Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 feb 2010, 20:27
Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Hej,
Jag är alldeles ny på detta forum och kan bara hoppas att jag gör allt rätt.
I vanliga fall sysslar jag med industri- och sjöfartshistoria när jag inte konstruerar klippark och skalamodellbyggsatser. Men jag har alltid intresserat mig för flyg och det händer att jag stöter på flyghistoriska problem.
Sedan någon tid tillbaka försöker jag få fram en så korrekt byggsats som möjligt till den Dornier Wal som 1925 trafikerade badviken nedanför det hus där jag bor i Slite på Gotland. Fotografier och tidningsartikel visar att planet flög utan identitetsmärkning på vingarna och med den reglementsvidriga beteckningen IDIAR (utan bindestreck efter I för Italien) på kroppssidorna. Bilder visar för övrigt också att planet vid olika tillfällen denna sommar fögs med olika motorer med därtill hörande gondoler, kylare mm.
(Mina tyska vänner vill inte tro att planet kunde få flyga utan reglementerad märkning, så det kunde ju vara värt en fråga i sig hur det kunde komma sig att det verkligen skedde)
En annan fråga gäller vem som flög planet. På Gotland vill man gärna veta att det är Hermann Göring som finns på de bilder som tagits i Badviken. Göring blev visserligen anställd av Flygrederiet 1925, men var just denna sommar som mest illa däran av sitt nakotikamissbruk och det är svårt att föreställa sig att han verkligen kunde flyga passagerare. Göring hör också till de personer som det mer än andra spinnes myter omkring. Det skulle vara intressant att få mera av bevis för vad som verkligen är sant.
Men den för mig intressantaste frågan gäller bilder och ritningar som visar hur denna passagerarWal var inredd. De bilder jag hittills hittat i olika publikationer har givit åtskilliga frågor. Kunde man till exempel röra sig inombords mellan passagerarsalongen i fören och utrymmet i aktern. Någon bild antyder också en stor trekantig öppning i passagerarsalongens vägg mot cockpit. Var den stängd under färd eller försedd med glas???
När jag lärt mig hur man bifogar bilder så skulle jag kunna visa lite bilder. Nu undrar jag mest bara om det finns någon som vet mer om IDIAR och dess systermaskins färder mellan Stockholm och Danzig via Slite 1925. (En liten bild av klipparksmodellen finns på min hemsida www.bildrum.se , klicka till Bildrums klippark)
Hälsningar
Gunnar
Jag är alldeles ny på detta forum och kan bara hoppas att jag gör allt rätt.
I vanliga fall sysslar jag med industri- och sjöfartshistoria när jag inte konstruerar klippark och skalamodellbyggsatser. Men jag har alltid intresserat mig för flyg och det händer att jag stöter på flyghistoriska problem.
Sedan någon tid tillbaka försöker jag få fram en så korrekt byggsats som möjligt till den Dornier Wal som 1925 trafikerade badviken nedanför det hus där jag bor i Slite på Gotland. Fotografier och tidningsartikel visar att planet flög utan identitetsmärkning på vingarna och med den reglementsvidriga beteckningen IDIAR (utan bindestreck efter I för Italien) på kroppssidorna. Bilder visar för övrigt också att planet vid olika tillfällen denna sommar fögs med olika motorer med därtill hörande gondoler, kylare mm.
(Mina tyska vänner vill inte tro att planet kunde få flyga utan reglementerad märkning, så det kunde ju vara värt en fråga i sig hur det kunde komma sig att det verkligen skedde)
En annan fråga gäller vem som flög planet. På Gotland vill man gärna veta att det är Hermann Göring som finns på de bilder som tagits i Badviken. Göring blev visserligen anställd av Flygrederiet 1925, men var just denna sommar som mest illa däran av sitt nakotikamissbruk och det är svårt att föreställa sig att han verkligen kunde flyga passagerare. Göring hör också till de personer som det mer än andra spinnes myter omkring. Det skulle vara intressant att få mera av bevis för vad som verkligen är sant.
Men den för mig intressantaste frågan gäller bilder och ritningar som visar hur denna passagerarWal var inredd. De bilder jag hittills hittat i olika publikationer har givit åtskilliga frågor. Kunde man till exempel röra sig inombords mellan passagerarsalongen i fören och utrymmet i aktern. Någon bild antyder också en stor trekantig öppning i passagerarsalongens vägg mot cockpit. Var den stängd under färd eller försedd med glas???
När jag lärt mig hur man bifogar bilder så skulle jag kunna visa lite bilder. Nu undrar jag mest bara om det finns någon som vet mer om IDIAR och dess systermaskins färder mellan Stockholm och Danzig via Slite 1925. (En liten bild av klipparksmodellen finns på min hemsida www.bildrum.se , klicka till Bildrums klippark)
Hälsningar
Gunnar
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Hej!
Har egentligen inte närmare studerat Nordiska Flygrederiet, men har ändå lite uppgifter att komma med. Bolaget var väl i princip bara en "front" som Deutsche Aero Lloyd använde i konkurrensen med Junkers och ABA.
De flygplan man hade tillstånd för att flyga med i Sverige var Aero Lloyds Dornier Wal I-DAAR och från och med juli även I-DIAR och I-DAIR. De som verkar ha använts mest är I-DAAR och I-DIAR. Att de vid denna tid bar italienska registreringar berodde på de begränsningar för tyskt flyg som var en följd av hur segrarmakterna valde att tolka Versaillesfreden. Flygplanen var formellt registrerade på den italienska tillverkaren SAI di Costruzioni Meccaniche. Om det var reglementsvidrigt eller inte att måla på registreringsmärket utan bildestreck, vet jag inte. Varför skulle det vara det? Jag tror att olika länder hade olika bestämmelser och i en del länder förekommer flera varianter (exempelvis Sovjetunionen: RR-DAR, R-RDAR och RRDAR).
Man flög fem turer i maj, 34 i juni, 56 i juli, 52 i augusti, 52 i september och en i oktober. Jag har också en uppgift om att man flög via Gotland bara från 1 september.
Så till uppgiften om Göring. Jag har alltid reagerat på detta med misstro. Jag ser det som helt osannolikt att Göring skulle ha varit anställd som pilot av Aero Lloyd 1925. Det svenska bolaget hade knappast någon flygande personal anställd. Finns han med på bild så är det sannolikt som passagerare.
Hur dessa flygplan såg ut innuti kan jag inte uttala mig om. Det finns ju bilder i olika publikationer, men det är svårt att veta vilka individer de visar. Jag antar att flygplanen inreddes olika, allt efter kundens önskemål. Det trekantiga öppning du nämner syn tydligt på en bild och måste jua ha varit täckt på något sätt under färd så att det inte båste in i passagerarkabinen. Jag gissar att det satt en glasruta där.
Hälsningar,
Lennart A
PS: Härligt med klipparksmodeller. Konstruerade och byggde själv åtskilliga borgar och städer med murar och torn i de tidiga tonåren!
Har egentligen inte närmare studerat Nordiska Flygrederiet, men har ändå lite uppgifter att komma med. Bolaget var väl i princip bara en "front" som Deutsche Aero Lloyd använde i konkurrensen med Junkers och ABA.
De flygplan man hade tillstånd för att flyga med i Sverige var Aero Lloyds Dornier Wal I-DAAR och från och med juli även I-DIAR och I-DAIR. De som verkar ha använts mest är I-DAAR och I-DIAR. Att de vid denna tid bar italienska registreringar berodde på de begränsningar för tyskt flyg som var en följd av hur segrarmakterna valde att tolka Versaillesfreden. Flygplanen var formellt registrerade på den italienska tillverkaren SAI di Costruzioni Meccaniche. Om det var reglementsvidrigt eller inte att måla på registreringsmärket utan bildestreck, vet jag inte. Varför skulle det vara det? Jag tror att olika länder hade olika bestämmelser och i en del länder förekommer flera varianter (exempelvis Sovjetunionen: RR-DAR, R-RDAR och RRDAR).
Man flög fem turer i maj, 34 i juni, 56 i juli, 52 i augusti, 52 i september och en i oktober. Jag har också en uppgift om att man flög via Gotland bara från 1 september.
Så till uppgiften om Göring. Jag har alltid reagerat på detta med misstro. Jag ser det som helt osannolikt att Göring skulle ha varit anställd som pilot av Aero Lloyd 1925. Det svenska bolaget hade knappast någon flygande personal anställd. Finns han med på bild så är det sannolikt som passagerare.
Hur dessa flygplan såg ut innuti kan jag inte uttala mig om. Det finns ju bilder i olika publikationer, men det är svårt att veta vilka individer de visar. Jag antar att flygplanen inreddes olika, allt efter kundens önskemål. Det trekantiga öppning du nämner syn tydligt på en bild och måste jua ha varit täckt på något sätt under färd så att det inte båste in i passagerarkabinen. Jag gissar att det satt en glasruta där.
Hälsningar,
Lennart A
PS: Härligt med klipparksmodeller. Konstruerade och byggde själv åtskilliga borgar och städer med murar och torn i de tidiga tonåren!
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Gunnar Silén har sänt över nedanstående två foton från sommaren 1925 med IDIAR i Slites badvik. Samma sommar och plats, men med olika motorer.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Antar att motortyperna är Rolls Royce Eagle IX, repsktive BMW VI.
Lennart A
Lennart A
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 feb 2010, 20:27
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Tack Lennart för dina svar. De stärker mig i mina förmodanden att det där med Göring mest är en myt.
Det var intressant med dina uppgifter om hur många flygningar man gjorde varje månad. Var hittar man sådana uppgifter?
Själv har jag fått lita till tidningsuppgifter. Premiärturen Stockholm-Danzig-Stockholm ägde rum den 6 juni 1925 och beskrevs dagen därpå av en medföljande reporter i NDA. Planet hade hälsats med flaggning (vilket i och för sig också kan ha berott på att det var Svenska Flaggans Dag) när det passerade Gotland och på passagerarnas vänliga hemställan gjordes en lov över Visby: I en vid cirkel gick Dornier Val över staden, medan löjtnant Hetrrström fyllde sina lungor till ett rungande hurra och en av passagerarna försökte sjunga en fosterländsk sång. Fast det - ärligt talat - mera syntes än hördes. Det är litet dålig akustik i passagerarhytten på Dornier Val.
Loven över Visby på premiärturen finns också beskriven från marken av tidningen Gotlands Allehanda. Det bör ha varit I-DOOR som gjorde den flygningen.
Vad jag också förstått av tidningsnotiser är att det sedan dröjde någon månad innan regeringen gav tillstånd att låta Visby och Slite bli tullflygstationer som var nödvändigt för landning där.
Den 24 juli meddelades att IDAIR återfunnits drivande på havet efter motorkrångel. Planet var så nytt att man inte hunnit installera radio. Men planet på nästa dags tur gick ned och tog hand om den krånglande flygbåtens passagerare samtidigt som man lämnade över sin mekaniker som fixade felet. Det står också att man höll på att byta motorerna på den tredje flygbåten på linjen. Jag förmodar att det gällde I-DIAR som ju förekommer på bilder 1925 med olika motorer.
Du förmodade att de som inte var Rolls-Royce kunde vara BMW VI. Jag har sett någon stans att de nyare motorerna var dieselmotorer. Stämmer det? (Förlåt att jag vet nästan ingenting om motorfabrikat.)
För övrigt gjorde jag senaste november en resa till Lujan några mil utanför Buenos Aires för att titta närmare på "Plus Ultra" som hänger i transportmuseet där. Enligt M van der Meys förteckning ser det ut som om den för spanska flygvapnet byggda Plus Ultra var byggd i Pisa samtidigt med passagerarmaskinerna på Nordiska Flygrederiets linje. Jag har också sett uppgifter om att "Plus Ultra" skulle vara byggd i Spanien och att den bevarade maskinen egentligen är en replik. Vad är sant?
Hälsningar från Slite
Gunnar Sillén
Det var intressant med dina uppgifter om hur många flygningar man gjorde varje månad. Var hittar man sådana uppgifter?
Själv har jag fått lita till tidningsuppgifter. Premiärturen Stockholm-Danzig-Stockholm ägde rum den 6 juni 1925 och beskrevs dagen därpå av en medföljande reporter i NDA. Planet hade hälsats med flaggning (vilket i och för sig också kan ha berott på att det var Svenska Flaggans Dag) när det passerade Gotland och på passagerarnas vänliga hemställan gjordes en lov över Visby: I en vid cirkel gick Dornier Val över staden, medan löjtnant Hetrrström fyllde sina lungor till ett rungande hurra och en av passagerarna försökte sjunga en fosterländsk sång. Fast det - ärligt talat - mera syntes än hördes. Det är litet dålig akustik i passagerarhytten på Dornier Val.
Loven över Visby på premiärturen finns också beskriven från marken av tidningen Gotlands Allehanda. Det bör ha varit I-DOOR som gjorde den flygningen.
Vad jag också förstått av tidningsnotiser är att det sedan dröjde någon månad innan regeringen gav tillstånd att låta Visby och Slite bli tullflygstationer som var nödvändigt för landning där.
Den 24 juli meddelades att IDAIR återfunnits drivande på havet efter motorkrångel. Planet var så nytt att man inte hunnit installera radio. Men planet på nästa dags tur gick ned och tog hand om den krånglande flygbåtens passagerare samtidigt som man lämnade över sin mekaniker som fixade felet. Det står också att man höll på att byta motorerna på den tredje flygbåten på linjen. Jag förmodar att det gällde I-DIAR som ju förekommer på bilder 1925 med olika motorer.
Du förmodade att de som inte var Rolls-Royce kunde vara BMW VI. Jag har sett någon stans att de nyare motorerna var dieselmotorer. Stämmer det? (Förlåt att jag vet nästan ingenting om motorfabrikat.)
För övrigt gjorde jag senaste november en resa till Lujan några mil utanför Buenos Aires för att titta närmare på "Plus Ultra" som hänger i transportmuseet där. Enligt M van der Meys förteckning ser det ut som om den för spanska flygvapnet byggda Plus Ultra var byggd i Pisa samtidigt med passagerarmaskinerna på Nordiska Flygrederiets linje. Jag har också sett uppgifter om att "Plus Ultra" skulle vara byggd i Spanien och att den bevarade maskinen egentligen är en replik. Vad är sant?
Hälsningar från Slite
Gunnar Sillén
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Hej!
Är i Jämtland just nu och har inte tillgång till mitt materal. Återkommer. Uppgifterna om antalet flygningar är från Luftfartsmyndighetens arkiv på Riksarkivet. Antar att flygningarna i maj var "provflygningar" innan linjen öppnades för reguljr trafik.
Lennart A
Är i Jämtland just nu och har inte tillgång till mitt materal. Återkommer. Uppgifterna om antalet flygningar är från Luftfartsmyndighetens arkiv på Riksarkivet. Antar att flygningarna i maj var "provflygningar" innan linjen öppnades för reguljr trafik.
Lennart A
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Det finns tre bilder i SFF bildarkiv på Dornier Do J Wal med reg D 862 tagna i Kalmar, enligt uppgift 1929 (känns sent?). På en av dessa lär Göring stå i förgrunden - nr 002-1028147
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
På Rockelstad finns ytterligare en bild på en Dornier Wal, förmodligen D-1647 som ska ha varit på besök i Sverige med Göring som passagerare.
Se även det italienska registret över de tidigare nämnda Wal i Sverige.
Se även det italienska registret över de tidigare nämnda Wal i Sverige.
Quintus 72 - SFF Blekinge
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 feb 2010, 20:27
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Det låter sent med Göring, Kalmar och 1929.
Vad jag förstår fungerade Göring 1927 ibland mellan intagningarna för morfinmissbruk som pilot på linjen Stockholm - Kalmar - Stettin.
På våren 1928 blev Göring riksdagsman i Berlin och fick helt andra inkomstmöjligheter och levnadsvanor. En stor del av lönen kom visserligen från Lufthansa, men det var mutpengar (eller ersättning för lobbyverksamhet som man kanske skulle kalla det idag). I september 1928 gjorde makarna Göring på Lufthansas bekostnad en Sverigeresa via Kalmar till Stockholm. Det kan ju hända att Göring också någon gång under 1929 var passagerare på planet via Kalmar. I hans affärsverksamhet ingick t.ex. att sälja fallskärmar.
Men om bilden verkligen föreställer Göring som pilot i Kalmar så bör den ha tagits 1927. Om bilden verkligen är tagen 1929 så torde piloten vara någon som eventuellt liknar Göring och därför varit tacksam att fästa myter på.
Maskinen D 862 är för övrigt samma maskin som den ovan avbildade I-DIAR. Vid tyskregistreringen 1926 för Lufthansa fick den namnet "Sägefisch".
Vad jag förstår fungerade Göring 1927 ibland mellan intagningarna för morfinmissbruk som pilot på linjen Stockholm - Kalmar - Stettin.
På våren 1928 blev Göring riksdagsman i Berlin och fick helt andra inkomstmöjligheter och levnadsvanor. En stor del av lönen kom visserligen från Lufthansa, men det var mutpengar (eller ersättning för lobbyverksamhet som man kanske skulle kalla det idag). I september 1928 gjorde makarna Göring på Lufthansas bekostnad en Sverigeresa via Kalmar till Stockholm. Det kan ju hända att Göring också någon gång under 1929 var passagerare på planet via Kalmar. I hans affärsverksamhet ingick t.ex. att sälja fallskärmar.
Men om bilden verkligen föreställer Göring som pilot i Kalmar så bör den ha tagits 1927. Om bilden verkligen är tagen 1929 så torde piloten vara någon som eventuellt liknar Göring och därför varit tacksam att fästa myter på.
Maskinen D 862 är för övrigt samma maskin som den ovan avbildade I-DIAR. Vid tyskregistreringen 1926 för Lufthansa fick den namnet "Sägefisch".
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Ett foto ur SFF Fotoarkiv, bild nr 002-1028147.
Uppgifterna som vi har säger att bilden skall vara tagen i Kalmar 1929 och att det är Lufthansas flygbåt Dornier Wal “Sägelisch”, som flög linjen Stockholm-Kalmar-Stetin. Vidare står det "Pilot är Göring".
Nog liknar det Göring, är väl knappast någon tvekan. Är det 1929 eller? Det finns ytterligare ett par foton i arkivet på flygplanet från samma tillfälle, bild nr 002-1028146 och 002-1028148.
Kommentarer: ?
/Sven-Erik
Uppgifterna som vi har säger att bilden skall vara tagen i Kalmar 1929 och att det är Lufthansas flygbåt Dornier Wal “Sägelisch”, som flög linjen Stockholm-Kalmar-Stetin. Vidare står det "Pilot är Göring".
Nog liknar det Göring, är väl knappast någon tvekan. Är det 1929 eller? Det finns ytterligare ett par foton i arkivet på flygplanet från samma tillfälle, bild nr 002-1028146 och 002-1028148.
Kommentarer: ?
/Sven-Erik
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Tycker inte att denna pilot liknar Göring speciellt mycket. Förstora bilden och jämför.
Lennart A
Lennart A
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Här en detaljförstoring.
/Hälsningar
Sven-Erik
/Hälsningar
Sven-Erik
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Hei
Det finnes forresten en Dornier Wal som ligger i nærheten av Bornholm som sank der på 30-tallet. Det blir gjort undersøkelse om den kan finnes og heves. Men det er kun preliminære planer.
Hilsen
Rob
Det finnes forresten en Dornier Wal som ligger i nærheten av Bornholm som sank der på 30-tallet. Det blir gjort undersøkelse om den kan finnes og heves. Men det er kun preliminære planer.
Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 feb 2010, 20:27
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
I Björn Fontanders bok "Göring i Sverige" finns på sidan 147 en bild av Göring när han står på fördäcket av en Wal och metar vid Ängö i Kalmar.
Den bilden uppges vara tagen 1927. Walen (okänt vilken) har fortfarande sina "spårvagnsfönster" kvar.
På bilden av Sägefisch ("Sågfisken") närmast ovan är spårvagnsfönstren utbytta mot mindre och runda fönster. Även motorerna är utbytta. Jag vet inte när ombyggnaden skedde, men det kan ju ge en viss hjälp vid tidsbestämning.
I Fontanders bok berättas också om en incident påsken 1928 när ett plan tvingades nödlanda utanför Bornholm och sattes så hårt att en fönsterruta flög ut och med den en passagerare som hamnade på sponsonvingen. Passageraren räddades emellertid ombord igen av piloten som enligt tidningsuppgift skulle ha varit Göring (Fontander sid 146)
Kanske var det efter den händelsen som man byggde om fönstren??
Jag har fortfarande lite svår att tro att riksdagsmannen Göring skulle ha fungerat som pilot i Kalmar 1929. Men även riksdagmän kan ju ta på sig pilotkläder vid särskilt hötidliga tillfällen och även lämna Berlin ibland.
Men man kan också fråga hur säkra de anteckningar är som påskrivits eller tillfogats fotografier i olika arkiv. Det kan vara intressant att veta hur långt i efterhand en anteckning är gjord. Av egen erfarenhet vet jag också att det är väldigt lätt att skriva fel siffror vid datering.
Hälsningar
Gunnar Sillén
Den bilden uppges vara tagen 1927. Walen (okänt vilken) har fortfarande sina "spårvagnsfönster" kvar.
På bilden av Sägefisch ("Sågfisken") närmast ovan är spårvagnsfönstren utbytta mot mindre och runda fönster. Även motorerna är utbytta. Jag vet inte när ombyggnaden skedde, men det kan ju ge en viss hjälp vid tidsbestämning.
I Fontanders bok berättas också om en incident påsken 1928 när ett plan tvingades nödlanda utanför Bornholm och sattes så hårt att en fönsterruta flög ut och med den en passagerare som hamnade på sponsonvingen. Passageraren räddades emellertid ombord igen av piloten som enligt tidningsuppgift skulle ha varit Göring (Fontander sid 146)
Kanske var det efter den händelsen som man byggde om fönstren??
Jag har fortfarande lite svår att tro att riksdagsmannen Göring skulle ha fungerat som pilot i Kalmar 1929. Men även riksdagmän kan ju ta på sig pilotkläder vid särskilt hötidliga tillfällen och även lämna Berlin ibland.
Men man kan också fråga hur säkra de anteckningar är som påskrivits eller tillfogats fotografier i olika arkiv. Det kan vara intressant att veta hur långt i efterhand en anteckning är gjord. Av egen erfarenhet vet jag också att det är väldigt lätt att skriva fel siffror vid datering.
Hälsningar
Gunnar Sillén
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Först de olika motortyperna (inga dieselmotorer användes). Typbeteckning resp motortyp (Första bokstaven = motortyp, andra = användning, tredje = land eller sjö):
Do J Ras Rolls-Royce Eagle
Do J Bas BMW VI
Do J Gas Gnome-Rhone Jupiter
Bilden på D862 med runda fönster är tagen efter juni 1928, eftersom motorbytet till Jupiter var klart då.
"Plus Ultra" (Spanska mrinflygets M-MWAL/W12) var byggd i Italien, prcis före de fyra Aero Lloyd-maskinerna. Senare byggdes andra "Walar" i Spanien.
Vad gäller Göring, till sist, så tror jag att det skulle vara känt i flyghistorikerkretser i Tyskland om han verkligen hade varit anställd som pilot i DAL eller DLH!
Lennart A
Do J Ras Rolls-Royce Eagle
Do J Bas BMW VI
Do J Gas Gnome-Rhone Jupiter
Bilden på D862 med runda fönster är tagen efter juni 1928, eftersom motorbytet till Jupiter var klart då.
"Plus Ultra" (Spanska mrinflygets M-MWAL/W12) var byggd i Italien, prcis före de fyra Aero Lloyd-maskinerna. Senare byggdes andra "Walar" i Spanien.
Vad gäller Göring, till sist, så tror jag att det skulle vara känt i flyghistorikerkretser i Tyskland om han verkligen hade varit anställd som pilot i DAL eller DLH!
Lennart A
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 feb 2010, 20:27
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Som icke själv flygare så undrar jag en hel del över hur det kan ha känts att flyga passagerarWalen med propellerspetsarna hela tiden svepande förbi en knapp meter framför ögonen. Finns det någon som har erfarenheter och kan berätta?
Hälsningar
Gunnar Sillén
Hälsningar
Gunnar Sillén
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Dornier Wal, Nordiska Flygrederiet 1925
Hej,
Och tack för intressant läsning om denna spännande pionjärtid!
Jag vill tipsa om en DN-artikel från 1935, där borgarrådet Yngve Larsson skildrar en resa kring 1925 då han "hade lyckats övertala Tyska Luftrederiet [Deutsche Luft-Reederei], Lufthansas föregångare, som under några år uppehöll flyglinjer mellan Sverige och Tyskland, att gå ner vid Gotland ooh hämta mig jämte en son"!
http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... 4915&post=
(Mer om Larsson här: )
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yngve_Larsson
Yngve Larsson omnämner även Göring som pilot på linjen. Man vågar kanske gissa att Larsson inte kunde minnas med säkerhet om piloten för 10 år sedan liknande den då (väl) nyutnämnda flygvapenchefen. I frågan om Göring som pilot är en myt, så skrev Larsson åtminstone detta "bara" 10 år efter händelsen.
Han anger händelsen till "en augustikväll". Kan vi på något sätt sluta oss till att detta skedde år 1925, dvs i så fall strax innan de reguljära Slite-flygningarna i september samma år enligt ett av inläggen ovan? Att en person citeras ha omnämnt Kalmar som en mellanlandningsplats stödjer möjligen detta.
Kan vi vara "säkra" på att flygningen skedde just med en Dornier Wal? Rent av I-DIAR?
Det hade varit roligt om han fanns med på bilden ovan, men skildringen anger landningen efter mörkrets inbrott, så om han mindes det korrekt, så visar bilden gissningsvis någon av de senare reguljära landningarna.
Ser fram emot eventuella kommentarer!
Allt gott, /Johan
Och tack för intressant läsning om denna spännande pionjärtid!
Jag vill tipsa om en DN-artikel från 1935, där borgarrådet Yngve Larsson skildrar en resa kring 1925 då han "hade lyckats övertala Tyska Luftrederiet [Deutsche Luft-Reederei], Lufthansas föregångare, som under några år uppehöll flyglinjer mellan Sverige och Tyskland, att gå ner vid Gotland ooh hämta mig jämte en son"!
http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... 4915&post=
(Mer om Larsson här: )
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yngve_Larsson
Yngve Larsson omnämner även Göring som pilot på linjen. Man vågar kanske gissa att Larsson inte kunde minnas med säkerhet om piloten för 10 år sedan liknande den då (väl) nyutnämnda flygvapenchefen. I frågan om Göring som pilot är en myt, så skrev Larsson åtminstone detta "bara" 10 år efter händelsen.
Han anger händelsen till "en augustikväll". Kan vi på något sätt sluta oss till att detta skedde år 1925, dvs i så fall strax innan de reguljära Slite-flygningarna i september samma år enligt ett av inläggen ovan? Att en person citeras ha omnämnt Kalmar som en mellanlandningsplats stödjer möjligen detta.
Kan vi vara "säkra" på att flygningen skedde just med en Dornier Wal? Rent av I-DIAR?
Det hade varit roligt om han fanns med på bilden ovan, men skildringen anger landningen efter mörkrets inbrott, så om han mindes det korrekt, så visar bilden gissningsvis någon av de senare reguljära landningarna.
Ser fram emot eventuella kommentarer!
Allt gott, /Johan