Hej! Vi brukar campa på Hansagårds camping nära Skrea strand utanför Falkenberg.
För en tid sen så läste jag på "http://hem.passagen.se/hankri/index.htm" (Svensk Flygplanshistorik) om ett Draken-haveri där kärran slog ner på stranden vid denna camping. Som tur var så hände det under november månad 1977, så det var väl inte så många badgäster där...
Planet var från Ängelholm (F 10) och piloten klarade sig.
Är det någon här som har mera detaljer kring detta?
mvh Johan
Draken-haveri Falkenberg
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Draken-haveri Falkenberg
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Re: Draken-haveri Falkenberg
Nej något ny info om haveriet har jag inte men jag har nog attan funnit platsen där vrakdelen på
bilden ligger . Man kan ana (troligen) stenmuren/piren som går ut till Bastuholmen i förgrunden, och bodarna finns om än i nyare upplaga
på samma plats där de legat sedan länge.Man får väl göra sig en tur efter en dag med västlig vind och sjö
för att se om havet frilagt något spännande. På bilden ser man att det är högt vatten vid fototillfället vilket det inte
är på hitta.se bilden
KS HAD
bilden ligger . Man kan ana (troligen) stenmuren/piren som går ut till Bastuholmen i förgrunden, och bodarna finns om än i nyare upplaga
på samma plats där de legat sedan länge.Man får väl göra sig en tur efter en dag med västlig vind och sjö
för att se om havet frilagt något spännande. På bilden ser man att det är högt vatten vid fototillfället vilket det inte
är på hitta.se bilden
KS HAD
- Fredric Lagerquist
- Moderator
J 35F-1 35454 "Johan 05" ca ett halvår innan haveriet.
I Bo Widfeldts Draken-bok anges haveriorsaken som "m-bortfall".