Norska Hansor 1928

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gunnar Sillén

Norska Hansor 1928

Inlägg av Gunnar Sillén »

Som modellbyggare hamnar man ofta i bryderi beträffande färger på flygplan som det bara finns svartvita foton av.
I ett samarbete med den engelske pappersmodellkonstruktören David Hathaway försöker jag få fram så många uppgifter som möjligt om de flygplan som var inblandade i sökandet efter den förlorade Nobileexpeditionen 1928. Lundborgs Fokker är redan klar. Nu gäller det de norska Horten-byggda planen av typ Hansa Brandenburg eller W33 "Måke".
I vanliga fall var dessa plan målade ljust gråa. Men på bilder från räddningsinsatserna är planen otvetydigt målade i en färg som tecknar sig mörk på de svartvita bilderna. Finns det någon som kan veta om denna färg var mörkgrå, grön eller blå eller kanske orange för att synas i isen?

Bild

Bild

Bild
Bild

(Jag hoppas att jag gjort rätt nu och bilderna visar sig)

De färger som man av olika anledningar föreställt sig att de svartvita bilderna skildrar visar sig ibland vara fel. Det gäller till exempel själva luftskeppet Italia som i olika historiska planschverk anges som aluminiumdopat (silverfärgat). Men det måste vara fel.
I tidningsreferat från Italias paradflygning över Stockholm 1928 anges att luftskeppet var grönt. Och i Friedrichshafen hittade jag i en souvenirbutik en gammal inte alltför exakt modell av Italia som faktiskt återgav två olika gröna färger. Även om modellen inte såg trovärdig ut så var den kanske just beträffande färgerna mer trovärdig än i efterhand gjorda historiska rekonstruktioner.
Nu hoppas jag bara att det finns någon som äger en anteckning eller annat från tiden (1928) som berättar hur de norska flygplanen som sökte Nobileexpeditionen var målade. Eller finns det någon i Norge som jag kanske skulle kunna fråga?
Den som vill veta hur David Hathaways pappersmodeller i skala 1:250 av olika versioner av Hansa Brandenburg ser ut rekommenderar jag ett besök på http://www.papershipwright.co.uk . Gå till "download" och ladda ned pdf-filerna till en dansk och två tyska versioner - gratis.
Hälsningar
Gunnar Sillén
Gunnar Sillén

Re: Norska Hansor 1928

Förlåt!
länken till bilderna ska vara
Bild
Bild
jag missade en versal
Gunnar
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 02 mar 2010, 00:40, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort" " och la till http:// för att visa bilderna
Jan H Vold

Inlägg av Jan H Vold »

Vil anbefale å registrere deg (fritt), og spørre på IPMS Norge's forum.
Der finnes en stor ekspertise på fargeskjema på Norske fly.

http://www.ipmsnorge.org/forum/

Jan
Gunnar Sillén

Tack!
Det ska jag försöka
Gunnar
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"