Nosring på J35B

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Zodiac

Nosring på J35B

Inlägg av Zodiac »

Har sett bilder på F18,s J35B,Var av några har nosring! Och då är det J35B som är kamo målade men tyvär svartvita bilder
Är det någon som vet om nosringen är i divisions färg?
Bengt Ekbladh

Re: Nosring på J35B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Undrar om du inte blandar ihop F18 o F10?
F10.os J35B div. hade väl ett orange nosband?

Bengt
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Zodiac skrev:Har sett bilder på F18,s J35B,Var av några har nosring! Och då är det J35B som är kamo målade men tyvär svartvita bilder
Är det någon som vet om nosringen är i divisions färg?

"Nosringen" ifråga hade ingen färg alls utan var en metallren del av nosen som synes på bilden nedan. Jag har själv undrat flera gånger vad syftet var. Tror dock att det helt enkelt är en utbytt "omålad" nos eftersom den svarta radomen (i annat material) inte ingick i kamoflagemålningen.

Bild

Se, ännu ett snabbt guldgruvesvar! ;-)
Senast redigerad av Christer Sidelöv den 06 mar 2010, 22:10, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

När ?
är fotot taget?
Zodiac

Inlägg av Zodiac »

Först å främst vill jag utrycka min glädje över få se en färgbild på J35B från F18 :D
Det är svartvit bild jag såg men nu vet jag mer att det INTE är div färg på dom få J35B individerna som hade nosring
tack Christer :-)
Tommy Johansson - ToJ

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Liknande "fenomen" skedde på Viggen. Sprillans nya nosar direkt från tillverkaren. Många har sett bilden med
Viggar över Visingsö med "blåa" band runt nosen, vilket egentligen var reflektioner från omgivningen.

Tommy
Bengt Ekbladh

Tack Christer.
Kan du avslöja när fotot togs?
Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Undrar om du inte blandar ihop F18 o F10?
F10.os J35B div. hade väl ett orange nosband?

Bengt
Blått var det väl :-|
Bengt Ekbladh

Fel av mig.
Det var J35D vid F10 / 3.je div. som hade orange nosringar.

Har tyvärr inga bilder av fd. F18 kärror som kom till F10/2 .
Men de har inte camo.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Jag tror bilden ovan är tagen vintern 70-71 men är inte helt säker. Bilden är i alla fall tagen på plattan vid banända 24 på F 18.

Utan annan referens än min stackars hjärna kan jag inte komma på att jag sett bilder på målade oranga (eller röda) nosringar på 35 annat än tillhörande FC? Dessutom har jag för mig att J 35D bara funnits på F 3, F 4, och F 21 men jag kan ju förstås ha fel. Däremot är jag säker på att "alla" 35B till slut hamnade på F 18 och ingen av dessa kom levande därifrån (förutom de som såldes till Finland), defenitivt inte som omålade F 10-kärror!
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Christer Sidelöv skrev:Utan annan referens än min stackars hjärna kan jag inte komma på att jag sett bilder på målade oranga (eller röda) nosringar på 35 annat än tillhörande FC? Dessutom har jag för mig att J 35D bara funnits på F 3, F 4, och F 21 men jag kan ju förstås ha fel. Däremot är jag säker på att "alla" 35B till slut hamnade på F 18 och ingen av dessa kom levande därifrån (förutom de som såldes till Finland), defenitivt inte som omålade F 10-kärror!
Kolla här, J 35D från F 10 med gula (inte orange) nosringar.
Bild
Bilden är länkad från http://www.f10kamratforening.se/Flygplan/J35/J35.htm

Och på sida 22 i Bo Widfeldts Drakenbok kan man se en metallren J 35D med röd nosring.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Christer Sidelöv skrev: Dessutom har jag för mig att J 35D bara funnits på F 3, F 4, och F 21 men jag kan ju förstås ha fel.
J 35D fanns på F3 1965-1970, F4 1969-1984, F10 1964-1971, F13 1963-1966 och F21 1969-1984

ref Draken av Bo Widfeldt
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"