För den som vill grotta ned sig i nutidshistoria, kan ta en liten närmare koll på Östtysklands flygvapen. Flottan verkar har utgjorts till största del av MiG-21, Su-22M, MiG-23 och några MiG-29.
Hur modern var Mig-21 och Su-22M under 1980-talet jämfört med Draken, Tornardo, F-4 Phantom m.fl.?
Östtysklands flygvapen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christian S
- Kontakt:
Östtysklands flygvapen
/Christian i Trollywood
- Jan Holmqvist
Re: Östtysklands flygvapen
Veith's sida du länkar till är en bra sida.
Flugzeugforum är att rekommendera också.
Några boktips f.ö om LSK der NVA.
Wilfred Copenhagen : Die andere deutsche Luftwaffe
och temaböcker/häften från DHS/F-40.
Flugzeugforum är att rekommendera också.
Några boktips f.ö om LSK der NVA.
Wilfred Copenhagen : Die andere deutsche Luftwaffe
och temaböcker/häften från DHS/F-40.
Quintus 72 - SFF Blekinge
-
Mig-21 kom ut på sovjetiska förband runt 1958. Pga av det lilla utrymmet i nosen blev radarn inte särskilt kraftfull och det taktiska uppträdandet var att jaga ikapp och anfalla fienden bakifrån. Mig-21 hade bra egenskaper på hög höjd och var enl vissa bedömare i praktiken snabbare än Draken på hög höjd. Mot slutet av 60-talet ansåg man dock att hotet i första hand kom från lågflygande plan och i det området var Draken överlägset Mig-21.Christian S skrev: Hur modern var Mig-21 och Su-22M under 1980-talet jämfört med Draken, Tornardo, F-4 Phantom m.fl.?
Eftersom Mig-21 hängde kvar så pass länge som den gjorde så kan man anta att mängder med uppgraderingar gjordes i elektroniken men de aerodynamiska egenskaperna kunde man nog inte förändra i nämnvärd utsträckning och jag skulle tro att även om radarn säkert förbättrades så led man nog fortfarande av den begränsade storleken på radarn.
/Roger
- Fredric Lagerquist
- Moderator
MiG-23ML ur Jagdfliegergeschwader 9 "Heinrich Rau" (JG-9) baserad Peenemünde -
Fler bilder finns på http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=354756
Mer om LSKs MiG-21 finns att läsa här. OBS - missa inte länkarna under More information and pictures.
Fler bilder finns på http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=354756
Mer om LSKs MiG-21 finns att läsa här. OBS - missa inte länkarna under More information and pictures.