Vill veta allt om Stinson 108 SE-BCC från 1946!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2008, 17:48
- Ort: Nynäshamn
Vill veta allt om Stinson 108 SE-BCC från 1946!
Hej!
Jag håller på att renovera Stinson 108 SE-BCC till original utförande, så som hon såg ut när hon kom till Sverige/Halmstad 1947.
Jag letar efter så mycket historik och bilder som går att få tag på.
Finns några bilder i fotoarkivet men önskar få lite kött på benen vad gäller både bilder och historik!
Hör av er ni som vet något om SE-BCC!
/Micke.
Jag håller på att renovera Stinson 108 SE-BCC till original utförande, så som hon såg ut när hon kom till Sverige/Halmstad 1947.
Jag letar efter så mycket historik och bilder som går att få tag på.
Finns några bilder i fotoarkivet men önskar få lite kött på benen vad gäller både bilder och historik!
Hör av er ni som vet något om SE-BCC!
/Micke.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-BCC i Halmstad Flygklubb
Halmstad Flygklubb var förste ägaren till SE-BCC. År 1946 hade klubben endast en Bücker Student, SE-AHJ efter att en Tiger Moth, SE-ANK hade totalhavererat. Beslöts då att undersöka möjligheter för inköp av ett nytt flygplan. Ett flertal offerter togs in, Kockums Flygindustri i Malmö offererade en ny KZ VII med 125 hästkrafters motor till 28000 kr, Luscombe Silvaire 8A med 65 hk motor kostade 17800 kr och en Luscombe Silvaire 8E med 85 hk motor utrustad med självstart gick lös på 19800. AB Ingvar Bergengren i Stockholm offererade en Ercoupe, utrustad med metallpropeller, radio, självstart och positionsljus till ett pris av 23000 kr.
Man kom dock fram till att en Stinson 108 Voyager skulle vara bäst. Det var fyrsitsigt och hade en motor på 150 hk, självstart och radio. Det var ett ombonat och komfortabelt flygplan, fullt modert. Man ansåg att det flygplan som skulle inköpas skulle vara täckt, så att man kunde flyga i ”vanliga kläder”. Inköpspriset var inte mindre än 38000 kr. SE-BCC levererades i maj 1947 och var målat i en vinröd färg med gräddvita linjer. Innan det kom till Sverige hade det varit USA-registrerat, NC97543. Vid leverans hade det en total flygtid på 37 timmar.
Flygplanet användes i den rundflygverksamhet som klubben startade 1947, genom att sälja medlemskort á 15 kr, som berättigade till den rundtur över Halmstad.
Tyvärr flögs inte flygplanet så mycket som man hade hoppats och redan den 28 juli 1948 såldes det för 25000 kr till Hans Peterson i Orsa. Hans Peterson förklarade när han lämnade anbudet på 25000 kr, att ”det är en viss risk att köpa flygplan i tider som dessa, bränsleransoneringar, omöjligt att får reservdelar från Amerika, varvid jag icke skulle ha några inkomstmöjligheter på flygplanet”.
Ovanstående hämtat ur Halmstad Flygklubbs handlingar i samband med sammanställning av boken Flyghistoria i Halmstad som jag gjorde inför Halmstad Flygklubbs 50-års jubileum 1986. Boken finns att köpa från SFF-Halland, priset är 100 kr +porto.
Vore roligt att se några bilder från Din renovering, och hur den ser ut nu. Du får gärna bidra med några aktuella foton på den till SFF bildarkiv.
Lycka till med renoveringen, hoppas få se kärran i luften snart!
/Sven-Erik
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Sven-Erik,
Köptes HFK SE-BCC via importören/Stinson-agenten Nordisk Aerotjänst AB i Norrköping eller via annan kanal? Är ju angivet så i Lasse Lundins B-register.
Fast i Harald Millgårds "Sportflyg" står det på s.58 att den första svenska köparen av Stinson "Voyager" var Aeroklubben i Malmö. Enligt ovan nämnda register; SE-BCM.
Regdatum för SE-BCC är 470510, motsvarande för SE-BCM 470805. Intressant i sammanghanget är också regdatum för SE-BCK; 470429.
SE-BCC - med sina 37 timmar i loggen vid HFKs köp - har antagligen innan varit demokärra eller dylikt i USA.
Nedan bild kommer från http://personalpages.tdstelme.net/~westin/ac-0.htm
Beautiful inflight view of Stinson 108 N97141 serial number 141, straight model 108, completed 6/12/46, delivered originally on 6/17/46.
Att jämföra med NC97543/SE-BCC med tillverkningsnummer 543...
Köptes HFK SE-BCC via importören/Stinson-agenten Nordisk Aerotjänst AB i Norrköping eller via annan kanal? Är ju angivet så i Lasse Lundins B-register.
Fast i Harald Millgårds "Sportflyg" står det på s.58 att den första svenska köparen av Stinson "Voyager" var Aeroklubben i Malmö. Enligt ovan nämnda register; SE-BCM.
Regdatum för SE-BCC är 470510, motsvarande för SE-BCM 470805. Intressant i sammanghanget är också regdatum för SE-BCK; 470429.
SE-BCC - med sina 37 timmar i loggen vid HFKs köp - har antagligen innan varit demokärra eller dylikt i USA.
Nedan bild kommer från http://personalpages.tdstelme.net/~westin/ac-0.htm
Beautiful inflight view of Stinson 108 N97141 serial number 141, straight model 108, completed 6/12/46, delivered originally on 6/17/46.
Att jämföra med NC97543/SE-BCC med tillverkningsnummer 543...
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 26 okt 2008, 21:31, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-BCC i Halmstad
Halmstad Flygklubb köpte SE-BCC via Ivar Müntzing, Storgatan 18 i Halmstad som enligt offerten agerade representant för flygplantillverkaren, men jag tror att det var mest en mellanhand för att finansiera flygplanet på ett enkelt sätt vid köpet och att någon i företaget också var medlem i Halmstad Flygklubb.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
SE-BCC i SAS flygklubb
I Joakim Schlegel och Örjan Fredrikssons bok om SAS flygklubb berättas om planet att det flögs 1052 timmar i klubben 1952-1958. Det hade köpts från Hans Peterson "Orsa-Pelle". Planet hade av hans företag flugits med flottörer (som inte följde med i köpet). Det kallades "Prosit" i enlighet med klubbens traditioner.
Det såldes 1958 till Dalarna och försågs åter med flottörer enligt boken.
Det finns i boken en svart/vit bild av planet med två smala "cheat lines" längs kroppen och tydligen mörkare kroppsbaköversida än underhalva. Hjulkåpor har den på bilden som är ur Benny Karlssons arkiv.
Två venturi-rör under kroppen, landningsstrålkastare i vänster vingframkant framför vingstöttefästet (ser det ut som).
Lars S
Det såldes 1958 till Dalarna och försågs åter med flottörer enligt boken.
Det finns i boken en svart/vit bild av planet med två smala "cheat lines" längs kroppen och tydligen mörkare kroppsbaköversida än underhalva. Hjulkåpor har den på bilden som är ur Benny Karlssons arkiv.
Två venturi-rör under kroppen, landningsstrålkastare i vänster vingframkant framför vingstöttefästet (ser det ut som).
Lars S
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Nej, jag vet egentligen inte så mycket mer än att de hade den där. Jag har en del svartvita bilder som egentligen inte tillför något nytt.Fredric Lagerquist skrev:Tack!
Med den uppgiften tvivlar jag på att SE-BCC kom via Nordisk Aerotjänst, som hade Stinson-agenturen sedan 1946. Mats Averkvist kanske har mer info...?
Hör med Lasse Björkroth i Linköping, han flög maskinen en del på den tiden.
Man ser tyvärr inte så mycket på denna bild...
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Färgsättning på SE-BCC
Jag skrev att SE-BCC var vinröd och gräddvit. Micke som nu äger SE-BCC meddelar att enligt Stinson original färgsättning 1946 så skulle det vara Maronröd (Stinson röd) och Polar grå (Ljusgrå) vingar och bak kropp. Uppgiften jag hade om färgerna har jag fått 1986 av personer som flög planet nästan 40 år tidigare och deras minne om färgen har säker bleknat med åren. Mickes uppgift tror jag mest på.
Jämför även Mats bild ovan och bilden på SE-BCC överst, så är det ganska klart att Mats bild måste vara en annan kärra än SE-BCC.
Hälsningar
Sven-Erik
Jämför även Mats bild ovan och bilden på SE-BCC överst, så är det ganska klart att Mats bild måste vara en annan kärra än SE-BCC.
Hälsningar
Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
SE-BCC - Orsa-Pelle-tiden
I Flyghistoriskt månadsblad 4/1982 skriver Gunnar Bandell om "den flygande dalkarlen". Bl a sägs "...Torvald Andersson (Airtaco, Linjeflyg) flög ofta planet på rundflygningar både sommar och vinter".
Det finns en bild av planet på flottörer vid en strandkant, i profil. Kroppens målningsmönster är det som syns på bilden i boken om SAS flygklubb och är likt det på bilden i FR 36 (B-registret) där planet har ett ABA-fågel i början på den dubbla cheat-linjen (som här blir enkel efter kabinen) och alltså inte det mönster som syns på Halmstad-bilden eller den "amerikanska bilden".
Lars S
Det finns en bild av planet på flottörer vid en strandkant, i profil. Kroppens målningsmönster är det som syns på bilden i boken om SAS flygklubb och är likt det på bilden i FR 36 (B-registret) där planet har ett ABA-fågel i början på den dubbla cheat-linjen (som här blir enkel efter kabinen) och alltså inte det mönster som syns på Halmstad-bilden eller den "amerikanska bilden".
Lars S
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2008, 17:48
- Ort: Nynäshamn
Stinson 108 SE-BCC historik sökes!
Vad jag vet har aldrig BCC varit helmålad i maronröd och ej heller varit stationerad vid Linköping, det har där emot BCL. BCL är en Stinson 108-1 medans BCC är av första varianten endast 108.
Den bilden på BCC ståendes på flotörer vid strandkanten skall hon enligt uppgifft vara målad i en mellan blå färg med silver rand. Den blå färgen hade hon tydligen enda tills hon såldes av Orsa-Pelle. Vid slutet när ABA/SAS flygklubb ägde henne så var hon målad i en klarröd färg. Den färgen hade hon tills hon togs ur registret 1967.
Jag har på gammla plåtar som är målade i klar röd färg skrapat fram en mellan blå färg.
Någon som vet mer från BCC:s tid under "Orsa-pelles" ägo och fram till slutet 1967.
kanske även någon kan vaska fram lite bilder på BCC från tiden.
Allt av intresse.
/Micke
Den bilden på BCC ståendes på flotörer vid strandkanten skall hon enligt uppgifft vara målad i en mellan blå färg med silver rand. Den blå färgen hade hon tydligen enda tills hon såldes av Orsa-Pelle. Vid slutet när ABA/SAS flygklubb ägde henne så var hon målad i en klarröd färg. Den färgen hade hon tills hon togs ur registret 1967.
Jag har på gammla plåtar som är målade i klar röd färg skrapat fram en mellan blå färg.
Någon som vet mer från BCC:s tid under "Orsa-pelles" ägo och fram till slutet 1967.
kanske även någon kan vaska fram lite bilder på BCC från tiden.
Allt av intresse.
/Micke
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2008, 17:48
- Ort: Nynäshamn
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Stinson 108 SE-BCC historik sökes!
Efter Orsa-Pelles tid kom planet till Stockholm (SAS flygklubb i vars bok inga speciella händelser verkar finnas kring planet), så till Mora igen och så vidare norröver. I övrigt redovisar ju Flyghistorisk Revy (B-registret, tryckt 1992) ägarskapsbytena.Stinson Micke skrev: ...
Någon som vet mer från BCC:s tid under "Orsa-pelles" ägo och fram till slutet 1967.
kanske även någon kan vaska fram lite bilder på BCC från tiden.
Allt av intresse.
/Micke
I Flyghistoriskt Månadsblad nr 6-7/86 skriver Gunnar Bandell att Hans Peterson överlämnat hela sitt bildarkiv, nästan 400 svart/vita bilder till Mora bygdearkiv. Kanske det kan finnas något intressant där?
En del av detta arkivs bilder finns på http://bygdearkivet.mora.se/. Där finns ca 30 bilder med flygplan på, men ingen bild verkar ha anknytning till Orsa-Pelles verksamhet.
Lars S
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
I thought that SE-BCC triggered something in my brain, so I had a look in my old ‘Flygdagbok’ and found that I got a lift in that aircraft for the first time on July, 31st, 1955. This was a ferry flight from Ska-Edeby, where I had taken part in a flying competition (and did not do very well) to Bromma. I am not sure if ABA Flygklubb was the owner of the aircraft at that time. The pilot was a Mr Ake Lindh.
I later flew that aircraft and have log recordings until June 16th, 1957 when the aircraft was part of the ABA Flygklub fleet. It was a wonderful aircraft to fly and I and one of my friends used to take her for week-end outings to various places in Sweden.
Was it Prosit she was called? I can not remember but all the Piper Cubs we had carried names borrowed from the dwarfs that minded Snow-white.
Absolutely smashing to see her again. Good luck to you, Micke, with your restoration work.
I later flew that aircraft and have log recordings until June 16th, 1957 when the aircraft was part of the ABA Flygklub fleet. It was a wonderful aircraft to fly and I and one of my friends used to take her for week-end outings to various places in Sweden.
Was it Prosit she was called? I can not remember but all the Piper Cubs we had carried names borrowed from the dwarfs that minded Snow-white.
Absolutely smashing to see her again. Good luck to you, Micke, with your restoration work.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2008, 17:48
- Ort: Nynäshamn
Vad hände med SE-BCC mellan 1958 och 1967?
Stinson 108, SE-BCC såldes av SAS Fk åter till Dalarna 1958 men till vem?
Vet någon mer om hennes historia mellan 1958 och 1967 ?
Både Bilder, Historiska händelser, datum är intresant för mig från tiden 1958 till -67!
Hon räddades 1967 av 2 stycken flygplans entusiaster.
Från 1967 tills idag vet jag hennes historik.
/Micke.
Vet någon mer om hennes historia mellan 1958 och 1967 ?
Både Bilder, Historiska händelser, datum är intresant för mig från tiden 1958 till -67!
Hon räddades 1967 av 2 stycken flygplans entusiaster.
Från 1967 tills idag vet jag hennes historik.
/Micke.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Vad hände med SE-BCC mellan 1958 och 1967?
I Flyghistorisk Revy 36 ("B-registret") står namnet I H Gunnars, Mora.Stinson Micke skrev:Stinson 108, SE-BCC såldes av SAS Fk åter till Dalarna 1958 men till vem?
...
/Micke.
Så finns 5 senare ägare-namn listade, det sista M Johansson, Kungsängen som jag gissar är du själv.
Hade mail från en norsk bekant, med ett förflutet på Bromma på 50-talet som i förbigående skrev: Våran (SAS flk.) Stinson Voyager SE-BCC hade blå färg med vita teckningar och registrering , precis som Cubarna . Flög den några gånger mellan 1954 och 1958 .
Tyvärr medger inte forumet något smidigt sätt att skicka meddelanden (med bildbilagor) annars hade jag plåtat av "ägarlängden" i B-registret men sänd din e-postadress (med forumets meddelande-funktion) till mig så mailar jag dig istället. Min mailadress är
Hälsningar/Lars S
Lasse S
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2008, 17:48
- Ort: Nynäshamn
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vill veta allt om Stinson 108 SE-BCC från 1946!
Detta har legat ute på http://www.flygplan-till-salu.se/ ett slag nu:
STINSON 108 VOYAGER -46!
Tidig Stinson 108 Voyager. Årsmod 1946 alltså ingen -1, -2 eller -3 utan endast 108. Pågående men nu vilande renovering. Detta på grund av lokalbrist och ändrade förhållanden.
Mycket nya delar så som ny stjärtfena, ving framkants spryglar, mm.
Nya delar för ca 90000:- inköpta i USA medföljer.
Motor Lycoming O-435-1 TSO: 5 h.
Resärvdelsmotor mm medföljer.
Aeromatic propeller översedd i USA med nya blad och 0:ad Hub.
Rolig och dokumenterad historik inkl endel svartvita bilder.
Säljes för 125000:- och säljes endast innom Sverige.
Hon finns i Stockholms trakten.
Vid intresse maila eller ring!
Säljare: Mikael Svensson
Telefon: 073-6615736
Inlagd: 2010-01-29 18:37:41
-
- Inlägg: 4109
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Vill veta allt om Stinson 108 SE-BCC från 1946!
Hej Micke!
Har inte varit inloggat så värst mycket senast och har inte kunnat svara på din fråga förran nu. Här har du min historik för din Voyager. Kanske lite för många smådetaljer, men du ville ha ”allt”.
Denna Voyager var sannerligen en demo ex. Namnet Ivar Müntzning finns ingenstans i mina anteckningar, men det betyder ingenting. Ang: Henry Gunnars. Han blev innehavare till SE-BCC någon gång under 1957 - men inte officiellt - och innan SAS Flygklubb såld den, och blev så småningom ägäre 1958. Tydligen blev han delägare i Fjällflyg AB med överlåttelse av Voyagern till bolaget som följd i 1962. Under 50-talet ägde Gunnars Kl 35Bs SE-AIP och AKH, och även Auster Autocrats SE-ARA & ARK.
Som Fred skriver, Voyagers reg datum är intressanta, men ännu mer intressanta är deras första Interim LvB datum: SE-BCC 19461219, SE-BCK 19470225, SE-BCL 19470702 och SE-BCM 19470627. Mao, SE-BCC ......var först ute.
Vore tacksam om du kan tilläga eller rätta till upgifterna efter 1967.
SE-BCC
Stinson 108 Voyager 150
108-543 (EAA #76)
Ex NC97543
19460822 Date of Manufacture: Consolidated Vultee Aircraft Corp, Stinson Div, Wayne, MI
19460911 US Export CofA # E-10464 Engine Franklin 6A4-150-B3 # 11699 Prop Sensenich 76JR-53 http://www.box.net/shared/t8y7m6p4np
19461113 SE-BCC Reserverad: AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping
19461119 AB Nordisk Aerotjänst beställer demo exemplar Stinson Voyager 150.
19461211 Ansökan om efterbesiktning
19461214 Efterbesiktning (besiktningman Ing. S Fogelström, Linköping)
19461219 Interims LvB (tom 19470319)
19461231 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping anhåller om reg #1 SE-BCC
19470110 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping anhåller om godkännande för befordran av passagerare mot avgift.
19470110 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping anhåller om reg #2 SE-BCC (med rätt info!)
19470412 Interim LvB AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping (tom 19470512)
19470430 Förvarv AB Nordisk Aerotjäns, Norrköping/Halmstads Flygklubb, Halmstad http://www.box.net/shared/iuz0hdgqre
19470510 Reg NrB #599 Ägare: Halmstads Flygklubb, Halmstad
19470510 LvB #690
19470514 Halmstads FK, Halmstad anhåller om äganderättsändring.
19470524 Intyg/Köp: AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping/Halmstads Flygklubb, Halmstad
19471201 Efterbesiktning TT 174:49
19471227 Efterbesiktning TT 212:15
19480627 Efterbesiktning TT 214
19480816 Kontrakt med Köpman Hans Peterson ang. Avbetalningsköp (SEK 25,000)
19480823 Försålt till Köpman Hans Peterson, Postfack 26, Orsa
19480908 Hans Peterson, Orsa anhåller om äganderättsändring.
19481217 Kontraktet (19480816) upphör att gälla då beloppet (SEK 25,000) är tilffullo inbetalt och äganderätt helt övergått till Köpman Hans Peterson,
19481231 Ägare: Hans Peterson, Orsa
19490701 Efterbesiktning TT 280
19490719 Besiktning i Orsa av fpl försett med flottörställ
19490807 Haveri Orsasjön, vattenskadat
19500218 Efterbesiktning TT 292
19500908 Resedagbok #2 utfärdat
19510404 Förlängning av LvB medgives av besiktningsman Alsén för överflygning SAGB till F1, försett med hjulställ
19510711 Fpl försetts med flottörställ typ EDO Model 44-2425, ursprungligen avsett för Fairchild Forwarder.
19510125 Efterbesiktning TT 301:40
19520426 Efterbesiktning TT 313 Besiktning Centrala Verkstaden Västerås
19521219 Fångeshandling Hans Peterson, Orsa/Aba Flygklubb, Stockholm
19521219 Anmälan om äganderättsändring: Aba Flygklubb, Stockholm
19530109 Reg NrB #599/214 Ägare: Aba Flygklubb, c/o Kapt Å Lindblad, SAS, Stockholm 40
19530211 Skada: Propeller kollision vid marken
19530402 Skador: H vingspets o. Skevroder under taxning
19530408 Efterbesiktning TT 424
19540522 Efterbesiktning TT 568:45
19540928 Efterbesiktning Ägare: SAS Flygklubb, Stockholm 40 (Namnändring)
19550623 Lu (Anm: ”varefter fpl flugits nästan dagligen sedan 19560710”)
19550915 Efterbesiktning TT 841
19550930 Flygning efter utgång av giltighetstid för LvB som förlängdes med hänsyn till ”övertiden”, ej till längre än 19560623 (ej skolflygning). 19560930 missuppfattades som utgångsdag. Misstag upptäcktes 19560802 och fpl avstängdes omedelbart och efterbesiktning beställdes., vilken utfördes 19560803
19560803 Efterbesiktning TT 879
1957xxxx Innehavare: Henry Gunnars, Tuvan, Mora, (inofficiellt) Ägare: fortsatt SAS Flygklubb
19570719 (Anm Fpl har använts i skolverksamhet vid uppreade tillfällen efter 19561223 då giltighetstiden för sådan verksamhet gick ut.)
19580210 Köpeavtal SAS FK/Henry Gunnars. Köperskillingen utgår SEK 27,100 for fpl och reservdelar och erlägges SEK 13,000 kontant vid leveransen och återstoden SEK 14,100 varje månad.
19580213 Inteckning @ SEK 15,000 sökt
19580219 Inteckning #3 @ SEK 15,000 beviljad
19580222 Skuldbrev SAS FK/Henry Gunnars, Tuvan, Mora, SEK 14,100. Skall betalas med minst SEK 1,175 from 19580401.
19580224 Anmälan om äganderättsändring: Henry Gunnars, Mora
19580312 Godkännande skidor med beteckningen LFS-1-58
19580529 Ägare: Henry Gunnars, Tuvan, Mora (ägare innan han blev delägare i AB Fjällflyg)
19591219 Efterbesiktning TT 1719:00
19600707 Motorjournal #2 utfärdat (fortsatt Franklin 6A4-150-B3 #11699) Henry Gunnars, Fjällflyg AB
19620112 Anmälan om äganderättsändring: AB Fjällflyg, Gällivare
19620112 Överlåttelse Henry Gunnars, Mora/AB Fjällflyg, Gällivare
19620116 Ägare: AB Fjällflyg, Gällivare
1962xxxx Henry Gunnars blev delägare i AB Norrlandsflyg “där han skötte de kamerala ärenden.” När Knut Hedström övertog hela bolaget 19640312 fanns maskinen inte med i inventarieförteckningen
19620510 Ägare: AB Norrlandsflyg, Gällivare (Namnändring)
19640916 Fångeshandling AB Norrlandsflyg, Gällivare/Solberg Flyg AB, Malmö
19640924 Anmälan om äganderättsändring: Solberg Flyg AB, Malmö
19641001 Anmälan om äganderättsändring: Flygmekaniker Hans K O Pettersson, Stockholm
19641003 Nytt LvB utfärdat # 690
19641007 Fångeshandling Solberg Flyg AB, Malmö/Flygmekaniker Hans K O Pettersson, Stockholm
19641009 Ägare: Solberg Flyg AB, Malmö
19641009 Ägare: Hans K O Pettersson, Ploggatan 4 III, Stockholm (samma dag)
19651105 Anmälan Innehavande Östen Sjögren, Rosengatan 7, Timrådalen
19651109 Innehavare: Östen Sjögren, Timrådalen
19670930 Ej luftvärdigt
19701127 Fångeshandling Hans K O Pettersson, Stockholm/Östen Sjögren, Timrådalen
19701127 Fångeshandling Östen Sjögren, Timrådalen/Väino Suomalainen, Stockholm
19751120 Fångeshandling Väino Suomalainen/Bo Hellström & Börje Burlin, Järfälla
19760302 Byggtillstånd utfärdat EAA #76: Börje Burlin, Järfälla
19830225 Fångeshandling Bo Hellström & Börje Burlin/M G S Johansson, Kungsängen
19860804 Anmälan om äganderättsändring: M G S Johansson, Kungsängen
19860908 Ägare: M G S Johansson, Kungsängen
19900101 Avreg: Ej luftvärdigt sedan mer än 3 år
19980421 Bt utfärdat EAA #76 M G S Johansson, Kungsängen (tom 2000331)
20041220 Fångeshandling M G S Johansson, Kungsängen/Avimed AB, Enebyberg
20050627 Ägare: Avimed AB, Enebyberg
20051108 Fångeshandling Avimed AB, Enebyberg/H G Collste, Enebyberg
20051108 Anmälan om äganderättsändring: H G Collste, Enebyberg
20051121 Ägare: H G Collste, Enebyberg
20060727 Flygutprovningstillstånd #1: H G Collste, Enebyberg (giltig tom 20070930)
20070903 Fångeshandling H G Collste, Enebyberg/M O Svensson, Haninge
20070911 Ägare: M O Svensson, Haninge
Har inte varit inloggat så värst mycket senast och har inte kunnat svara på din fråga förran nu. Här har du min historik för din Voyager. Kanske lite för många smådetaljer, men du ville ha ”allt”.
Denna Voyager var sannerligen en demo ex. Namnet Ivar Müntzning finns ingenstans i mina anteckningar, men det betyder ingenting. Ang: Henry Gunnars. Han blev innehavare till SE-BCC någon gång under 1957 - men inte officiellt - och innan SAS Flygklubb såld den, och blev så småningom ägäre 1958. Tydligen blev han delägare i Fjällflyg AB med överlåttelse av Voyagern till bolaget som följd i 1962. Under 50-talet ägde Gunnars Kl 35Bs SE-AIP och AKH, och även Auster Autocrats SE-ARA & ARK.
Som Fred skriver, Voyagers reg datum är intressanta, men ännu mer intressanta är deras första Interim LvB datum: SE-BCC 19461219, SE-BCK 19470225, SE-BCL 19470702 och SE-BCM 19470627. Mao, SE-BCC ......var först ute.
Vore tacksam om du kan tilläga eller rätta till upgifterna efter 1967.
SE-BCC
Stinson 108 Voyager 150
108-543 (EAA #76)
Ex NC97543
19460822 Date of Manufacture: Consolidated Vultee Aircraft Corp, Stinson Div, Wayne, MI
19460911 US Export CofA # E-10464 Engine Franklin 6A4-150-B3 # 11699 Prop Sensenich 76JR-53 http://www.box.net/shared/t8y7m6p4np
19461113 SE-BCC Reserverad: AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping
19461119 AB Nordisk Aerotjänst beställer demo exemplar Stinson Voyager 150.
19461211 Ansökan om efterbesiktning
19461214 Efterbesiktning (besiktningman Ing. S Fogelström, Linköping)
19461219 Interims LvB (tom 19470319)
19461231 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping anhåller om reg #1 SE-BCC
19470110 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping anhåller om godkännande för befordran av passagerare mot avgift.
19470110 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping anhåller om reg #2 SE-BCC (med rätt info!)
19470412 Interim LvB AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping (tom 19470512)
19470430 Förvarv AB Nordisk Aerotjäns, Norrköping/Halmstads Flygklubb, Halmstad http://www.box.net/shared/iuz0hdgqre
19470510 Reg NrB #599 Ägare: Halmstads Flygklubb, Halmstad
19470510 LvB #690
19470514 Halmstads FK, Halmstad anhåller om äganderättsändring.
19470524 Intyg/Köp: AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping/Halmstads Flygklubb, Halmstad
19471201 Efterbesiktning TT 174:49
19471227 Efterbesiktning TT 212:15
19480627 Efterbesiktning TT 214
19480816 Kontrakt med Köpman Hans Peterson ang. Avbetalningsköp (SEK 25,000)
19480823 Försålt till Köpman Hans Peterson, Postfack 26, Orsa
19480908 Hans Peterson, Orsa anhåller om äganderättsändring.
19481217 Kontraktet (19480816) upphör att gälla då beloppet (SEK 25,000) är tilffullo inbetalt och äganderätt helt övergått till Köpman Hans Peterson,
19481231 Ägare: Hans Peterson, Orsa
19490701 Efterbesiktning TT 280
19490719 Besiktning i Orsa av fpl försett med flottörställ
19490807 Haveri Orsasjön, vattenskadat
19500218 Efterbesiktning TT 292
19500908 Resedagbok #2 utfärdat
19510404 Förlängning av LvB medgives av besiktningsman Alsén för överflygning SAGB till F1, försett med hjulställ
19510711 Fpl försetts med flottörställ typ EDO Model 44-2425, ursprungligen avsett för Fairchild Forwarder.
19510125 Efterbesiktning TT 301:40
19520426 Efterbesiktning TT 313 Besiktning Centrala Verkstaden Västerås
19521219 Fångeshandling Hans Peterson, Orsa/Aba Flygklubb, Stockholm
19521219 Anmälan om äganderättsändring: Aba Flygklubb, Stockholm
19530109 Reg NrB #599/214 Ägare: Aba Flygklubb, c/o Kapt Å Lindblad, SAS, Stockholm 40
19530211 Skada: Propeller kollision vid marken
19530402 Skador: H vingspets o. Skevroder under taxning
19530408 Efterbesiktning TT 424
19540522 Efterbesiktning TT 568:45
19540928 Efterbesiktning Ägare: SAS Flygklubb, Stockholm 40 (Namnändring)
19550623 Lu (Anm: ”varefter fpl flugits nästan dagligen sedan 19560710”)
19550915 Efterbesiktning TT 841
19550930 Flygning efter utgång av giltighetstid för LvB som förlängdes med hänsyn till ”övertiden”, ej till längre än 19560623 (ej skolflygning). 19560930 missuppfattades som utgångsdag. Misstag upptäcktes 19560802 och fpl avstängdes omedelbart och efterbesiktning beställdes., vilken utfördes 19560803
19560803 Efterbesiktning TT 879
1957xxxx Innehavare: Henry Gunnars, Tuvan, Mora, (inofficiellt) Ägare: fortsatt SAS Flygklubb
19570719 (Anm Fpl har använts i skolverksamhet vid uppreade tillfällen efter 19561223 då giltighetstiden för sådan verksamhet gick ut.)
19580210 Köpeavtal SAS FK/Henry Gunnars. Köperskillingen utgår SEK 27,100 for fpl och reservdelar och erlägges SEK 13,000 kontant vid leveransen och återstoden SEK 14,100 varje månad.
19580213 Inteckning @ SEK 15,000 sökt
19580219 Inteckning #3 @ SEK 15,000 beviljad
19580222 Skuldbrev SAS FK/Henry Gunnars, Tuvan, Mora, SEK 14,100. Skall betalas med minst SEK 1,175 from 19580401.
19580224 Anmälan om äganderättsändring: Henry Gunnars, Mora
19580312 Godkännande skidor med beteckningen LFS-1-58
19580529 Ägare: Henry Gunnars, Tuvan, Mora (ägare innan han blev delägare i AB Fjällflyg)
19591219 Efterbesiktning TT 1719:00
19600707 Motorjournal #2 utfärdat (fortsatt Franklin 6A4-150-B3 #11699) Henry Gunnars, Fjällflyg AB
19620112 Anmälan om äganderättsändring: AB Fjällflyg, Gällivare
19620112 Överlåttelse Henry Gunnars, Mora/AB Fjällflyg, Gällivare
19620116 Ägare: AB Fjällflyg, Gällivare
1962xxxx Henry Gunnars blev delägare i AB Norrlandsflyg “där han skötte de kamerala ärenden.” När Knut Hedström övertog hela bolaget 19640312 fanns maskinen inte med i inventarieförteckningen
19620510 Ägare: AB Norrlandsflyg, Gällivare (Namnändring)
19640916 Fångeshandling AB Norrlandsflyg, Gällivare/Solberg Flyg AB, Malmö
19640924 Anmälan om äganderättsändring: Solberg Flyg AB, Malmö
19641001 Anmälan om äganderättsändring: Flygmekaniker Hans K O Pettersson, Stockholm
19641003 Nytt LvB utfärdat # 690
19641007 Fångeshandling Solberg Flyg AB, Malmö/Flygmekaniker Hans K O Pettersson, Stockholm
19641009 Ägare: Solberg Flyg AB, Malmö
19641009 Ägare: Hans K O Pettersson, Ploggatan 4 III, Stockholm (samma dag)
19651105 Anmälan Innehavande Östen Sjögren, Rosengatan 7, Timrådalen
19651109 Innehavare: Östen Sjögren, Timrådalen
19670930 Ej luftvärdigt
19701127 Fångeshandling Hans K O Pettersson, Stockholm/Östen Sjögren, Timrådalen
19701127 Fångeshandling Östen Sjögren, Timrådalen/Väino Suomalainen, Stockholm
19751120 Fångeshandling Väino Suomalainen/Bo Hellström & Börje Burlin, Järfälla
19760302 Byggtillstånd utfärdat EAA #76: Börje Burlin, Järfälla
19830225 Fångeshandling Bo Hellström & Börje Burlin/M G S Johansson, Kungsängen
19860804 Anmälan om äganderättsändring: M G S Johansson, Kungsängen
19860908 Ägare: M G S Johansson, Kungsängen
19900101 Avreg: Ej luftvärdigt sedan mer än 3 år
19980421 Bt utfärdat EAA #76 M G S Johansson, Kungsängen (tom 2000331)
20041220 Fångeshandling M G S Johansson, Kungsängen/Avimed AB, Enebyberg
20050627 Ägare: Avimed AB, Enebyberg
20051108 Fångeshandling Avimed AB, Enebyberg/H G Collste, Enebyberg
20051108 Anmälan om äganderättsändring: H G Collste, Enebyberg
20051121 Ägare: H G Collste, Enebyberg
20060727 Flygutprovningstillstånd #1: H G Collste, Enebyberg (giltig tom 20070930)
20070903 Fångeshandling H G Collste, Enebyberg/M O Svensson, Haninge
20070911 Ägare: M O Svensson, Haninge
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:18, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2008, 17:48
- Ort: Nynäshamn
Re: Vill veta allt om Stinson 108 SE-BCC från 1946!
Hej Paul!
Det ser ut att stämma och denna information var mycket kul att läsa.
Som du ser så finns hon till salu ...kanske....Hhhmmm hellst inte!!?
Detta då jag blivit av med hangar plattsen som jag hyrt på Barkis där jag har hållit på med renoveringen. Således står jag nu utan lämplig och tillräkligt stor lokal att fortsätta renoveringen i och till en vettig hyra!
Hon finns nu utsprid i olika lokaler runt Stockholm och renoveringen är avstannad sedan i höstas pga detta!
Synd då jag hellst vill ha henne kvar och fortsätta renoveringen till original utförandet hon hade 1946!
LOKAL EFTERLYSES!
Det kanske finns någon på forumet som har känningar och kan förmedla kontakt till lämplig renoverings lokal (80 - 100 m2) i södra Stockholm/södertörn att hyra billigt så renoveringen av SE-BCC kan fortskrida?
Maila mig i så fall: beagle_pilot@yahoo.se
/Micke.
Det ser ut att stämma och denna information var mycket kul att läsa.
Som du ser så finns hon till salu ...kanske....Hhhmmm hellst inte!!?
Detta då jag blivit av med hangar plattsen som jag hyrt på Barkis där jag har hållit på med renoveringen. Således står jag nu utan lämplig och tillräkligt stor lokal att fortsätta renoveringen i och till en vettig hyra!
Hon finns nu utsprid i olika lokaler runt Stockholm och renoveringen är avstannad sedan i höstas pga detta!
Synd då jag hellst vill ha henne kvar och fortsätta renoveringen till original utförandet hon hade 1946!
LOKAL EFTERLYSES!
Det kanske finns någon på forumet som har känningar och kan förmedla kontakt till lämplig renoverings lokal (80 - 100 m2) i södra Stockholm/södertörn att hyra billigt så renoveringen av SE-BCC kan fortskrida?
Maila mig i så fall: beagle_pilot@yahoo.se
/Micke.
Re: Vill veta allt om Stinson 108 SE-BCC från 1946!
jag byggde en stinson reliant sr/8 1995 i skala 1-5, 230 cm spännvidd 120 motor fyrtakt, orginalet var från sandviken med reg SE-BZP jag har den kvar, byggde även flottörer till den. mvh TOBBE