50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Niclas Strandberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24

50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Niclas Strandberg »

Den 15 januari 1960 flög för första gången ett svenskt jaktflygplan i dubbla ljudhastigheten. Det var provflygaren kapten Erik Dahlström som i en J 35B Draken satte rekordet i planflykt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Roger Andreasson »

Men det var väl inte i en J 35B utan snarare provflygplan 3, som fick vara testflygplan för den nya starkare versionen av Avon-motorn (sedemera RM 6C i J 35D) ? Eller var det så att man faktiskt under vissa förutsättningar fick upp J 35B i Mach 2 ?

/Roger
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Rainer Rosvik »

Rekord Draken "provflögs i slutet av 1959, då med starkare motor ,ebk samt förlängd bakkropp"
Överskridandet av Mach 2 i planflykt skedde med "marginal"

Detta från ÖC (Östgöta Corren)som reportage av händelsen.

Om man läser i Draken boken / Widfeldt from sid 48.

1:a provflygplanet för den planerade B-versionen flög 1959-11-29
Det var en ombyggd J35A - 35011
Man avsåg då RM6C för J35B , men så blev ju inte av.

Kandidat till rekord flygningen?

RR
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Roger Andreasson »

I boken "Draken 50 år" så kan man på sidan 33 läsa om att man för att nå Mach 2 med Draken installerade en ny version av Avon i första serieprovplanet som var det fjärde provplanet (rättar mig alltså lite där), och att Erik Dahlström rapporterade att han varit över Mach 2 utan problem. Datum framgår dock inte. Det är nog inte omöjligt att det är samma plan som omnämns som första J 35B provplan.
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Rainer Rosvik »

35011 blev sen ombyggd till J35D
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz

Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.

På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)

Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B

eller hur var det?
RR
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Rainer Rosvik »

Nog måste det väl finnas vetskap vilket plan det var?

RR
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Roger Andreasson »

Ska krångla till det med en fråga ang. 35H...
I "Draken 50 år" så står det en hel del om den affären men inte så mycket om flygplansindividerna
Sverige erbjöd en version Saab 35H, som grundflygplanmässigt var mycket lik J 35D. Ett spektakulärt inslag i marknadsförningen, som fick stor publicitet, var en uppvisningsflygning av Ceylon Utterborn med provflygplan 35-5 1958 i Basel
Var 35-5 vid detta tillfälle konfigurerat som en 35H?. På sidan 134 finns också en bild på ett silverblankt och kronmärkt men i övrigt omärkt exemplar av J 35 och bildtexten lyder "Saab 35H med olika beväpningsalternativ" Kan det ha varit 35011?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Rainer Rosvik skrev:35011 blev sen ombyggd till J35D
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz

Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.

På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)

Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B

eller hur var det?
RR
Rainer Rosvik skrev:Nog måste det väl finnas vetskap vilket plan det var?

RR
Hej Bengt Rainer Ekblad

Om du läser på sidan 100 i Draken-boken står det att 35011 var det flygplan som RM 6C först monterades i.

Enligt Erik Bratts bok ”Silvervingar” så var det först när Rolls-Royce Avon Mk 60, dvs RM 6C, hamnade i fpl 35 som detsamma blev kapabelt till att flyga i dubbla ljudhastigheten.

Att man kallade flygplanet för J 35B 1960 är kanske inte så konstigt, man planerade för RM 6C i denna version. Så blev det inte som bekant, utvecklingen av motorn blev inte inte klar i tid, ej heller annan utrustning. Tänk på benämningar som J 35B, J 35B "prim", J 35D1 och D2 etc...och att serienummerna för B- och D-versionerna hänger ihop. (Jag har hört FV-tekniker verksamma på F 13 på 60-talet snacka om "200-serien" och "300-serien", alltså ett annat utryck.).
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"