Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Det ryktas om att det funnits ett antal Sk 14 magasinerade på Eslövs flygfält under 50- och in på 60-talet. Dessa stod inkörda i en hangar med vingarna avplockade och lär till slut ha skrotats en bit in på 60-talet (?!). Någon som vet något mer om detta?
Sk 14 på Eslöv på 40-talet. Foto: Nils Arne Nilsson via SFF bildarkiv
Formellt kasserades de sista Sk 14 den 19 januari 1953.
Sk 14 på Eslöv på 40-talet. Foto: Nils Arne Nilsson via SFF bildarkiv
Formellt kasserades de sista Sk 14 den 19 januari 1953.
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Hej.
Hittade en notis från Flygförvaltningen 1952 (F1, Vol. 19 )
Brev från F12 Kalmar,(1952-02-19 ) om att de har 6 Sk14 och 5 17A , som ej är i bruk
samt skall Långtidskonserveras , F12 har nu tillförts Sk16.
Vad gäller Sk14 räknas följande plan upp:
683, 5818, 5820, 5822, 5825 och 5826 med motornr.och prop. nr.
Senare, 1952-05-17, finns notering om kassaktion, samt att Sk14 683 skall till Torslanda för brand och räddningstjänt.
Nu säger ju inte ovanstående var de långtidskonserverades, eller hur länge men dessa är de enda sådana jag hittat.
Har du uppgift om antalet vid Eslöv ?
Bengt
Hittade en notis från Flygförvaltningen 1952 (F1, Vol. 19 )
Brev från F12 Kalmar,(1952-02-19 ) om att de har 6 Sk14 och 5 17A , som ej är i bruk
samt skall Långtidskonserveras , F12 har nu tillförts Sk16.
Vad gäller Sk14 räknas följande plan upp:
683, 5818, 5820, 5822, 5825 och 5826 med motornr.och prop. nr.
Senare, 1952-05-17, finns notering om kassaktion, samt att Sk14 683 skall till Torslanda för brand och räddningstjänt.
Nu säger ju inte ovanstående var de långtidskonserverades, eller hur länge men dessa är de enda sådana jag hittat.
Har du uppgift om antalet vid Eslöv ?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Tack Bengt!
Nej, tyvärr - har inget info om vilket antal Sk 14 det skulle kunna röra sig om.
Nej, tyvärr - har inget info om vilket antal Sk 14 det skulle kunna röra sig om.
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Synd.Fredric Lagerquist skrev:Tack Bengt!
Nej, tyvärr - har inget info om vilket antal Sk 14 det skulle kunna röra sig om.
under 40-talet pratar man ofta om "förrådställda" plan .
Man kan ju jämföra med Ånglokens förrådsställningar / beredskaps-lägen en lång tid.
Nåväl Fredrics scoop om Sk 14 å Eslöv har säkert sin riktighet, det är bara det att dokumentationen fallererat
Vi kanske kan hoppas på att L.F. har mer info?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet? Sk 16?
Jag vill inte helt utesluta möjligheten att ett antal Sk 14 skrotats i Eslöv...men det bör i sammanhanget också nämnas att i början av 60-talet skrotades några av Svensk Flygtjänsts Sk 16B just här. Det var frågan om flygplan som tidigare använts med bas Bulltofta.
I Peter Lianders "Flygvapnets Sk 16" kan man läsa på s.120:
När pilotutbildningen var avslutad 1959 flögs flygplanen över till flygfältet i Eslöv.
- Där var jag med och demonterade flygplanen som ställdes i förråd i en hangar. Såvitt jag vet skrotades de så småningom, eftersom ingen hade något intresse av dem, säger Gösta Fröderberg.
Efter ett par tips bytte jag några ord på telefon tidigare idag med en eslövsbo, flygmeken Åke Ohlsson. Åke bekräftade att man efter ett tag skrotade dessa Sk 16B - han var nämligen själv med och högg upp dem. Tidigare hade man underhållit "de vinglösa" och då och då dragit ut dem ur hangaren för motorkörning.
Den 11 september 1961 ströks följande f d Sk 16B tillhörande Svensk Flygtjänst ur registret med anledning angiven som "kasserad": SE-CHR, SE-CHS, SE-CHT, SE-CHU och SE-CHW. Redan den 18 augusti 1960 hade SE-CHX avregistrerats med samma anledning. Kanske inte alla dessa mötte skärbrännaren i Eslöv, men säkert minst ett par-tre stycken.
I Peter Lianders "Flygvapnets Sk 16" kan man läsa på s.120:
När pilotutbildningen var avslutad 1959 flögs flygplanen över till flygfältet i Eslöv.
- Där var jag med och demonterade flygplanen som ställdes i förråd i en hangar. Såvitt jag vet skrotades de så småningom, eftersom ingen hade något intresse av dem, säger Gösta Fröderberg.
Efter ett par tips bytte jag några ord på telefon tidigare idag med en eslövsbo, flygmeken Åke Ohlsson. Åke bekräftade att man efter ett tag skrotade dessa Sk 16B - han var nämligen själv med och högg upp dem. Tidigare hade man underhållit "de vinglösa" och då och då dragit ut dem ur hangaren för motorkörning.
Den 11 september 1961 ströks följande f d Sk 16B tillhörande Svensk Flygtjänst ur registret med anledning angiven som "kasserad": SE-CHR, SE-CHS, SE-CHT, SE-CHU och SE-CHW. Redan den 18 augusti 1960 hade SE-CHX avregistrerats med samma anledning. Kanske inte alla dessa mötte skärbrännaren i Eslöv, men säkert minst ett par-tre stycken.
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Intressant Fredric
Om man återgår till Sk14 så fanns i slutet av 1950 bara ca 30 Sk14 kvar.(inga SK14A)
De fanns på F1, F4, F8, F11, F12 ,F15 och F21
Av dessa var ca 18 omedelbart tillgängliga och övriga i olika stadier ( mellan 24 timmar och längre än 30 dagars
vad säger man, jo som Fv säger "klar inom den tiden".)
En titt i The ASJA/SAAB Sk14 av D. MacPhail / M.Östberg gav tyvärr inget av vad vi söker.
Bengt
Om man återgår till Sk14 så fanns i slutet av 1950 bara ca 30 Sk14 kvar.(inga SK14A)
De fanns på F1, F4, F8, F11, F12 ,F15 och F21
Av dessa var ca 18 omedelbart tillgängliga och övriga i olika stadier ( mellan 24 timmar och längre än 30 dagars
vad säger man, jo som Fv säger "klar inom den tiden".)
En titt i The ASJA/SAAB Sk14 av D. MacPhail / M.Östberg gav tyvärr inget av vad vi söker.
Bengt
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Vid en storm 1949 förstördes många Sk14, som stod förankrade på flygfältet i Ljungbyhed längs fältgränsen mot idrottsplatsen. De blåste helt enkelt över på rygg och såldes sedan som skrot. På F12 fanns inga Sk14 1951, inte heller på F11 1953.
Ingemar
Ingemar
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Har du något närmare datum?Ingemar Strandberg skrev:Vid en storm 1949 förstördes många Sk14, som stod förankrade på flygfältet i Ljungbyhed längs fältgränsen mot idrottsplatsen. De blåste helt enkelt över på rygg och såldes sedan som skrot. ...Ingemar
Vad beträffande Sk14A och F5 så är okt-nov 1947 som de sista 24 st försvinner därifrån.
Åtminstone "på uppbörd"
(redan april/maj 1944 avgår 41 st Sk14 till F16/20)
I slutet av sin karriär lagrades de tydligen åter på F5
Kanske redan kasserade?
Om man läser hav.prot över totalhaveriet med Sk14 690 från F1 (ev. märkt 11?), den 5/6 1951 vid Dala-JärnaIngemar Strandberg skrev:
På F12 fanns inga Sk14 1951, inte heller på F11 1953.
Ingemar
där 2 man omkom
Finns en uppgift att 27 exemplar finns kvar vid F1, F4, F8 ,F11, F12 ,F15 och F21
Samt jämför vad jag skrev ovan.
Nu säger ju inte ovanstående något om ev. lagring i Eslöv,men de var bland de sista i Fv.
Beträffande F11 och Sk14 så har åtminstone jag de 4 sista som kasserade 1953-01-19 som F11 som sista flottilj.
Bengt
PS: en lite udda notis är om haveriet vid F1 som jag nämnde,
Är serienummret 14690, alltså eg. nr 690.(står Sk14 14690)
gångtiden var 1191 tim och motor 15357 hade 1236 tim.
Hon 690 // 14690 kass. 19510707 och beräknad värde då var:
9240:- för fpl + motor ..totalt 14280:-
Var detta en udda skrivelse eller gängse?
Jag har inte sett något mer av sådan skrivelse.
DS
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Ursprunget till den här tråden är nog en konversation Fredric och jag hade redan 2007 då jag berättade att jag sommaren 1966 som 10-åring hängde mycket ute på Eslövsfältet. Anledningen var att farsan då flög för Sterner Aero som höll till i fältets norra del. Deras kontor låg i den barack där jag tror flygklubben håller till numera. Där ligger också fortfarande två trähangarer som härstammar från när Flygskolan på F 5 hade en filial där. I den östra av dessa två hangarer hade Sterner sin verkstad i den högra delen. Längst bort till vänster fanns en del bråte, trälådor med mera OCH.....(trumvirvel) en 4-5 uppsättningar vingar uppställda på högkant. Det jag minns garanterat 100 % säkert var att flera av dessa vingar (möjligen alla) hade kronmärken vilket jag tyckte var extra spännande!! Sen blir minnet lite diffusare. Den övriga färgen minns jag som "färgglad" dvs gul eller.......hmmm... orange!? Alla flygnördgener slumrade fortfarande och jag hade därför ingen chans att ens gissa vilken flygplantyp det rörde sig om.
Långt senare har jag flera gånger funderat på vart dessa vingar hörde, och vart de sen tog vägen? Alla Sk 50 var vid den här tidpunkten fortfarande helgula, men varför skulle FV förvara vingar till dessa i Eslöv? Alla Sk 16 var då kamoflagemålade. Skulle det ha kunnat vara reservvingar som ännu inte hade målats om? Sen berättade Peter Liander att han när han höll på att gräva i arkiven om Sk 16 hittade uppgifter om att man ställde av ett antal Sk 14 i Eslöv när dessa togs ur tjänst, men inga uppgifter på hur de togs därifrån. Jag har haft lite svårt att släppa tanken på att det skulle ha kunnat vara Sk 14 vingar som stod och skräpade där så sent som 1966. Det vore nästan skönt om någon kunde dementera och i stället berätta exakt vad det var!
Långt senare har jag flera gånger funderat på vart dessa vingar hörde, och vart de sen tog vägen? Alla Sk 50 var vid den här tidpunkten fortfarande helgula, men varför skulle FV förvara vingar till dessa i Eslöv? Alla Sk 16 var då kamoflagemålade. Skulle det ha kunnat vara reservvingar som ännu inte hade målats om? Sen berättade Peter Liander att han när han höll på att gräva i arkiven om Sk 16 hittade uppgifter om att man ställde av ett antal Sk 14 i Eslöv när dessa togs ur tjänst, men inga uppgifter på hur de togs därifrån. Jag har haft lite svårt att släppa tanken på att det skulle ha kunnat vara Sk 14 vingar som stod och skräpade där så sent som 1966. Det vore nästan skönt om någon kunde dementera och i stället berätta exakt vad det var!
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Tyvärr är det nog så, att byråkratins vägar äro outgrundliga. Vad som skrivs i skrotningsrapporter behöver inte nödvändigtvis stämma överens med verkligheten. Min uppgift om F12 gäller tidigast från våren 1951. Beträffande B17A så fick vi några att rusta upp som måldragare. Då renoveringen och ombyggnaden var klar kom order om skrotning. Häpp! Min uppgift om F11 gäller från hösten 1953. Dessutom fanns inga Sk14 på F21 våren 1954.
Dock kan det ha funnits enstaka exemplar kvar på andra flottiljer.
Ingemar
Dock kan det ha funnits enstaka exemplar kvar på andra flottiljer.
Ingemar
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Sk 14 skrotade på Eslövsfältet - 60-talet?
Sk 16 har man alltså med säkerhet skrotat i Eslöv i början av 60-talet. Jag utesluter inte att man faktiskt - med tanke på vad Christer skrev i sitt inlägg - att man också skrotat ett antal Sk 14. Dock lär ju detta skett tidigare. Det finns de i trakten runt fältet som hävdar att det var Sk 14" med fasta ställ, orange vingar", etc som ”blev kvar efter kriget”.
Antagligen blev dessa Sk 14 avställda i Eslöv senare i sin karriär och när typen utgick 1953 kom så småningom påbud om att de skulle skrotas. Kanske kan det vara vingarna från några av dessa som Christer såg sommaren 1966?
Antagligen blev dessa Sk 14 avställda i Eslöv senare i sin karriär och när typen utgick 1953 kom så småningom påbud om att de skulle skrotas. Kanske kan det vara vingarna från några av dessa som Christer såg sommaren 1966?