50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Niclas Strandberg
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24
50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Den 15 januari 1960 flög för första gången ett svenskt jaktflygplan i dubbla ljudhastigheten. Det var provflygaren kapten Erik Dahlström som i en J 35B Draken satte rekordet i planflykt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Men det var väl inte i en J 35B utan snarare provflygplan 3, som fick vara testflygplan för den nya starkare versionen av Avon-motorn (sedemera RM 6C i J 35D) ? Eller var det så att man faktiskt under vissa förutsättningar fick upp J 35B i Mach 2 ?
/Roger
/Roger
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Rekord Draken "provflögs i slutet av 1959, då med starkare motor ,ebk samt förlängd bakkropp"
Överskridandet av Mach 2 i planflykt skedde med "marginal"
Detta från ÖC (Östgöta Corren)som reportage av händelsen.
Om man läser i Draken boken / Widfeldt from sid 48.
1:a provflygplanet för den planerade B-versionen flög 1959-11-29
Det var en ombyggd J35A - 35011
Man avsåg då RM6C för J35B , men så blev ju inte av.
Kandidat till rekord flygningen?
RR
Överskridandet av Mach 2 i planflykt skedde med "marginal"
Detta från ÖC (Östgöta Corren)som reportage av händelsen.
Om man läser i Draken boken / Widfeldt from sid 48.
1:a provflygplanet för den planerade B-versionen flög 1959-11-29
Det var en ombyggd J35A - 35011
Man avsåg då RM6C för J35B , men så blev ju inte av.
Kandidat till rekord flygningen?
RR
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
I boken "Draken 50 år" så kan man på sidan 33 läsa om att man för att nå Mach 2 med Draken installerade en ny version av Avon i första serieprovplanet som var det fjärde provplanet (rättar mig alltså lite där), och att Erik Dahlström rapporterade att han varit över Mach 2 utan problem. Datum framgår dock inte. Det är nog inte omöjligt att det är samma plan som omnämns som första J 35B provplan.
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
35011 blev sen ombyggd till J35D
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz
Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.
På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)
Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B
eller hur var det?
RR
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz
Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.
På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)
Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B
eller hur var det?
RR
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Nog måste det väl finnas vetskap vilket plan det var?
RR
RR
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Ska krångla till det med en fråga ang. 35H...
I "Draken 50 år" så står det en hel del om den affären men inte så mycket om flygplansindividerna
I "Draken 50 år" så står det en hel del om den affären men inte så mycket om flygplansindividerna
Var 35-5 vid detta tillfälle konfigurerat som en 35H?. På sidan 134 finns också en bild på ett silverblankt och kronmärkt men i övrigt omärkt exemplar av J 35 och bildtexten lyder "Saab 35H med olika beväpningsalternativ" Kan det ha varit 35011?Sverige erbjöd en version Saab 35H, som grundflygplanmässigt var mycket lik J 35D. Ett spektakulärt inslag i marknadsförningen, som fick stor publicitet, var en uppvisningsflygning av Ceylon Utterborn med provflygplan 35-5 1958 i Basel
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Rainer Rosvik skrev:35011 blev sen ombyggd till J35D
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz
Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.
På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)
Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B
eller hur var det?
RR
Hej Bengt Rainer EkbladRainer Rosvik skrev:Nog måste det väl finnas vetskap vilket plan det var?
RR
Om du läser på sidan 100 i Draken-boken står det att 35011 var det flygplan som RM 6C först monterades i.
Enligt Erik Bratts bok ”Silvervingar” så var det först när Rolls-Royce Avon Mk 60, dvs RM 6C, hamnade i fpl 35 som detsamma blev kapabelt till att flyga i dubbla ljudhastigheten.
Att man kallade flygplanet för J 35B 1960 är kanske inte så konstigt, man planerade för RM 6C i denna version. Så blev det inte som bekant, utvecklingen av motorn blev inte inte klar i tid, ej heller annan utrustning. Tänk på benämningar som J 35B, J 35B "prim", J 35D1 och D2 etc...och att serienummerna för B- och D-versionerna hänger ihop. (Jag har hört FV-tekniker verksamma på F 13 på 60-talet snacka om "200-serien" och "300-serien", alltså ett annat utryck.).