Lennart G Thorell
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Lennart G Thorell
Jag söker information om en svenskfödd flygare vid namn Lennart G Thorell. Han bör vara född omkring 1920 i Göteborg.
Efter studier i Tyskland emigrerade han till San Diego i USA 1938. Där lärde han sig flyga.
Inför SILA:s atlantflygningar år 1945 var han instruktör åt de svenska Felix-piloterna bl.a Marshall Lindholm,
Åke Duvander och Sven Gibson. Under blockaden av Berlin flög han i luftbron. Slutade senare som kapten i Pan Am.
År 2009 var han inbjuden till Tyskland inför 60-årsfirandet av luftbron. Hans senaste kända adress var Friday Harbor, WA.
Känner någon av forumets läsare till hans nuvarande adress och ev. mailadress så är jag tacksam.
Efter studier i Tyskland emigrerade han till San Diego i USA 1938. Där lärde han sig flyga.
Inför SILA:s atlantflygningar år 1945 var han instruktör åt de svenska Felix-piloterna bl.a Marshall Lindholm,
Åke Duvander och Sven Gibson. Under blockaden av Berlin flög han i luftbron. Slutade senare som kapten i Pan Am.
År 2009 var han inbjuden till Tyskland inför 60-årsfirandet av luftbron. Hans senaste kända adress var Friday Harbor, WA.
Känner någon av forumets läsare till hans nuvarande adress och ev. mailadress så är jag tacksam.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Lennart G Thorell
Hej Tommy
Från FAA-certdatabasen på landings.com -
Name : THORELL, LENNART GEORGE
Airman's Address : 79 WASHINGTON WAY
FRIDAY HARBOR, WA, 98250-8957
FAA Region : Northwest/Mountain
Airman Certificates : Flight Instructor (exp: 31-Jan-2011)
Airplane Single Engine
Instrument Airplane
Från FAA-certdatabasen på landings.com -
Name : THORELL, LENNART GEORGE
Airman's Address : 79 WASHINGTON WAY
FRIDAY HARBOR, WA, 98250-8957
FAA Region : Northwest/Mountain
Airman Certificates : Flight Instructor (exp: 31-Jan-2011)
Airplane Single Engine
Instrument Airplane
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: Lennart G Thorell
Hej Fredrik och tack för raskt svar. Tyvärr bor han inte kvar i Friday Harbor.
Enligt en kontakt jag har i USA så vill man inte, troligen av integritetsskäl,
uppge hans nuvarande adress. (förusatt att han lever naturligtvis)
Hälsn Tommy
Enligt en kontakt jag har i USA så vill man inte, troligen av integritetsskäl,
uppge hans nuvarande adress. (förusatt att han lever naturligtvis)
Hälsn Tommy
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Lennart G Thorell
Okej, Tommy...vad ska vi då hitta på?
Såg att Thorell i USA byggt en Avid Amphibian, N9233N. Som synes avreggad som såld till Sverige år 2003.
2008 dyker den upp i en annons i EAA-Nytt:
AVId AMPHIbIAN N9233N
Säljes pga annat FPL köp. Flygtid 5tim (USA). Mörkerutrustad. Elektriskt hjulställ. Fallskärm. 50 000 kr.
Tel mobil: 070-69 61 165
Tel bost. kvällstid: 08-530 415 02
Kanske värt att kolla upp?
Såg att Thorell i USA byggt en Avid Amphibian, N9233N. Som synes avreggad som såld till Sverige år 2003.
2008 dyker den upp i en annons i EAA-Nytt:
AVId AMPHIbIAN N9233N
Säljes pga annat FPL köp. Flygtid 5tim (USA). Mörkerutrustad. Elektriskt hjulställ. Fallskärm. 50 000 kr.
Tel mobil: 070-69 61 165
Tel bost. kvällstid: 08-530 415 02
Kanske värt att kolla upp?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Lennart G Thorell
Det finns en Gustaf Lennart Thorell i Bandhagen född 1920. Kan vara en bror...
G står förresten för George. Han uppges vara 89 år gammal.
Har kollat ett antal amerikanska telefonkataloger på nätet och alla säger:
Lennart Thorell
79 Washington Way
Friday Harbor, WA 98250
(360) 378-4303
Hans dotter heter Linda Thorell Hills of Littleton, Colorado.
http://www.carnegiehero.org/pdfs/ISSUE10.pdf
G står förresten för George. Han uppges vara 89 år gammal.
Har kollat ett antal amerikanska telefonkataloger på nätet och alla säger:
Lennart Thorell
79 Washington Way
Friday Harbor, WA 98250
(360) 378-4303
Hans dotter heter Linda Thorell Hills of Littleton, Colorado.
http://www.carnegiehero.org/pdfs/ISSUE10.pdf
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Lennart G Thorell
Det finns en artikel av Lenny Thorell på s.59 i MACH 59. Där presenteras han bl a med orden:
...hade vid pensioneringen 36 500 flygtimmar i tung civil luftfart. Född i Göteborg tog han sista båten före kriget till USA och lärde sig flyga hos Ryan i San Diego. Började som provflygare hos Grumman och arbetade sig hela vägen till toppen: Slutade som 747-kapten hos Pan Am.
På 40-talet var han med och tränade sina kollegor från hemlandet i instrumentflygrutinerna i USA, inför de första skandinaviska Atlantflygningarna. Han har flugit de stora Clipper-flygbåtarna hos Pan Am. När luftbron till Berlin kom på tal anmälde han sig som frivillig.
...hade vid pensioneringen 36 500 flygtimmar i tung civil luftfart. Född i Göteborg tog han sista båten före kriget till USA och lärde sig flyga hos Ryan i San Diego. Började som provflygare hos Grumman och arbetade sig hela vägen till toppen: Slutade som 747-kapten hos Pan Am.
På 40-talet var han med och tränade sina kollegor från hemlandet i instrumentflygrutinerna i USA, inför de första skandinaviska Atlantflygningarna. Han har flugit de stora Clipper-flygbåtarna hos Pan Am. När luftbron till Berlin kom på tal anmälde han sig som frivillig.
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: Lennart G Thorell
Hej Fredric och Mats och tack för era efterforskingar!
Jag har fått tips via en am. kontakt att han lär bo på en husbåt i
en marina i Los Angeles. Så jag tror att vi är honom på spåren.
hälsningar
Tommy
Jag har fått tips via en am. kontakt att han lär bo på en husbåt i
en marina i Los Angeles. Så jag tror att vi är honom på spåren.
hälsningar
Tommy
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Lennart G Thorell
Återkom gärna med rapport hur det gick, Tommy
Kolla även sidan 7 här: http://www.sanjuanpilots.com/newsletter ... er1208.pdf
Kolla även sidan 7 här: http://www.sanjuanpilots.com/newsletter ... er1208.pdf