Det har varit mycket snack på forumen om denna kärra överhuvudtaget existerade. Nog existerar den alltid!
http://www.youtube.com/watch?v=NPHzCqSJ ... r_embedded
Nytt ryskt stridsflygplan!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Robert Westerberg
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
- Ort: Fruängen
- Kontakt:
Re: Nytt ryskt stridsflygplan!
Trevlig kärra! Och inte helt olik en F-22:a
- Niclas Strandberg
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Nytt ryskt stridsflygplan!
Tja, den uppvisar likheter med både F-22 och YF-23 - fast med en liten dubbeldelta.
Konstigt att man inte har övergett systemet med bromsskärm. Men så länge man har arbetskraft till att bärga skärmarna och packa om dem så är det förmodligen billigare än tekniska lösningar inbyggda i flygplanet.
Konstigt att man inte har övergett systemet med bromsskärm. Men så länge man har arbetskraft till att bärga skärmarna och packa om dem så är det förmodligen billigare än tekniska lösningar inbyggda i flygplanet.
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
Re: Nytt ryskt stridsflygplan!
Lördagsfilosoferande...
Som jag ser det är det en ny generation av Su-27 men då ska man vara införstådd i en del tänkta vidareutvecklingar som antingen har lanserats eller finns på papper till just SU-27 (inkl exportmodeller SU-30).
TVC styrningen som är i bruk hos det Indiska flygvapnet har möjliggjort en omdesign av bakre styrytor så att de är mindre.
Interna vapenskafferier, detta lanserades som en uppgradering till SU-30 och ligger på samma ställen som på T-50.
Planet internt är i dagsläget en SU-35 tills man utvvecklat ny motor, radar, avionik och en smyganpassad canopy. Bland annat. Även SU-35 ligger fortsatt i utvecklinsgstadie. Nyligen krashade ett sådant provflygplan.
T-50 ser ut som ett bra ihop-plock av de senaste 10 årens produkter och studier till SU-27/SU-35 och till det en modernare flygkropp med nyare material. Jag tror inte det är varken superdyrt eller "superstealth" men jag tror det är en väl balanserad design som tillsammans med moderna missiler och sensorer kommer vara en klart hot mot stealth-bombare och dess eskortflyg. Bland annat... den ser ruskigt snabb ut. Jag är inte alls övertygad om att den har lägre radar/IR signatur än tex EF och Gripen men bör iaf utradera det stora negativa handikapp man har idag med SU-27 i dom frågorna.
Jag hade velat (ur flygintressesynpunkt) se något mer med tanke på att det kommer ta ytterligare ett antal år och SU-35 och MIG-35 som fortsatt är under utvecklingen bara ligger något enstaka år innan T-50 som operativa produkter.
Som jag ser det är det en ny generation av Su-27 men då ska man vara införstådd i en del tänkta vidareutvecklingar som antingen har lanserats eller finns på papper till just SU-27 (inkl exportmodeller SU-30).
TVC styrningen som är i bruk hos det Indiska flygvapnet har möjliggjort en omdesign av bakre styrytor så att de är mindre.
Interna vapenskafferier, detta lanserades som en uppgradering till SU-30 och ligger på samma ställen som på T-50.
Planet internt är i dagsläget en SU-35 tills man utvvecklat ny motor, radar, avionik och en smyganpassad canopy. Bland annat. Även SU-35 ligger fortsatt i utvecklinsgstadie. Nyligen krashade ett sådant provflygplan.
T-50 ser ut som ett bra ihop-plock av de senaste 10 årens produkter och studier till SU-27/SU-35 och till det en modernare flygkropp med nyare material. Jag tror inte det är varken superdyrt eller "superstealth" men jag tror det är en väl balanserad design som tillsammans med moderna missiler och sensorer kommer vara en klart hot mot stealth-bombare och dess eskortflyg. Bland annat... den ser ruskigt snabb ut. Jag är inte alls övertygad om att den har lägre radar/IR signatur än tex EF och Gripen men bör iaf utradera det stora negativa handikapp man har idag med SU-27 i dom frågorna.
Jag hade velat (ur flygintressesynpunkt) se något mer med tanke på att det kommer ta ytterligare ett antal år och SU-35 och MIG-35 som fortsatt är under utvecklingen bara ligger något enstaka år innan T-50 som operativa produkter.