Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Har en notis om att Ryska plan på 6 st. ställen överskred Finska gränsen 1937-09-21.

Avskrift:

>>Mellan kl. 14 och 15 på tisdagen (1937-09-21) överflögo sovjetryska flygplan på sex olika ställen Finska gränsen.
Ett av planen måste nödlanda på en sjö i Suojärvi.
Planet hade en besättning på 2 man.
Finska militärflygplan har avgått till platsen för att företaga en undersökning .
På 5 platser öppnade de Finska gränsbevakningsmyndigheterna eld, sedan de först förgäves
signalerat till flygplanen att landa>>

Vad finns mer att berätta om händelsen?

observera att det var 1937.

Bengt
Carl-Fredrik Geust
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Det var fråga om ett ambulansplan av typen Sha-2 (amfibieplan) reg.kod SSSR + K9 som flög vilse och landade i Suojärvi (invid Finlands förkrigstida östgräns norr om Ladoga). Ett mycket stort antal fotografier togs av planet, och är publicerade i ett flertal böcker, se t.ex. bokserien Red Stars (publicerad av Apali, Finland). Planet var enligt uppgift på väg för att assistera en höggravid kvinna. Efter undersökning av finländska myndigheter fick planet återvända till Sovjet. Ingen uppgift den gravida kvinnan föreligger...
Carl-Fredrik Geust
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Carl-Fredrik Geust
... och påståendet om de övriga 5 ? överflygningarna ?

Alla var väl inte "barnmorskor"

Bengt
Carl-Fredrik Geust
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Jag måste kolla lite i mina källor innan jag kunde svara på den allmänna frågan om sovjetiska kränkningar av Finlands östgräns. Under åren 1937-1939 gjordes ett relativt stort antal gränskränkningar såväl på marken (några finländska gränsbevakare sköts tom. ihjäl), till havs och i luften.

Någon generell orsak till dessa incidenter har inte kunnat påvisas; det var säkert dels fråga om direkta misstag (felnavigering mm), men också provokationer samt test av Finlands reaktioner. I vissa fall franmställdes efter protester diplomatiska ursäkter, oftast hänvisande till felnavigering i dåligt väder.

Dessa gränskränkningar har varit ämne för ett antal akademiska utredningar, främst Juhani Suomis (ja, den i dagarna pensionerade ambassadören och professorn heter faktiskt Suomi i tillnamn!) monumentala doktorsavhandling från år 1973 "Talvisodan tausta" (Bakgrunden till vinterkriget - Sovjetunionen i FInlands utrikespolitik 1937-1939), tyvärr bara på finska.

Den 21 september 1937 var verkligen en aktiv "flygdag" över Karelska näset - inte mindre än 10 (vissa källor nger 11) flygföretag observerades denna dag, tom. så långt från gränsen som Uusikirkko (Nykyrka) och Perkjärvi, samt givetvis det omnämnda nödlandade ambulansplanet (so torde ha gjort en "verklig" felnavigering). Det som dr. Suomi inte hade helt klart för sig var att Finland samtidigt även bedrev aktivt spionage genom att sända hemliga patruller bakom östgränsen.

Sommaren 1939 gjordes även en serie synnerligen djärva fotospaningsflygningar av kapten Armas Eskola med en specialutrustad Blenheim, som flög bl.a. över Leningrad och Kronstadt (dess bilder har tolkats bl.a. av Ragnar Thoren, men originalbilder har ännu inte dykt upp), militära installationer på södra delen av Karelska näset (jag har publicerat Eskolas bilder av de sovjetiska flygbaserna Levashovo och Kasimovo i boken Red stars del 5 - Östersjöflottans flygvapen i vinterkriget), samt vägar och militära installationer i Östkarelen (inkl. Petrozavodsk, Medvezhegorsk, Svirområdet osv). Dessa superhemliga spaningsflygningar blev allmänt kända först för några år sedan,

Carl-Fredrik Geust
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack igen Carl-Fredrik Geust
Carl-Fredrik Geust skrev:..... Under åren 1937-1939 gjordes ett relativt stort antal gränskränkningar såväl på marken (några finländska gränsbevakare sköts tom. ihjäl), till havs och i luften. .....
Dessa gränskränkningar har varit ämne för ett antal akademiska utredningar, främst Juhani Suomis (ja, den i dagarna pensionerade ambassadören och professorn heter faktiskt Suomi i tillnamn!) monumentala doktorsavhandling från år 1973 "Talvisodan tausta" (Bakgrunden till vinterkriget - Sovjetunionen i FInlands utrikespolitik 1937-1939), tyvärr bara på finska. Carl-Fredrik Geust
Låter intressant, inget sammandrag på engelska på gång tex.?

Även fredagen 1938-02-11 kom "ett snabbgående enmotorigt monoplan" in ca 4 km på Finskt område (osäker var någonstans?)
Beskjuts av gränsbevakningen, men pga. farten verkar den undkommit.

En annan händelse , som ju egentligen inte hör till frågan:

1938-05-17 havererar ett Lettiskt plan ( VF-J12 ) nära Helsingfors nya fält.
Skulle till flygutställningen.
Båda ombord omkommer ( Lesinski samt Finske flygaren Kuoppamäki

Var det bara en tillfällighet att Finländaren var ombord eller var det då vanligt med Finländare i de Baltiska staternas flyg?

Har du några synpunkter?
Carl-Fredrik Geust skrev: Sommaren 1939 gjordes även en serie synnerligen djärva fotospaningsflygningar av kapten Armas Eskola med en specialutrustad Blenheim, som flög bl.a. över Leningrad och Kronstadt (dess bilder har tolkats bl.a. av Ragnar Thoren, men originalbilder har ännu inte dykt upp), militära installationer på södra delen av Karelska näset (jag har publicerat Eskolas bilder av de sovjetiska flygbaserna Levashovo och Kasimovo i boken Red stars del 5 - Östersjöflottans flygvapen i vinterkriget), samt vägar och militära installationer i Östkarelen (inkl. Petrozavodsk, Medvezhegorsk, Svirområdet osv). Dessa superhemliga spaningsflygningar blev allmänt kända först för några år sedan,
Carl-Fredrik Geust
Jä..kligt intressant , får försöka hitta boken.
Du har inget smakprov att delge oss?

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack igen Carl-Fredrik Geust
Carl-Fredrik Geust skrev:..... Under åren 1937-1939 gjordes ett relativt stort antal gränskränkningar såväl på marken (några finländska gränsbevakare sköts tom. ihjäl), till havs och i luften. .....
Dessa gränskränkningar har varit ämne för ett antal akademiska utredningar, främst Juhani Suomis (ja, den i dagarna pensionerade ambassadören och professorn heter faktiskt Suomi i tillnamn!) monumentala doktorsavhandling från år 1973 "Talvisodan tausta" (Bakgrunden till vinterkriget - Sovjetunionen i FInlands utrikespolitik 1937-1939), tyvärr bara på finska. Carl-Fredrik Geust
Låter intressant, inget sammandrag på engelska på gång tex.?

Även fredagen 1938-02-11 kom "ett snabbgående enmotorigt monoplan" in ca 4 km på Finskt område (osäker var någonstans?)
Beskjuts av gränsbevakningen, men pga. farten verkar den undkommit.

En annan händelse , som ju egentligen inte hör till frågan:

1938-05-17 havererar ett Lettiskt plan ( VF-J12 ) nära Helsingfors nya fält.
Skulle till flygutställningen.
Båda ombord omkommer ( Lesinski samt Finske flygaren Kuoppamäki

Var det bara en tillfällighet att Finländaren var ombord eller var det då vanligt med Finländare i de Baltiska staternas flyg?

Har du några synpunkter?
Carl-Fredrik Geust skrev: Sommaren 1939 gjordes även en serie synnerligen djärva fotospaningsflygningar av kapten Armas Eskola med en specialutrustad Blenheim, som flög bl.a. över Leningrad och Kronstadt (dess bilder har tolkats bl.a. av Ragnar Thoren, men originalbilder har ännu inte dykt upp), militära installationer på södra delen av Karelska näset (jag har publicerat Eskolas bilder av de sovjetiska flygbaserna Levashovo och Kasimovo i boken Red stars del 5 - Östersjöflottans flygvapen i vinterkriget), samt vägar och militära installationer i Östkarelen (inkl. Petrozavodsk, Medvezhegorsk, Svirområdet osv). Dessa superhemliga spaningsflygningar blev allmänt kända först för några år sedan,
Carl-Fredrik Geust
Jä..kligt intressant , får försöka hitta boken.
Du har inget smakprov att delge oss?

Bengt
Carl-Fredrik Geust
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Förv att svara med det lättaste först - mina böcker i Red stars-serien har sålts i Sverige av SMB (Svenskt militärhistoriskt bibliotek) till ett MYCKET fördelaktigt pris (böckerna har parallell finsk-engelsk text). Eventuellt finns några böcker kvar hos SMB.

Det lettiska sportplanet som störtade den 17 maj 1938 deltog i den stora internationella flygutställningen i Helsingfors, och var av typen VEF I-12. Att en representant för utställningens värdland deltog som observatör i demonstationsflygningen var, och är, allmän kutym vid internationella flyguppvisingar, och hade i och för sig ingenting med tillverkarlandet att göra. Att man från lettisk sida hade hopp om att sälja det läckra planet var givetvis en bidragande orsak, men till följd av dödstörtningen (som berodde på tillverkningsfel) blev det inga affärer.

Som jag redan skrev gjordes ett stort antal gränskränkningar från sovjetisk sida åren 1937-1939. Vintern 1938 var i detta avseende mycket händelserik:
- den 22 januari 1938 öppande en sovjetisk gränspatrull i Raasuli oprovocerat eld mot sina finländska kolleger. Gränsjägaren Jussi Hautamäki sårades svårt, och avled följande dag,
- samma dag blev två fiskare arresterade på isen utanför Vammelsuu (av vilke åtminstone den ena befann sig på finländsk territorialområde, och andra på internationellt område)
- den 25 januari 1938 blev en fiskare berövad sin fångst vid Jukkola
- den nämnda gränskränkningen av ett flygplan 11 februrari 1938 gjordes över Karelska näset längs kustjärnvägen från den finländsk-sovetiska gränsen till Terijoki, och vidare över Tyrisevä till FInska viken. Dagen innan hade havsgränsen kräkts av ett sovjetiskt fartyg vid Terijoki
- och den 17 februari 1938 arresterades två fiskare på internationellt vatten område utanför Seivästö (Styrsudd) och Seiskari (Sebbskär), Alla ovannämnda fiskare repatrierades efter någon tid utan förklaringar.
- osv

Carl-Fredrik Geust
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Som sagt Tack
Fanns inget ,som du ser det , inget sammarbete mellan Estland och Finlad i flyg och försvars-sammanhang då ?

Bengt
Carl-Fredrik Geust
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Visst fanns det försvarssamarbete mellan Finland och Estland, men du ställde ju din fråga om en konkret dödsstörtning med ett LETTISKT plan på flyguppvisning i Helsingfors. Jag kunde verkligen inte dra slutsatsen att du var intresserad av samarbete med Estlnad, vilket ju är något helt annat... liksom Danmark och Norge är helt olika grannar till Sverige (ursäkta mitt svar, jag vill inte vara elak...)
cfg
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar ,jag var väl lite otydlig.
Ryssarna var i dåtid intresserad av Finskt luftrum
och vise versa.

Det är ju lite , åtminstone som jag tror,rätt okänt i Sverige 1937-38. i nutid.

Jag ville bara påpeka incidenterna vid Finsk/Ryska gränsen då.

Kan du ge exempel på Finskt-Estniskt sammarbete i flygförsvarets intresse är det av intresse

Bengt
Carl-Fredrik Geust
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Nu måste jag tyvärr konstatera att jag inte har möjlighet att fortsätta denna ostrukturerade dialog som tycks irra omkring rätt planlöst från konkreta spörsmål om specifierade incidenter och flygplansindivider (vilket jag även i fortsättningen är beredd att svara på) till allmänna frågor om nordeuropeisk säkerhets- och militärpolitik på 1930-talet (där jag rekommenderar allmänna uppslagsverk, och varför inte Wikipedia som inkörsport).

Jag vill i alla fall avsluta denna tråd med att försöka svara på den senaste frågan.

Finland och Estland hade ett långtgående försvarssamarbete på 1930-talet, som främst var inriktat på att kunna stänga inloppet till Finska viken (vilket ju samtidigt innebar ett inneslutande av den sovjetiska Östersjöflottan). Det ordnades bl.a. samövningar med ubåtarna (Finland hade fyra ubåtar, Estland två), och en hemlig sjökabel hade dragits tvärs over Finska viken, som möjliggjorde eldledning från ömse sidor av Finska viken av de grova 12-tums kustartilleribatterierna på Mäkiluoto (utanför Porkala) samt Aegna utanför Tallinn. Flygets roll var närmast att övervakning av havsområdena, om vilket man hade överenskommit vid ömsesidiga besök och stabsövningar.
De möjligheter till gemensam aktion som sjökabeln erbjöd, kom dock aldrig till utförande, eftersom Estland redan i slutet av september 1939 undertecknade Moskva-avtalet om etablering av sovjetiska militärbaser i landet. Sjökabeln till Finland kunde förvånansvärt nog hemlighållas för ryssarna!
En synnerligen viktig komponent i det hemliga samarbetet utgjordes av radiospaningen, som fortsatte även under vinterkriget (trots de sovjetiska baserna!). Ett par av de mest prominenta estniska radiospanarna, Andres Kalmus och Olav Oun, tog sig senare till Finland och gjorde en fin insats under fortsättningskriget. Oun förekommer till och med som rollfigur i storfilmen Slaget om Finland (eller Tali-Ihantala 1944), där han lyckas forcera ett uppsnappat radiomeddelande om ett sovjetiskt anfall följande morgon, vilket gav den finländska armén möjligt att bryta udden av anfallet genom massiva artillerisalvor. Efter fredsslutet i september 1944 evakuerades Finlands hela underrättelseorganisation (såväl personal med familjer som arkiv) till Sverige i den sk. Stella Polaris-operationen. Ett tjugutal av de bästa radiospanarna (inklusive Kalmus och Oun) rekryterades sgs. omedelbart av FRA, där de kom att avsevärt höja kompetensen (detta konstaterande ur FRA:s historik). Oun avled i oklara omständigheter år 1951 i Stockholm, och Kalmus verkade en tid inom det franska underrättelseväsendet.

Med Lettland existerade också radiospaningssamarbete som var av speciellt stor betydelse under vinterkriget 1939-40. Finland leverade f.ö. två licensbyggda Hansa-plan (IVL A 22) till Lettland år 1925, där man senare själva byggde ett par Hansor enligt finsk modell. Se

http://latvianaviation.com/

som också i detalj beskriver den tragiska olyckan med VEF I-12 sportplanet i Helsingfors 17 maj 1938.

Carl-Fredrik Geust

PS. Några av böckerna i Red Stars-serien är presenterade på den amerikanska ”Modeling the VVS”-web-sidan

http://vvs.hobbyvista.com/Research/vvs_bookreviews.php
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack igen Carl-Fredrik Geust

Du får väl ursäkta min "ostrukturerade dialog som tycks irra omkring rätt planlöst "
Är bara intresserad av sammanhandet: Finland-Baltstaterna och ev. Sverige ,i dåtid (före kriget)

Dina svar var informativa, beklagar bara att du tycker du fick "fel" frågor

MVH Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Ryska plan över Finska gränsen på 6 ställen , 1937

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack igen Carl-Fredrik Geust

Du får väl ursäkta min "ostrukturerade dialog som tycks irra omkring rätt planlöst "
Är bara intresserad av sammanhandet: Finland-Baltstaterna och ev. Sverige ,i dåtid (före kriget)

Dina svar var informativa, beklagar bara att du tycker du fick "fel" frågor

MVH Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"