I samband med det olyckliga ordtumultet som ägde rum i forumet i höstas dristade jag mig att efterhöra om det fanns några goda idéer för att aktivera skrivandet här i forumet. Nedan följer ett kort citat från mitt inlägg i tråden Angående vårt Forum; symptomatiskt nog har det inte kommit en enda kommentar sedan jag skrev detta den 25 oktober 2009.
”Det är förstås aldrig lyckligt om ett forum kommer att domineras av en eller flera skribenter. Men man kan då kanske också ställa sig frågan om det inte är vi andra som skriver för få inlägg eller ens följer upp med svar till övriga i tråden och på det sättet skapar en dynamik i forumet. Faktum är att man kan skriva inlägg här i forumet som förblir om inte olästa så sällan genererar några svar att tala om. Det är också typiskt att det ibland tar flera dagar för att någon ska nappa på diskussionen och föra den vidare. Vad beror detta på? Aktiviteten på andra forum uppvisar ofta en mycket högre svars- och inläggsfrekvens. För det kan väl inte vara så - hemska tanke - att vi är ljumma i anden och hellre ägnar oss åt frimärkssamlingen än frekventerar SFF:s forum?”
Det kan knappast ha undgått någon som regelbundet besöker detta forum att aktiviteten är synnerligen låg för att vara ett debattforum på Internet. Om man ser på antalet skrivna inlägg så överskrider det sällan fem per dag; oftast är det faktiskt färre. Så man kan ju därför undra om forumet fyller en verklig funktion. Jag vill tro att forumet gör det; men det måste nog till några kreativa idéer för att åstadkomma en förbättring. Vad säger SFF:s styrelse om forumsituationen? Det talades ju före årsskiftet om att det var på gång ett styrelsemöte för att bl.a. dryfta situationen här i den virtuella rymden på nätet!
PS. Jag skriver detta inlägg i den allmänna delen med förhoppning om lite flera livstecken eftersom den speciella delen för forum- och datafrågor är om möjligt ännu mer sovande.