NY F18 bok i görningen!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
NY F18 bok i görningen!
Hej!
Ni har väl sett att F18 skall ”ta fram en bok om F18”!
”skall innehålla allt från början och fram till slutet!”
Bilder o ”ord” efterlyses”
Vi får hoppas det äntligen blir en ”riktig” –18 historia
Inte som ex: F11 eller F12 böckerna, eller för den delen den flygande högvakten!
Ni som vet nått , kontakta F18!!!
Bengt
Ni har väl sett att F18 skall ”ta fram en bok om F18”!
”skall innehålla allt från början och fram till slutet!”
Bilder o ”ord” efterlyses”
Vi får hoppas det äntligen blir en ”riktig” –18 historia
Inte som ex: F11 eller F12 böckerna, eller för den delen den flygande högvakten!
Ni som vet nått , kontakta F18!!!
Bengt
- Tony Damberg
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
- Ort: Vargön
- Kontakt:
Re: NY F18 bok i görningen!
Ja, flottiljböcker är ju alltid intressant! Låt oss hoppas att det blir en bok där de som har minnesvärda saker att berätta får detta nedtecknat i boken! När planeras boken gå i tryck? Någon som vet?Bengt Ekbladh skrev:Hej!
Vi får hoppas det äntligen blir en ”riktig” –18 historia
Inte som ex: F11 eller F12 böckerna, eller för den delen den flygande högvakten!
Bengt
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, det borde det väl varit. Själv kollade jag bara sista numret men såg där inget om någon bok. Men jag läser slarvigt.
Tidningsnumret i sig innehåller intressant läsning för mig som hade F 18 som närmsta flottilj i tonåren kring 1955, och som besökt området senaste åren några gånger och spridit bilder till intresserade.
Senaste (?) numret rekommenderas alltså, se http://www.f18.se/tidningen/Tidning_nr_36v2.pdf
Lars S,
Tidningsnumret i sig innehåller intressant läsning för mig som hade F 18 som närmsta flottilj i tonåren kring 1955, och som besökt området senaste åren några gånger och spridit bilder till intresserade.
Senaste (?) numret rekommenderas alltså, se http://www.f18.se/tidningen/Tidning_nr_36v2.pdf
Lars S,
Om man läser står det:
Ur. F18-kamraten nr 36
>>Bok med historia
Boken om Flygflottiljen F 18
Kamratföreningens styrelse har beslutat att ta fram en bok om F 18.En bok som ska
innehålla allt från början och fram till slutet för F 18. Vi ska, så långt möjligt, beskriva
alla funktioner, som behövdes för att driva en flygflottilj.
Vill du medverka i detta?
Vi behöver både bilder och ord. Om du vill deltaga kontakta någon i styrelsen t.ex.
Vår ordförande Gunnar Persson. >>
I sammanhanget med F18 nämns att
3:e div blev först med Draken 1963 och att det var Den div.som 1972 överfördes till F17
(en liten pusselbit)
Bengt
Ur. F18-kamraten nr 36
>>Bok med historia
Boken om Flygflottiljen F 18
Kamratföreningens styrelse har beslutat att ta fram en bok om F 18.En bok som ska
innehålla allt från början och fram till slutet för F 18. Vi ska, så långt möjligt, beskriva
alla funktioner, som behövdes för att driva en flygflottilj.
Vill du medverka i detta?
Vi behöver både bilder och ord. Om du vill deltaga kontakta någon i styrelsen t.ex.
Vår ordförande Gunnar Persson. >>
I sammanhanget med F18 nämns att
3:e div blev först med Draken 1963 och att det var Den div.som 1972 överfördes till F17
(en liten pusselbit)
Bengt
- Tony Damberg
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
- Ort: Vargön
- Kontakt:
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43
Pusselbit? (NY F18 bok i görningen!)
Hej Bengt,
Reagerade med viss förvåning över din uppgift att det var F 18:s tredje division som flyttade till F 17 i Ronneby 1972. Året var väl ändå 1973?
Har själv alltid trott att det var den Första divisionen som var sist kvar på F 18. Vill minnas från ett divisionsbesök med Flygpojkarna (det måste ha varit på senvintern 1973) att den fältis som visade oss cockpit i en J 35B bar röd halsduk.
Minns dock mest från denna kväll att vi fick se en Draken starta på bana 24. Mycket effektfullt - det var mörkt och EBK-lågan syntes väldigt väl. Vet inget om vilka bestämmelser som gällde vid den tiden - men kommer sent att glömma att vi fick stå precis vid banans asfaltkant. 35:an passerade oss nära!
Reagerade med viss förvåning över din uppgift att det var F 18:s tredje division som flyttade till F 17 i Ronneby 1972. Året var väl ändå 1973?
Har själv alltid trott att det var den Första divisionen som var sist kvar på F 18. Vill minnas från ett divisionsbesök med Flygpojkarna (det måste ha varit på senvintern 1973) att den fältis som visade oss cockpit i en J 35B bar röd halsduk.
Minns dock mest från denna kväll att vi fick se en Draken starta på bana 24. Mycket effektfullt - det var mörkt och EBK-lågan syntes väldigt väl. Vet inget om vilka bestämmelser som gällde vid den tiden - men kommer sent att glömma att vi fick stå precis vid banans asfaltkant. 35:an passerade oss nära!
Hej Peter
Ja lika här!
OBS inte min uppgift:
Jag bara relaterar till vad jag läser på sidorna !
Årtalet måste vara fel , 72 bör vara 73?
Men vi har sidorna ur ”Kamraten F18”( Bild J35-228)
Kanske kan ”nån” F18 :iot! Lösa frågan?
Hur avvecklades F18?
1967 vakantsattes en div.
Angående starter:
Rote start AJ 37 anno F 15, mörker : kändes verkligen i bröstet
Hälsn Bengt
Ja lika här!
OBS inte min uppgift:
Jag bara relaterar till vad jag läser på sidorna !
Årtalet måste vara fel , 72 bör vara 73?
Men vi har sidorna ur ”Kamraten F18”( Bild J35-228)
Kanske kan ”nån” F18 :iot! Lösa frågan?
Hur avvecklades F18?
1967 vakantsattes en div.
Angående starter:
Rote start AJ 37 anno F 15, mörker : kändes verkligen i bröstet
Hälsn Bengt
- Ove Ivansson
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29
Var det inte F 3 som kom med de första åtta flygande Drakarna J35 F som flyttade till F 17 pga egen nedläggning ?
F 3 är också ett förband som lades ner i början på 70:i talet.
Men av någon okänd anledning flyger som mest idag med all typer av flyg-tyg..tror att K1 och Ing1 tillhör samma kategori av nedlagda förband dock inom gamla Armen::))Men lever i bästa form under nya namn.
Som någon gammal officer sa till mig,skiter fullständigt i om förbandet läggs ner,bara jag kan fortsätta att cykla till samma arbetsplats varje dag.:)
F 3 är också ett förband som lades ner i början på 70:i talet.
Men av någon okänd anledning flyger som mest idag med all typer av flyg-tyg..tror att K1 och Ing1 tillhör samma kategori av nedlagda förband dock inom gamla Armen::))Men lever i bästa form under nya namn.
Som någon gammal officer sa till mig,skiter fullständigt i om förbandet läggs ner,bara jag kan fortsätta att cykla till samma arbetsplats varje dag.:)
Stämmer, K 1 slogs ihop med I 1 och blev LG, men visst pågår det fortfarande verksamhet både på Lidingövägen och Granhammar (Kungsängen).Ove Ivansson skrev:Men av någon okänd anledning flyger som mest idag med all typer av flyg-tyg..tror att K1 och Ing1 tillhör samma kategori av nedlagda förband dock inom gamla Armen::))
Under några år efter nedläggningen av Ing 1 levde Swedint kvar på Almnäs, men de har nu flyttat till Kungsängen och blivit en del av LG. Ett talesätt var att "Almnäs lades ner, för där hände ju Ing 1".
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
F12 bok
Hej!
Undrar bara i mitt stilla sinne. Vad är det för fel på F 12-boken?
Hälsningar
Bam
Undrar bara i mitt stilla sinne. Vad är det för fel på F 12-boken?
Hälsningar
Bam
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
>Undrar bara i mitt stilla sinne. Vad är det för fel på F 12-boken?
Hälsningar Bam >
Hej!
Fel ordval möjligen, det jag menar är att de "tidiga"
flottiljböckerna, ex de om F11, F12 o F18
är lite "tunna" vad gäller mer detaljerade saker
Har ju att göra med släppta hemligstämplar bla.
Håll med om att böckerna om F7,F10 o F21 är betydligt mer detaljerade , samt tar upp rätt mycket om Stril o radar samt olika baser
Bengt
Hälsningar Bam >
Hej!
Fel ordval möjligen, det jag menar är att de "tidiga"
flottiljböckerna, ex de om F11, F12 o F18
är lite "tunna" vad gäller mer detaljerade saker
Har ju att göra med släppta hemligstämplar bla.
Håll med om att böckerna om F7,F10 o F21 är betydligt mer detaljerade , samt tar upp rätt mycket om Stril o radar samt olika baser
Bengt
F18
Peter Liander skrev:
>> Har själv alltid trott att det var den Första divisionen som var sist kvar på F 18. Vill minnas från ett divisionsbesök med Flygpojkarna (det måste ha varit på senvintern 1973) att den fältis som visade oss cockpit i en J 35B bar röd halsduk.>>
Naturligtvis har du helt rätt,:fått bekräftat:.
1 div. F18 30 juni 1973 nedlagd
Ur. F18-kamraten nr 36
>> 3:e div blev först med Draken 1963 och att det var Den div.som 1972 överfördes till F17>>
3 div.F18 1 jan. 1972. nedlagd
ev nån liten sammanblandning?
Hälsn Bengt
>> Har själv alltid trott att det var den Första divisionen som var sist kvar på F 18. Vill minnas från ett divisionsbesök med Flygpojkarna (det måste ha varit på senvintern 1973) att den fältis som visade oss cockpit i en J 35B bar röd halsduk.>>
Naturligtvis har du helt rätt,:fått bekräftat:.
1 div. F18 30 juni 1973 nedlagd
Ur. F18-kamraten nr 36
>> 3:e div blev först med Draken 1963 och att det var Den div.som 1972 överfördes till F17>>
3 div.F18 1 jan. 1972. nedlagd
ev nån liten sammanblandning?
Hälsn Bengt