledigt och användes till en Sk 16 som levererades till F 5 1947-05-17.
Leif Fredin