Svensk FW 190 på gång!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mikael Fredriksson

Svensk FW 190 på gång!

Inlägg av Mikael Fredriksson »

Läser på Modellbygge iFokus att vi förhoppningsvis får se en svenskägd FW 190 i luften 2011.

http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/ ... 3c2c0f1c70
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Svensk FW 190 på gång!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Även på IPMS Stockholms forum finns en tråd om detta, med inslag av några gamla bilder tagna på Bulltofta 1945 dessutom...

Bild

Här är ännu en intressant länk om man vill veta mer om de Fw 190 som hamnade i Sverige i slutskedet av VK2: http://fw190.hobbyvista.com/sweden.htm
Användarens profilbild
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Man kan läsa mer om de Fw 190 som Flugwerk tillverkar, på denna länk http://www.flugwerk.de/
Det hade varit kul om den hade målats och märkts som en av de Fw 190 A-8, som nödlandade i Sverige under kriget.
Det här är nog min favorit http://fw190.hobbyvista.com/dekker4.htm

När man söker runt bland forum och bloggar, så får man uppfattningen att det är Biltema som är köparen, men så är det inte. Tids nog, kommer köparna (kvartetten) avslöja vilka de är.
Själv säger jag inget ;-)

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Saxat från Flug Werks hemsida:

Eine einzelne FW190 A8/N ist noch verfügbar und kann, incl. aller jüngsten Änderungen, noch erworben werden.

Ska man gissa att denna skrivning kommer att ändras snart ;-)

Just Svart 10 - den snygga färgprofil som Henrik länkade till - flögs till Sverige av Aksel M. Kessler. Enligt uppgift lär han fortfarande vara i livet. Någon som vet?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Fredric Lagerquist skrev:Just Svart 10 - den snygga färgprofil som Henrik länkade till - flögs till Sverige av Aksel M. Kessler. Enligt uppgift lär han fortfarande vara i livet. Någon som vet?
Efter ett tips har jag hittat följande obituary - det tyder alltså på att Aksel (Alex) Meinhart Kessler avled den 10 januari i år, 93 år gammal.

En bild där man ser bakpartiet på hans Fw 190 A-8 finns i bildarkivet: 002-1014760.

Man undrar om det finns kvar något av Svart 10 eller Fw 190 A-8 Vit 15 som anlände Bulltofta någon vecka senare? Bildarkivet nr 002-1014661.

Sven-Erik kanske kan lägga ut bilderna? :-)
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Kan detta vara en sparad del tro ?
Jag köpte en J29 radio på Tradera för nåt år sedan ! säljaren hade mera radioprylar som tillhört hans far i ...Skåne !
Bla, den här pjäsen som skulle vara en "bakåtvarningsradar" till en av dom FW 190 som nödlandade !!

jag är lite tveksam ! har inte kunnat finna att det fanns nåt sånt i FW 190 ?
eller är det något annat ? min Tyska är minst sagt dålig ! står väl nåt på skylten ?

Bild[/img]Bild
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Fredric skrev:
En bild där man ser bakpartiet på hans Fw 190 A-8 finns i bildarkivet: 002-1014760.

Man undrar om det finns kvar något av Svart 10 eller Fw 190 A-8 Vit 15 som anlände Bulltofta någon vecka senare? Bildarkivet nr 002-1014661.

Sven-Erik kanske kan lägga ut bilderna?
Här är önskade bilder

Bild
Bild 002-1014760

Bild
Bild 002-1014661

/Sven-Erik
T J Johansen

Inlägg av T J Johansen »

Og her en link til en tråd vedr. en mulig Norsk FlugWerk 190...

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.ph ... #msg150048

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

T J Johansen skrev:Og her en link til en tråd vedr. en mulig Norsk FlugWerk 190...

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.ph ... #msg150048

Trygve
Sorry, Trygve. Det jag får upp när jag klickar på din länk är Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
T J Johansen

Inlägg av T J Johansen »

Jepp, ser ut som om du må være registrert for å kunne lese på forumet... :-(

Dette er det som en av de involverte sier:
Hei!

Ser ut til at det vil bli mulig å realisere en FW 190A-8/N til Norge med en tidshorisont på 3-5 år. Har fått med meg to investorer som vil gå inn i prosjektet med betydelige midler, og jakter de resterende kronene (foreløpig budsjett 7 mill NOK, dekket ca 60%).

I forbindelse med dette ønsker jeg å få laget profileringsmateriale som kan benyttes i markedsføring mot ytterligere investorer/støttepersoner

Jeg ønsker derfor å få innspill på hvordan en slik maskin burde se ut! Har en følelse av at en Herdla-maskin kunne være en fin løsning...

Foreløpige planer tilsier at maskinen blir stasjonert på Kjeller, i flyvende konfigurasjon og i privat eie.
Trygve
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Tack för infot, Trygve :-)

Är den norska Flug Werk Fw 190 beställd och klar? Annars har jag i nuläget fått för mig att alla 20 byggsatserna (17 kortnosar och 3 Dora) är sålda av Flug Werk. Men det är ju inget som säger att man inte kan tänka sig lägga upp en ny serie... ;-)
T J Johansen

Inlägg av T J Johansen »

Fredric Lagerquist skrev:Tack för infot, Trygve :-)

Är den norska Flug Werk Fw 190 beställd och klar? Annars har jag i nuläget fått för mig att alla 20 byggsatserna (17 kortnosar och 3 Dora) är sålda av Flug Werk. Men det är ju inget som säger att man inte kan tänka sig lägga upp en ny serie... ;-)
Sorry. No further information as of yet...

Trygve
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Klas Andersson skrev:Kan detta vara en sparad del tro ?
Jag köpte en J29 radio på Tradera för nåt år sedan ! säljaren hade mera radioprylar som tillhört hans far i ...Skåne !
Bla, den här pjäsen som skulle vara en "bakåtvarningsradar" till en av dom FW 190 som nödlandade !!

jag är lite tveksam ! har inte kunnat finna att det fanns nåt sånt i FW 190 ?
eller är det något annat ? min Tyska är minst sagt dålig ! står väl nåt på skylten ?

Bild[/img]Bild
Känns som detta är en del av FuG 10 - se http://www.luftarchiv.de/index.htm?/bordgerate/funk.htm. SK står nog för Sender 'kurz' och S 10 a K är modellnamnet.

Tror att den antagligen suttit i ett större flygplan än Fw 190, men inget jag tar gift på ;-) Följande kommer från http://www.deutscheluftwaffe.org/instru ... gMenue.htm

Bild
Användarens profilbild
Hellenius
Kontakt:

Inlägg av Hellenius »

Fredric Lagerquist skrev:...Annars har jag i nuläget fått för mig att alla 20 byggsatserna (17 kortnosar och 3 Dora) är sålda av Flug Werk...
Jag vet att en Dora är osåld samt att följande går att läsa på FlugWerks hemsida (Vet ej hur pass uppdaterad den är...):
Eine einzelne FW190 A8/N ist noch verfügbar und kann, incl. aller jüngsten Änderungen, noch erworben werden. Interessierte können sich per E-Mail direkt an meine Person wenden.
Så om det stämmer så finns det två maskiner att tillgå.
Mvh
/Björn Hellenius
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Hellenius skrev:
Fredric Lagerquist skrev:...Annars har jag i nuläget fått för mig att alla 20 byggsatserna (17 kortnosar och 3 Dora) är sålda av Flug Werk...
Jag vet att en Dora är osåld samt att följande går att läsa på FlugWerks hemsida (Vet ej hur pass uppdaterad den är...):
Eine einzelne FW190 A8/N ist noch verfügbar und kann, incl. aller jüngsten Änderungen, noch erworben werden. Interessierte können sich per E-Mail direkt an meine Person wenden.
Så om det stämmer så finns det två maskiner att tillgå.
Jag tror att FlugWerks site inte är uppdaterad, se en tidigare post i denna tråd ;-)

Bild

Jorå, får nog backa vad det gäller Doran, men misstänker att FlugWerk helst ser att W.Nr. 990003 D-FWSC hamnar i Tyskland...

Kanske missat det, men i USA kom ytterligare en av Flug Werks Fw 190 A-8/N i luften den 10 januari. N190BR ser lite annorlunda ut då ASh-82an fick med sig propp såväl cowl från en Tu-2: http://www.youtube.com/watch?v=9nZjLQpD2-I

Ser ut som en Luftwaffe-målad Bearcat i mina ögon...
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Inget er beställt ännu. Man jagar sponsorer...
Användarens profilbild
Mikael Olrog

Inlägg av Mikael Olrog »

Kan ingen beställa en Ta 152 H-0? Det vore något! :D
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Mats Averkvist skrev:

Inget er beställt ännu. Man jagar sponsorer...
Jo, jag förstår nu varför man säger sig ha har en tidsplan på 3-5 år ;-)
Mikael Olrog skrev:Kan ingen beställa en Ta 152 H-0? Det vore något! :D
Det vore nåt! Vad jag kan förstå finns det bara en Ta 152 kvar och den lade de västallierade beslag på i Danmark. Numera finns den hos Smithsonian air and space collection. Se http://www.flickr.com/photos/merlin_1/3260616924/

Bild

Det gäller "bara" att hitta en Junkers Jumo 213E :?
Jag tycker annars att "bara" hitta en Jumo 213A till en ny Fw 190D-9/N är helt fantastiskt. Det är ju i det utförandet som Vormezeele i Belgien har tänkt låta göra sin 990006 (med den "uppgrävda" identiteten Werk Nr. 210102).
Annars var/är Flug Werks förstahandsval till Fw 190D-9/N Allison V-1710...som är den motor som sitter i Tom Blairs N623TB Svart 12. Därefter är det nog lite svårt att hålla reda på Flug Werks Dora-produktion ;-)
Användarens profilbild
Hellenius
Kontakt:

Inlägg av Hellenius »

Fredric Lagerquist skrev: Annars var/är Flug Werks förstahandsval till Fw 190D-9/N Allison V-1710...som är den motor som sitter i Tom Blairs N623TB Svart 12.
Det spelar ju ingen roll vilka motorer man klämmer in om man ändå bara låter maskinerna stå på backen... ;-)
Mvh
/Björn Hellenius
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"