Piper PA-28 fyller 50
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Piper PA-28 fyller 50
Den 14 januari 1960 var dagen då prototypen till Piper PA-28 Cherokee, N9315R, gjorde sin första flygning - idag alltså för 50 år sedan. Pilot var Thomas F. Heffner och platsen Vero Beach, Florida. (Det är bäst att påpeka att här och var nämns den 10 januari som datum för provflygningen, så en viss osäkerhet föreligger.).
PA-28s betydelse för flyget i Sverige är bra mycket större än vad man kanske anar. Hur många har spakat Cherokee? Vilket exemplar i landet - eller i Norden - är det äldsta flygande?
Det finns en bra artikel om Piper Cherokee i senaste numret av amerikanska EAAs tidning Sport Aviation.
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Piper PA-28 fyller 50
Vid en snabb titt i luftfartygsregistret så är SE-ECT en kandidat till äldsta flygande i Sverige. Tillverkad 1963.Fredric Lagerquist skrev: Vilket exemplar i landet - eller i Norden - är det äldsta flygande?
http://web.telia.com/~u58611559/SE-ECT-sw1.htm
/Roger
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Jag sätter också min peng på att det är SE-ECT (c/n 28-1320) som är äldst i Sverige...denna Cherokee 180B som man minns från back in the days...
Men är Cesar Tore den äldsta av sitt slag i Norden?
Den första PA-28an på svenskt register var SE-CUM (c/n 28-403) hösten 1962. Redan under 1961 hade dock ett amerikanskregistrerat tidigt exemplar, N5007W (c/n 28-8), turnerat runt i landet...
Men är Cesar Tore den äldsta av sitt slag i Norden?
Den första PA-28an på svenskt register var SE-CUM (c/n 28-403) hösten 1962. Redan under 1961 hade dock ett amerikanskregistrerat tidigt exemplar, N5007W (c/n 28-8), turnerat runt i landet...
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Piper PA-28 fyller 50
Här en bild ur SFF fotoarkiv på Piper PA-28-160 Cherokee, N5007W, serienummer 28-8. Bilden är tagen av Bo Widfeldt vid en flygdag den 9 september 1961 på Täby galoppbana. Flygplanet hade lånats av AB Nyge-Aero, Nyköping för en demonstrationstur i samarbete med KSAK, kallad "Turné-61".
Detta var den första Cherokeen som visades i Sverige.
/Sven-Erik
Detta var den första Cherokeen som visades i Sverige.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Piper PA-28 fyller 50
Danmarks äldsta exemplar är OY-BAB, en PA-28-235 Cherokee Pathfinder, också tillverkad 1963 (c/n 28-10143).
Finlands äldsta PA-28:or är från 1964.
Norge är svårare att få fram info om då deras luftfartygsregister (rapporten) inte innehåller tillverkningsår.
/Roger
Finlands äldsta PA-28:or är från 1964.
Norge är svårare att få fram info om då deras luftfartygsregister (rapporten) inte innehåller tillverkningsår.
/Roger
-
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Piper PA-28 fyller 50
Spot on S-E!
som jag nämnde till Fred, är denna Cherub förmodligen äldsta ex i Europa. Har varit F-BLIX i Frankrike under många år med Aero Club les Ailes Medicales vid St Cyr, och reserverades som F-GRIZ år 2000. Fick mejl imorse från en kontakt som påsta att denna restaureras till flygande skick efter några år det har inte varit flygvärdigt.
som jag nämnde till Fred, är denna Cherub förmodligen äldsta ex i Europa. Har varit F-BLIX i Frankrike under många år med Aero Club les Ailes Medicales vid St Cyr, och reserverades som F-GRIZ år 2000. Fick mejl imorse från en kontakt som påsta att denna restaureras till flygande skick efter några år det har inte varit flygvärdigt.
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:20, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Piper PA-28 fyller 50
Hej Roger!
har haft en diskussion med några av mina "civil aviation specialists/comrades" från resp. grannländer om det här och fick fram följande. Enligt Kay "LN-" Hagby, såldes PA-28-180B LN-FOK c/n 28-1061 till AS Norrønafly 19630206 och är aktiv i dag; i Finland är det OH-CPW (28-1518) tillverkad 1964 (källa. Kyösti Partonen), i Island PA-28-180 TF-TOH (28-1566) från 1964 (källa Petúr P. Johnson) och, som du skriver, Pathfinder OY-BAB i Danmark 1963 vintage.
har haft en diskussion med några av mina "civil aviation specialists/comrades" från resp. grannländer om det här och fick fram följande. Enligt Kay "LN-" Hagby, såldes PA-28-180B LN-FOK c/n 28-1061 till AS Norrønafly 19630206 och är aktiv i dag; i Finland är det OH-CPW (28-1518) tillverkad 1964 (källa. Kyösti Partonen), i Island PA-28-180 TF-TOH (28-1566) från 1964 (källa Petúr P. Johnson) och, som du skriver, Pathfinder OY-BAB i Danmark 1963 vintage.
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:20, redigerad totalt 1 gång.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Tackar Paul och Roger
Om vi försöker lista dessa Cherokee i ålder. Äldst i Europa är antagligen PA-28-160 F-GRIZ (28-8), ex N5007W, F-BLIX
Sedan de nordiska -
1. PA-28-180B LN-FOK (28-1061) tillverkad 1962, årsmodell 1963.
2. PA-28-180B SE-ECT (28-1320) tillverkad 1963, årsmodell 1963.
3. PA-28-235 OY-BAB (28-10143) tillverkad 1963, årsmodell 1964.
4. PA-28-180B OH-CPW (28-1518) tillverkad 1964, årsmodell 1964.
5. PA-28-180B TF-TOH (28-1566) tillverkad 1964, årsmodell 1964.
Om vi försöker lista dessa Cherokee i ålder. Äldst i Europa är antagligen PA-28-160 F-GRIZ (28-8), ex N5007W, F-BLIX
Sedan de nordiska -
1. PA-28-180B LN-FOK (28-1061) tillverkad 1962, årsmodell 1963.
2. PA-28-180B SE-ECT (28-1320) tillverkad 1963, årsmodell 1963.
3. PA-28-235 OY-BAB (28-10143) tillverkad 1963, årsmodell 1964.
4. PA-28-180B OH-CPW (28-1518) tillverkad 1964, årsmodell 1964.
5. PA-28-180B TF-TOH (28-1566) tillverkad 1964, årsmodell 1964.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Piper PA-28 fyller 50
SE-CUM var första Cherokeen på svenskt register, c/n 28-403.
Registrerades på Nyge 1962-11-11, avreg enligt uppgift den 1963-01-09 som såld till Finland och fick registrering OH-CPS. Havererade 1964-09-20 vid Lenhovda.
Bilden hämtad ur SFF fotoarkiv och är bevisligen fotograferad på Umeå. Man kan fråga sig vid vilken årstid bilden är tagen. Är datum om t.ex. avregistrering ovan korrekt?
/Sven-Erik
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Jättekul att se en bild - och i färg dessutom - av SE-CUM. Målningsschemat skvallrar om att flygplanet är av årsmodell 1962. Ytterligare två stycken 62or skulle Nyge få hem detta året: Den ena SE-CZY (28-706) köptes av Jönköpings flygklubb och levererades den 17 oktober 1962. Den andra var tänkt att bli SE-CZZ (28-588) men gick istället till Danmark där den blev OY-FAW i juni 1962. Ägare: Autoropa A/S, Köpenhamn.
Jag tror att bilden på SE-CUM är tagen 1962-05-27 då det arrangerades flygdag i samband med invigningen av Umeå flygplats. SE-CUM interimregistrerades i maj 1962 och Nyge hade tydligen inte brått att registrera sitt demoexemplar. Skulle inte förvåna om man inte reggade planet fullt ut förrän affären med Finnwings Oy var på gång. Man kunde inte flyga utanför landets gränser utan att planet var officellt registrerat...
Jag tror att bilden på SE-CUM är tagen 1962-05-27 då det arrangerades flygdag i samband med invigningen av Umeå flygplats. SE-CUM interimregistrerades i maj 1962 och Nyge hade tydligen inte brått att registrera sitt demoexemplar. Skulle inte förvåna om man inte reggade planet fullt ut förrän affären med Finnwings Oy var på gång. Man kunde inte flyga utanför landets gränser utan att planet var officellt registrerat...
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: Piper PA-28 fyller 50
SE-CZY gick ju ett tragiskt öde till mötes, här är resterna.
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 1295336/L/
/Hans.
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 1295336/L/
/Hans.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Det kan vara kul med lite gamla intriörer också...
Här ser vi hur panelen såg ut i SE-CUM när Olle Ringstrand testade PA-28 för Teknikens Värld (nr 16/1962, utkom i augusti). Det ser lindrigt sagt "rent" ut. Tachometerräknaren står på 12 timmar och notera t ex tankväljaren, som den såg ut innan "Heidfors-modifieringen".
Nedan är skannat ut en broschyr för Cherokee B, alltså årsmodell 1963 (och -64).
Här ser vi hur panelen såg ut i SE-CUM när Olle Ringstrand testade PA-28 för Teknikens Värld (nr 16/1962, utkom i augusti). Det ser lindrigt sagt "rent" ut. Tachometerräknaren står på 12 timmar och notera t ex tankväljaren, som den såg ut innan "Heidfors-modifieringen".
Nedan är skannat ut en broschyr för Cherokee B, alltså årsmodell 1963 (och -64).
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Äldsta flygande Piper PA-28 i landet är SE-ECT, men det betyder inte äldsta bevarade. Kom på att på Hässlö finns SE-CZH (28-1188), även den av årsmodell 1963. Hade ingen bättre bild än denna tagen i juni 1990.
Man ser att kärran på bilden fortfarande bär Bromma flygskolas "målningsschema" (eller kanske snarare val vad det gäller en färg: grönblå metalic) från 60-talet. SE-CZH registrerades 630625 på just Bromma Flygskola, Löfgren & Holm, Bromma. Luftvärdigheten utgick utan förnyelse den sista december 1978, då ägd av Torsby flygklubb, och PA-28an blev alltså sedemera mekobjekt i Västerås. Avregistrerades så sent som 061018.
Någon som har uppdatering rörande status på SE-CZH? Finns Zäta Helge kvar på Hässlö? Annars vore denna Cherokee lämplig kandidat till arlandasamlingarna...
Man ser att kärran på bilden fortfarande bär Bromma flygskolas "målningsschema" (eller kanske snarare val vad det gäller en färg: grönblå metalic) från 60-talet. SE-CZH registrerades 630625 på just Bromma Flygskola, Löfgren & Holm, Bromma. Luftvärdigheten utgick utan förnyelse den sista december 1978, då ägd av Torsby flygklubb, och PA-28an blev alltså sedemera mekobjekt i Västerås. Avregistrerades så sent som 061018.
Någon som har uppdatering rörande status på SE-CZH? Finns Zäta Helge kvar på Hässlö? Annars vore denna Cherokee lämplig kandidat till arlandasamlingarna...
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Piper PA-28 fyller 50
När jag läste på Flygingenjörsprogrammet 2003-2005 stod åtminstone en äldre PA-28 kvar, förutom en tidig Arrow. Om det var just SE-ECT vågar jag tyvärr inte svära på men det är nog troligt.
Per Börjeson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Intressant, Per
Arrow'en är väl SE-FDO. Den andra möjliga Cherokee'n borde vara SE-FHU, en PA-28-140. Bilden nedan är tagen också den 900616, då det var stor flygdag på Hässlö.
Arrow'en är väl SE-FDO. Den andra möjliga Cherokee'n borde vara SE-FHU, en PA-28-140. Bilden nedan är tagen också den 900616, då det var stor flygdag på Hässlö.
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Piper PA-28 fyller 50
Ehm, CZH skulle det varit. Blind som en höna är man....
Den gula målningen på SE-FDU känner jag igen så den kan vi nog spika. FDO troligen korrekt, vill minnas att den har brun eller beige dekor. Någonstans i minnet dyker en Cherokee med röd dekor upp (en 180 med den längre kroppen, men jag kan blanda ihop den med något annat) och så börjar målningen på CZH kännas mer och mer bekant ju mer jag tittar på bilden. Många av objekten på Hässlö har målats om vid ett eller flera tillfällen men just de gamla Piperkärrorna såg ut att vara original allihopa. Mina egna bilder från tiden är uteslutande från teknikernas hangar i andra änden av komplexet, därav tveksamheten.
Den gula målningen på SE-FDU känner jag igen så den kan vi nog spika. FDO troligen korrekt, vill minnas att den har brun eller beige dekor. Någonstans i minnet dyker en Cherokee med röd dekor upp (en 180 med den längre kroppen, men jag kan blanda ihop den med något annat) och så börjar målningen på CZH kännas mer och mer bekant ju mer jag tittar på bilden. Många av objekten på Hässlö har målats om vid ett eller flera tillfällen men just de gamla Piperkärrorna såg ut att vara original allihopa. Mina egna bilder från tiden är uteslutande från teknikernas hangar i andra änden av komplexet, därav tveksamheten.
Per Börjeson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Kan PA-28an på Hässlö med röd dekor vara SE-FAX?
Fortsätter lista de äldsta Piper PA-28 av "generation ett" i landet, nu i de efterföljande versionerna (PA-28-180 är "basversionen"):
1. PA-28-235 Cherokee Pathfinder introducerades inför modellåret 1964. Ingen f n flygande i Sverige, den sista var SE-KUY (28-11117) som havererade i Estland sommaren 2008. Den var tillverkad 1968.
2. PA-28-140 Cherokee 140, också introducerad modellåret 1964. Äldst är SE-EMB (28-20064) med tillverkningsår 1964. Piper började leverera modellen i mars och just SE-EMB började sin karriär hos Tekniska Högskolans flygklubb på Skå i augusti detta året.
3. PA-28R-180 Cherokee Arrow introducerad modellåret 1967. Äldst är SE-FCE (28R-30464) som är tillverkad 1968.
Fortsätter lista de äldsta Piper PA-28 av "generation ett" i landet, nu i de efterföljande versionerna (PA-28-180 är "basversionen"):
1. PA-28-235 Cherokee Pathfinder introducerades inför modellåret 1964. Ingen f n flygande i Sverige, den sista var SE-KUY (28-11117) som havererade i Estland sommaren 2008. Den var tillverkad 1968.
2. PA-28-140 Cherokee 140, också introducerad modellåret 1964. Äldst är SE-EMB (28-20064) med tillverkningsår 1964. Piper började leverera modellen i mars och just SE-EMB började sin karriär hos Tekniska Högskolans flygklubb på Skå i augusti detta året.
3. PA-28R-180 Cherokee Arrow introducerad modellåret 1967. Äldst är SE-FCE (28R-30464) som är tillverkad 1968.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Piper PA-28 fyller 50
Här några personliga tillbakablickar.
Jag tittar i en gammal flygdagbok och noterar att den 20 oktober 1968 flög jag in mig på PA-28-180 Cherokee SE-FAD. Numera är den helt rödmålad, fortfarande vid liv. Sedan blev det mest SE-FAD jag flög några år framöver, dock blandat med MFI-9 och några gånger med Piper PA-22 Colt som jag skolade på för A-cert år 1966.
Några andra noteringar:
Den 24 mars 1969 flög jag med Chalmers Flygklubbs PA-28-180, SE-EMT från Torslanda till Läsö och åter. Denna maskin köptes ny av Boris Svedberg i Halmstad år 1965 och var baserad i Halmstad till 1968, då han bytte upp sig till en Cherokee Arrow SE-FCU. Boris Svedberg var SFF-medlem fram till sin död för några år sedan.
Den 25-28 april 1969 flög jag PA-28-180, SE-EZB från Ängelholm till Hannover och åter. Besöket där gällde flygutställningen och även indrustrimässan. Detta var min första längre utlandsflygning. Har blivit många långa flygningar sedan dess. Vid detta besök i Hannover såg jag Bob Hover göra sin världskända uppvisning med en tvåmotorig Aero Commander, där han avslutar med att kupéra motorerna i luften och slutligen landar med stoppade motorer.
/Sven-Erik
Denna bild på SE-FAD i originalmålning är från 1982.
Jag tittar i en gammal flygdagbok och noterar att den 20 oktober 1968 flög jag in mig på PA-28-180 Cherokee SE-FAD. Numera är den helt rödmålad, fortfarande vid liv. Sedan blev det mest SE-FAD jag flög några år framöver, dock blandat med MFI-9 och några gånger med Piper PA-22 Colt som jag skolade på för A-cert år 1966.
Några andra noteringar:
Den 24 mars 1969 flög jag med Chalmers Flygklubbs PA-28-180, SE-EMT från Torslanda till Läsö och åter. Denna maskin köptes ny av Boris Svedberg i Halmstad år 1965 och var baserad i Halmstad till 1968, då han bytte upp sig till en Cherokee Arrow SE-FCU. Boris Svedberg var SFF-medlem fram till sin död för några år sedan.
Den 25-28 april 1969 flög jag PA-28-180, SE-EZB från Ängelholm till Hannover och åter. Besöket där gällde flygutställningen och även indrustrimässan. Detta var min första längre utlandsflygning. Har blivit många långa flygningar sedan dess. Vid detta besök i Hannover såg jag Bob Hover göra sin världskända uppvisning med en tvåmotorig Aero Commander, där han avslutar med att kupéra motorerna i luften och slutligen landar med stoppade motorer.
/Sven-Erik
Denna bild på SE-FAD i originalmålning är från 1982.
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Piper PA-28 fyller 50
När man talar om trollen...
Bläddrade igenom gamla nummer av Flygrevyn i jakt på något annat och snubblar över en bild i nr 1/87 (artikel om hotande brist på flygtekniker) där FDO, FHU och CZH står samlade i gamla F1 hangarer (det var långt innan flygteknikcentrum byggdes), med sällskap av en oidentifierad Apache.
Bläddrade igenom gamla nummer av Flygrevyn i jakt på något annat och snubblar över en bild i nr 1/87 (artikel om hotande brist på flygtekniker) där FDO, FHU och CZH står samlade i gamla F1 hangarer (det var långt innan flygteknikcentrum byggdes), med sällskap av en oidentifierad Apache.
Per Börjeson
Re: Piper PA-28 fyller 50
SE-EMB är för närvarande på en större service i samband med motorrenovering och CAMO översyn. Vi beräknar att testflyga inom nån vecka med denna klassiska Cherokee -140 som sköts om av ett litet gäng entusiaster på Viared / Borås flygplats. Mera info kommer när testflygning närmer sig
Fortsätter lista de äldsta Piper PA-28 av "generation ett" i landet, nu i de efterföljande versionerna (PA-28-180 är "basversionen"):
1. PA-28-235 Cherokee Pathfinder introducerades inför modellåret 1964. Ingen f n flygande i Sverige, den sista var SE-KUY (28-11117) som havererade i Estland sommaren 2008. Den var tillverkad 1968.
2. PA-28-140 Cherokee 140, också introducerad modellåret 1964. Äldst är SE-EMB (28-20064) med tillverkningsår 1964. Piper började leverera modellen i mars och just SE-EMB började sin karriär hos Tekniska Högskolans flygklubb på Skå i augusti detta året.
3. PA-28R-180 Cherokee Arrow introducerad modellåret 1967. Äldst är SE-FCE (28R-30464) som är tillverkad 1968.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Kul! ser fram emot dettaGBL skrev:SE-EMB är för närvarande på en större service i samband med motorrenovering och CAMO översyn. Vi beräknar att testflyga inom nån vecka med denna klassiska Cherokee -140 som sköts om av ett litet gäng entusiaster på Viared / Borås flygplats. Mera info kommer när testflygning närmer sig
Bilden från Säve sommaren 2001.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Piper PA-28 fyller 50
SE-EYI, tillverkad 1966, fotograferad från en annan PA-28:a vid en klubbflygning 2001 till Tyskland, Holland och Belgien.
Är detta original färgschema?
/Sven-Erik
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Piper PA-28 fyller 50
Nope, det är inte orginalmålningen på Cherokee 180C SE-EYI
Det finns ett foto i SFFs bildarkiv på hur SE-EYI såg ut som (skapligt) ny - se bild 002-1012522.
Det finns ett foto i SFFs bildarkiv på hur SE-EYI såg ut som (skapligt) ny - se bild 002-1012522.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Piper PA-28 fyller 50
Tack Fredric och Hans för bild på SE-EYI med originalmålnng. Finns det uppgift om när den blev ommålad?
Bilden på SE-FAD i tidigare inlägg ovan är från 1982, fenan är helt vit, men när flygplanet var nytt fanns den typiska Piper-pilen i svart och kopparfärg.
Får jag bjuda på en annan bild ur SFF fotoarkiv: SE-EMB som det skrivs om ovan.
/Sven-Erik
Bilden på SE-FAD i tidigare inlägg ovan är från 1982, fenan är helt vit, men när flygplanet var nytt fanns den typiska Piper-pilen i svart och kopparfärg.
Får jag bjuda på en annan bild ur SFF fotoarkiv: SE-EMB som det skrivs om ovan.
/Sven-Erik