AFT AB Avancerad Flygträning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Robert Olin

AFT AB Avancerad Flygträning

Inlägg av Robert Olin »

Som ung grabb ,tidigt 60 tal, var jag med och startade detta lilla flygbolag . Två Saab Safir, en 91 B och en 91 C inköptes. Avsikten var att lära ut "Avancerad " flygning. Läsaren kan utan större fantasi föreställa sig att tillströmingen av elever till detta projekt inte var särskilt imponerande.Emellertid hade jag inte de finnansiella musklerna att hängakvar som delägare,när det dessutom visade sig att den ena kärra, inköpt från Österrike uppvisade frätangrepp i flygkroppen på grund av utläckt batterisyra. De ekonomska konskvenserna var alvarliga för bolaget , men renovering genomfördes hos SAAB. Jag är ändå intresserad av att ta reda på vad som hände med de två planen. Flyger dom fortfarande ?
robert.olin@telia.com
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: AFT AB Avancerad Flygträning

Inlägg av Kenneth Göransson »

De två Safir jag har noterade för AFT på 60-talet* är:

SE-CAE (foto) SAAB 91B Safir, tillv.nr 91306, byggd 1955
Fd SE-XAR
55-05-04 Svenska Aeroplan AB, Linköping
62-11-27 AB Avancerad Flygträning (AFT), Stockholm
71-04-27 B E Berggren, Stockholm
71-04-27 Södertörns Flygklubb, Stockholm (June Aero 1972) (foto)
74-07-03 L Scherdin, Sigtuna
79-03-31 Ej luftvärdig

SE-EDD (foto) SAAB 91C Safir tillv.nr 91 318 , byggd 1954
(2) Fd SE-XBE, (EI-AGY) ej anv.,OE-DSA
63-06-06 AB Avancerad Flygträning, Stockholm
66-02-04 Lennart Ljungqvist AB, Stockholm
69-09- SAAB AB, Linköping
70-12- SAAB-SCANIA AB, Linköping (namnändring)
95- - SAAB AB, Linköping (namnändring)
96-09-30 Ej luftvärdig
06-04-20 Västgöta Veteranflygförening (numera SwAFHF), Trollhättan

Mer info

*senare år har samma firmanamn använts, men då som ett kommanditbolag. Jag har hittat att man ägde Hawker Hunter SE-DXH och även SE-DXM (någon annan tror jag har säkrare info, som i så fall kan läggas i en ny tråd)
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kanske intressant att även påpeka att namnet/firman AFT lever fortfarande, dock i annan bolagsform.
T J Johansen

Inlägg av T J Johansen »

Fredric Lagerquist skrev:Kanske intressant att även påpeka att namnet/firman AFT lever fortfarande, dock i annan bolagsform.
Har ikke det nåværende AFT også benyttet seg av Safir, operert av en herre med sans for å fly allt mulig av "vintage aircraft"?

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

T J Johansen skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Kanske intressant att även påpeka att namnet/firman AFT lever fortfarande, dock i annan bolagsform.
Har ikke det nåværende AFT også benyttet seg av Safir, operert av en herre med sans for å fly allt mulig av "vintage aircraft"?

Trygve
Du är helt rätt på det, Trygve - SE-IGK. Den såldes dock för några år sedan till nuvarande ägaren.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Sprang på denna annonsen för AB Avancerad Flygträning från 1963 när jag egentligen letade efter något annat :D

Bild
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Det kan vara värt att nämna att perioden när CAE var registrerad hos Södertörns Flygklubb, Stockholm, tycks den hela eller större delen av tiden varit baserad i och funnits tillgänglig för medlemmar i Jönköpings Flygklubb! Det vore intressant om någon kände till och kunde berätta om hur och varför?

Om jag förstått saken rätt tog Björn Löwgren det "lediga" namnet AFT för sin skolverksamhet eftersom "Svensk Flygtjänst" då fortfarande (och än i dag) var inregistrerat. Fast det kan vara två olika historier jag tänker på.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Christer Sidelöv skrev:Det kan vara värt att nämna att perioden när CAE var registrerad hos Södertörns Flygklubb, Stockholm, tycks den hela eller större delen av tiden varit baserad i och funnits tillgänglig för medlemmar i Jönköpings Flygklubb! Det vore intressant om någon kände till och kunde berätta om hur och varför?
Safir SE-CAE disponerades på den tiden av Nils Junehills June Aero som hade verksamhet i Jönköping och Anderstorp. I slutet av 1973 ombildades June Aero till HB Starline Aero, Junehill & Co., med postadress Anderstorp.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Frågade faderskapet och han berättade att Safiren fanns i Jönköpings FKs hangar, åtminstone periodvis. Avanceutbildning erbjöds i June Aero regi, så det var inte nödvändigvis knutet till medlemskap i Jönköpingsklubben.

Junehill hade innan uppstarten av June Aero (som även flög taxi med en Twin Commander) varit avanceinstruktör hos Travelair/Kungsair i Norrköping.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"